حمل و نقل ریلی به اوراسیا از حمل جاده ای مزایای بیشتری دارد

حمل و نقل ریلی به اوراسیا از حمل جاده ای مزایای بیشتری دارد

فعال صنعت حمل و نقل ریلی با اشاره به ناشناخته بودن این صنعت میان بازرگانان گفت: ارسال کالا با قطار به اوراسیا مزایای بیتشری از حمل جاده ای خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی اقدم فعال حمل و نقل ریلی عصر امروز در پنل لجستیک همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا با اشاره به مشکلات کامیون داران برای تردد از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و CIS گفت: به عنوان مثال ترکمنستان برای تردد کامیون‌ها ۱۵۰۰ دلار غیر از تعرفه گمرکی اخذ می‌کند. همچنین در حمل و نقل جاده‌ای بحث سرمای روسیه و بلاروس را داریم در حالی که صنعت ریلی با چنین مشکلاتی مواجه نیست.

وی ادامه داد: با این حال صنعت ریلی در کشور ما میان تجار ناشناخته مانده و مدیران دستگاه دیپلماسی ما نیز رابطه خوبی با حمل و نقل ریلی ندارند، این در حالی است که ریل در دنیا و به خصوص در اوراسیا شاه کلید تجارت محسوب می‌شود.

اقدم به وجود کریدور ریلی چین به اروپا از شمال ایران با هزینه بالاتری از دریای خزر اشاره و اظهار کرد: در این کریدور، قطار از چین تا ترکیه ۱۶ روزه طی مسیر می‌کند این در حالی است که ما می‌توانیم از مسیر ترکمنستان به چین و حتی تا روسیه تردد ریلی داشته باشیم.

این فعال حمل و نقل ریلی تصریح کرد: گوجه پاکستان را توانستیم سال گذشته با قطار از مرز میرجاوه تا سرخس و سپس روسیه حمل کنیم. به خصوص که ما با کشورهای همسایه مرز ریلی داریم که شامل میرجاوه، سرخس، اینچه برون، آستارا، بازرگان و ارمنستان می‌شود. در سال‌های گذشته نیز پیش از فروپاشی شوروی سابق چهار میلیون تن کالا از طریق مرزهای ایران با این اتحادیه جابجا می‌شد.

سرنوشت مبهم صندوق های بورسی پروژه/ راه آهن بیرجند، نقطه آغاز؟
بخوانید

اقدم با اشاره به وجود بازار بکر در شرق روسیه که برخلاف مسکو که در غرب روسیه قرار دارد و رقبای زیادی شامل لهستان، هلند و ترکیه در آنجا داریم، گفت: شرق روسیه ۵۴ میلیون نفر جمعیت دارد و قیمت کالاها نیز تا دو برابر بیشتر از مسکو است و صیفی‌جات ایران در این منطقه خواهان زیادی دارد.

وی تاکید کرد: با سرمایه گذاری انجام شده در بخش ریلی توانسته‌ایم ۵۰۰ دستگاه کانتینر یخچالی خریداری کنیم و مشکل ارسال کالا به روسیه نخواهیم داشت.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.