امام جمعه همدان: لیالی قدر فرصتی برای تکامل روحی و معنوی است

امام جمعه همدان: لیالی قدر فرصتی برای تکامل روحی و معنوی است

به گزارش ایرنا، مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب قدر با حضور مردم و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محوطه باز مسجد جامع شهر همدان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی در مراسم احیا دومین شب از لیالی قدر و شب شهادت امیرمومنان علی (ع) در بیست و یکم ماه مبارک رمضان، افزود: در این هنگامه پرخیر و برکت اهل یقین می توانند با نیایش های خالصانه به درگاه حق دگربار از رحمت و مغفرت پروردگار برخوردار شوند و به آرامش و سعادت حقیقی دست یابند.

وی با بیان اینکه شب قدر بهترین فرصت برای جبران اشتباهات گذشته انسان است، اظهار داشت: قدر به معنای تقدیر و اندازه‌گیری است و در چنین شبی انسان باید علاوه بر اعمال عبادی، ساعتی به تفکر بنشیند و قدر و قیمت خود را بشناسد.

حجت الاسلام‌ شعبانی موثقی با اشاره به اینکه گناه برای روح انسان، همانند سم برای بدن انسان است ادامه داد: بنا به روایات هر کسی شب قدر را احیاء بگیرد گناهش آمرزیده می شود اگر چه گناهانش به تعداد ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و پیمانه های دریا باشد'.

وی با اشاره به اینکه معصیت و گناه یعنی خارج شدن از چارچوب‌ها، یادآور شد: گناه و معصیت اعمالی هستند که با اراده و رضایت الهی در تضاد و مخالفت قرار دارد و نوعی تاریکی معنوی در نفس انسان را سبب می شود و انسان را از کمال و قرب الهی بی نصیب می سازد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان، علت اکثر گرفتاری‌های بشر را عملکردها و انتخاب‌های خود او دانست و ادامه داد: وقتی بشر حرمت شکنی می‌کند و مرتکب گناه جدید می‌شود، نتیجه آن ابتلا به بلاهای جدید است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی با بیان اینکه بازخورد گناه در زندگی انسان به نحوی است که زندگی انسان را سخت می‌کند یادآور شد: بزرگترین تصمیم و دعایی که در این شب‌ها می‌توانیم داشته باشیم این است که از معصیت فاصله بگیریم.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک است، خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام "سوره قدر" نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.

ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان (عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند، شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

بر اساس روایات و احادیث یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.