امام (ره) نگران مناقشه میان مسئولان بودند

امام (ره) نگران مناقشه میان مسئولان بودند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا چهار کارگروه تخصصی «رسانه و مطبوعات»، «فرهنگ عمومی»، «هنر و سینما» و «فضای مجازی» در اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر با حضور فعالان عرصه فرهنگ و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی در کارگروه فرهنگ عمومی گفت: فراگیر شدن یک سیره به راحتی امکان پذیر نیست بلکه نیاز به سال ها تلاش از سوی افراد خبره است تا بتوانند فرهنگی را بنا کنند و یا فرهنگی را اصلاح کنند.

جامعه هدف آثار حضرت امام (ره) را به دو طیف متخصصان و مردم عادی تقسیم کرد و گفت: فقه، فلسفه و عرفان آثاری هستند که ویژه متخصصان است و بخش دیگر آثار امام برای عموم جامعه هستند که برای مردم کاربردی است. می توان به کتاب چهل حدیث اشاره کرد که از پرفروش ترین آثار امام است و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

دانایی و خرد نقطه آغاز نهضت امام است

وی به آثار منتشر شده در موسسه نشر امام (ره) اشاره کرد و گفت: مباحث اخلاقی در سیره امام (ره) همواره مهم است. مفاهیم اخلاقی بسیار آموزنده و راهگشا هستند که با زبان ساده مفاهیم سنگین عرفانی را بیان کردند. دانایی و خرد را می توان نقطه آغاز نهضت امام (ره) دانست که به دنبال آگاهی مردم در جامعه بود و می توان آن را از حرکت های اصلی امام برشمرد. آگاهی با مطالعه شکل می گیرد. نمی توان بدون مطالعه کشور توسعه یافته ای داشت و باید مردم را به خواندن دعوت کرد.

حشمتی خمیر مایه بیانات امام (ره) را قرآن کریم دانست و گفت: امام (ره) آیات قرآن را می خواند و به آن عمل می کرد و برای این هدف شاگردان متعددی تربیت کرد تا پیام های الهی به گوش مردم رسانده شود، از بین شاگردان امام می توان به مقام معظم رهبری اشاره کرد که شاید کسی همانند ایشان نباشد که موفق شد به این شکل انتقال دهنده محورهای بیانات امام (ره) باشد.

کرامت انسانی از محورهای اساسی سیره امام (ره) است. ایشان شخصیت متواضعی داشتند که مردم را ولی نعمت می دانست و حتی برای شاه غصه می خورد که چرا در برابر آمریکایی ها کرنش می کند چون امام (ره)از القاب و مبالغه دوری می کرد.

اگر وحدت نداشته باشید سست خواهید شد

وی به تاکید امام (ره) بر وحدت مردم و مسئولان اشاره کرد و گفت: کشور زمانی می تواند موفق باشد که بین آحاد آنها وحدت ایجاد شود. امام (ره) نگران مناقشه میان مسئولان بود و با استناد به آیات قرآن توصیه می کرد اگر وحدت نداشته باشید سست خواهید شد. مردم باید در کنار یکدیگر از حقوق همدیگر مراقبت کنند. حضرت امام (ره) معتقد بودند بدون معنویت نمی توان شاهد جامعه موفق باشیم. راستگویی، امانت داری در کنار دوری از فساد از ضرورت های سیره فردی امام (ره) است.

انسجام بالاترین سرمایه اجتماعی است و اگر احساس کردیم سیره حضرت امام در جامعه کمتر دیده می شود باید در حوزه فرهنگ عمومی کشور آسیب شناسی شود. وزارت فرهنگ و ارشاد باید حرف نخست را در حوزه فرهنگ عمومی کشور بزند و تحلیل کارشناسان کاملا علمی باشد تا بتوانیم آسیب ها و فرصت ها را با یک پارامتر دقیق ارزیابی کنیم.

مساجد، مدرسه و خانواده در شکل دادن شخصیت افراد بسیار موثر است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این کارگروه جایگاه مساجد در فراگیر شدن سیره امام را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مساجد در کنار مدرسه و خانواده در شکل دادن شخصیت افراد بسیار موثر است. ایثار و شهادت در اندیشه امام جایگاه ویژه ای دارد که برخورد امام با شهدا و خانواده آنها گواه بر تاکید امام در مباحث مرتبط با معنویت دارد.

سید محمدرضا موالی‌زاده به جایگاه اتحاد در اندیشه امام اشاره کرد و گفت: هر مشکلی که در کشور پیش می آمد امام بر اتحاد تاکید می کرد. عملگرایی در شخصیت امام ویژگی بارز است که می تواند الگوی ارزشمندی برای مسولین باشد. شورای فرهنگ عمومی امروز ۳۷ عضو دارد. سرمایه ارزشمندی است و اگر این اعضا با یکدیگر به گفتگو بنشینند می توانند مبانی را تدوین کنند که در ادامه سیره حضرت امام در سطح جامعه بسیار موثر باشد.

