استانداردسازی آموزش زبان فارسی

در برنامه بنیاد سعدی عنوان شد

استانداردسازی آموزش زبان فارسی

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: استانداردسازی آموزش زبان فارسی یکی از اولویت‌های کلیدی و اهداف عمده بنیاد سعدی به عنوان متولّی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در جهان است که محقق شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در برنامه زنده اینستاگرامی تحت عنوان «یکشنبه‌ها با کتاب» که قرار است هر یکشنبه به معرفی یک کتاب بپردازد، سمیرا یافتیان، مدیر روابط عمومی این بنیاد ضمن تبریک روز جهانی آموزش، در گفت‌وگو با رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به معرفی کتاب «استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان» پرداخت.

صحرایی درباره علت و اهمیت تدوین و تالیف این کتاب گفت: تدوین استاندارد آموزش زبان فارسی از بدو تأسیس بنیاد سعدی، به دلیل اهمیّت سطح‌بندی آموزشی و محتوایی و تأثیرات آن بر مبانی آموزشی زبان فارسی در سطح بین‌الملل، مد نظر ما بوده است. از آن‌جایی که هیچ معیار واحد و استانداردی در آموزش زبان فارسی وجود ندارد، لذا بر آن شدیم تا با پژوهش در زمینه دستاوردهای مطرح در آموزش زبان و الگوهای رایج در زمینه سطح‌بندی آموزشی و محتوایی زبان دوم / خارجی، به الگویی مناسب و متناسب با ویژگی‌های خاص زبان فارسی دست یابیم. به بیان دیگر استاندارد آموزشی بنیاد سعدی به جهت هماهنگی و یکپارچه‌سازی سطوح آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان ارائه می‌شود.

او اظهار کرد: این کتاب در جهت هماهنگی و یکپارچه‌سازی سطوح آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و با هدف ساماندهی سطح‌بندی محتوای آموزشی و آزمون‌سازی در برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی تالیف شده است تا دوره‌های کوتاه و بلندمدت، طراحی درس‌ها، طراحی برنامه درسی، تهیه و تدوین مواد آموزشی و نیز تعیین سطح و آزمون‌سازی براساس آن انجام شود.

انتشار ۳ کتاب روان‌شناسی
بخوانید

او گفت: در این مسیر گام‌های اساسی همچون «بررسی استانداردهای آموزشی و سطح‌بندی‌های مطرح در آموزش زبان»، «بومی‌سازی استاندارد برگزیده (چهارچوب مرجع اروپا) با توجه به تفاوت‌های زبان فارسی»، «تعیین اهداف آموزشی متناسب با هر سطح» و «انتخاب و تعیین محتوای آموزشی متناسب با هر سطح» برداشته شده و استانداردهای آموزشی مطرح در جهان نیز مانند «سطح‌بندی چهارچوب مرجع اروپا CEFR»، «دستورالعمل‌های بسندگی زبانی انجمن آموزش زبان خارجی آمریکا ACTFL»، «معیار ILR»، «معیار زبان کانادایی CLB»، «سطح بسندگی شفاهی OPI» و «سطح‌بندی ویر» مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. استاندارد SFSR زبان فارسی خیلی زود شناسایی شد و در کل دنیا هم شناخته شد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی ادامه داد: آموزش ما زمانی ارزشمند است که آموزش بر اساس نیاز زبان‌آموز باشد، کتاب استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی ترکیبی است از یادگیری‌محور و یادگیرنده‌محور و براساس نیاز زبان‌آموز طراحی شده است، استاندارد بنیاد سعدی یک نسخه بومی است و ترجمه‌ای از نسخه‌های دیگر نیست و شباهت زیادی به استاندارد اتحادیه اروپا دارد اما متناسب با نیاز زبان‌آموز فارسی طراحی شده است.

صحرایی با بیان این‌که هر طرح درس و برنامه درسی آن با توجه به سن، نیاز، جنس، سابقه تحصیلی و نوع زبان اول زبان‌آموزان متفاوت است، افزود: از آن‌جایی که تنوع اهداف فارسی‌آموزان نیز بسیار گسترده است، اهداف تجاری، گردشگری، اهداف مذهبی و زیارتی، سیاسی، نظامی و راهبردی، اهداف تحصیلی، درمانی و پزشکی، یادگیری زبان ابا و اجدادی، هدف آشنایی با تاریخ ایران، و هدف آشنایی با ادبیات فارسی و آشنایی با شرق و ایران (شرق‌شناسی و ایران‌شناسی) مد نظر قرار خواهد گرفت.

اولین کمیک سوپرمن، رکورد زد
بخوانید

او افزود: حدود هفت سطح آموزشی داریم که شامل سطح نوآموز، مقدماتی، سه سطح میانی و دو سطح ماهر و پیشرفته می‌شود و متناسب با این سطوح نظام آموزشی طراحی کردیم و ۸۰۰ ساعت آموزش برای غیرفارسی‌زبانان در نظر گرفته شده که ۴۰ ساعت برای نوآموز است و بقیه سطوح شامل ۱۲۰ ساعت می‌شود. در این استاندارد آموزشی، متناسب با تنوع فارسی‌آموزان خارجی و اهداف گوناگون آن‌ها، آموزش زبان فارسی در ۷۲۰ ساعت آموزشی و ۴ سطح طراحی شده است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی ضمن اشاره به این‌که آزمون مهارت زبان فارسی را به عنوان آزمون مرجع جمهوری اسلامی ایران تصویب کردیم و از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده است، گفت: استاندارد آموزش زبان فارسی برای تدوین آزمون آمفا (آزمون مهارت فارسی) در نظر گرفته شده است.

صحرایی در پایان این برنامه زنده اینستاگرامی، به سوالات برخی از بینندگان همچون «دوره‌های تربیت مدرس غیرحضوری»، «کتاب‌های بنیاد سعدی» و آزمون آمفا پاسخ گفت.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.