امام (ره) اسلام ناب را جایگزین اسلام التقاطی، مدرن و آمریکایی می‌کند

مشاور وزیر و رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این کارگروه گفت: فرهنگ عمومی در سیره امام اسلام نقش محوری دارد که بحث اسلام ناب را جایگزین اسلام التقاطی، اسلام مدرن و اسلام آمریکایی می کند که این اسلام از قرآن و اهل بیت استخراج می شود و در تمام فرمایشات امام کاملا محسوس است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، گفت: توجه با ساحات متنوع بشر در عرصه های اجتماعی، ارتباطی، اقتصادی و سیاسی از ویژگی های امام است که در کنار معنویت و عرفان مورد توجه ایشان قرار می گیرد.

وی مساجد را محور نگرش امام (ره) دانست و گفت: مسجد در محله ها، در شهرها و در سراسر کشور در اندیشه عمومی برای امام بسیار مهم است، چون مسجد برای مردم است و به قشر و طبقه خاصی تعلق ندارد. امام به تعلیم و تربیت بسیار توجه می کرد و نونهالان برای ایشان بسیار مهم بودند در حالی که هنوز نتوانستم به مهدکودک ها توجه داشته باشیم.

ارزانی گفت: مصادره به مطلوبِ اندیشه های امام معمولا از سوی سیاستمدارن انجام می شود در حالی که باید برای رسیدن به یک فهم صحیح از نگرش امام، تمام زوایای زندگی ایشان را باید مورد بررسی قرار داد.

فرهنگ در اولویت اول و دوم کشور نیست

محمدباقر نجف‌زاده مدرس دانشگاه در این نشست مجازی به ایجاد ساختار برای اشاعه اندیشه امام در جامعه تاکید کرد و گفت: تلاش های زیادی در این حوزه انجام شده است ولی کافی نیست. برای مثال بودجه هر کشور نشان از اولویت های آن است، اکنون تقسیم بندی در بودجه کشور این پیام را می دهد که فرهنگ در اولویت اول و دوم کشور نیست.

تشریح توجه امام به فرهنگ عمومی در این کارگروه یاد آور زیره به کرمان بردن است چون این ویژگی امر بدیهی در اندیشه امام (ره) است. اساس اسلام فرهنگ است که ترویج مباحث آن مستلزم تلاش جدی در عرصه فرهنگ است.

مسئولیت‌پذیری در همه لحظات زندگی امام (ره) دیده می‌شود

مدیرکل حوزه هنری خراسان رضوی در این نشست به نقش خداباوری در سیره امام تاکید کرد و گفت: امام بر اتکا به خود تاکید دارد و مسئولیت پذیری در همه لحظات زندگی امام دیده می شود که متاسفانه در مسئولین فعلی جامعه ایران چنین چیزی کمتر دیده می شود.

سید جواد رفائی، گفت: ما در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه های مختلفی داریم که تلاش های متنوعی در عرصه فرهنگ انجام دادند و می توانیم در این چهل سال آسیب شناسی انجام دهیم که چقدر توانستم سیره امام را در فضای فرهنگی و هنری کشور دنبال کنیم. شورای فرهنگ عمومی تنها نهادی است که باید این آسیب شناسی را انجام دهد که در چه بخش های هزینه شده است و چه دستاوردهایی به دست آوردیم.

امام بر استقلال فرهنگی تاکید داشت

مدیر کل ارشاد همدان گفت: امام فرهنگ را در اصول سیره خود قرار می دهد و بر استقلال فرهنگی کشور تاکید دارد تا فرهنگ غنی اسلامی به صورت مستمر انجام شود و می توان فرهنگ سازی را از دغدغه های امام دانست تا باورها را به باید ها بدل کند.

احمدرضا احسانی گفت: اگر برنامه ریزی صحیح انجام شود، هویت فرهنگ اسلامی در جامعه ساری و جاری خواهد شد. امام به آموزش توجه ویژه ای دارد. شکل گیری شخصیت افراد از دوران کودکی تا بزرگسالی مورد توجه امام است که باید به عنوان یک پروسه آموزشی در جامعه تعریف شود.

احسانی به موازی کاری و رفتارهای جزیره ای در کشور اشاره کرد و گفت: شکل گیری هویت ملی و اسلامی برای ایجاد سدی در مقابل تهاجم فرهنگی نیاز به تلاش های جمعی در دل ساختارها دارد. توسعه فرهنگی اولویت امام است که کارخانه انسان سازی از دل فرهنگ بیرون می آورد درحالی که اختصاص دادن بودجه فعلی در کشور؛ ما را در میدان عمل با مشکل مواجه می‌کند و نیاز است که در حوزه فرهنگ و تبیین اندیشه های امام یک آسیب شناسی نسبت به گذشته داشته باشیم.

اجلاس اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و در راستای تفاهمنامه‌ همکاری مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیت حرم حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد. معرفی اندیشه‌های امام (ره) در چهار حوزه «رسانه و مطبوعات»، «فرهنگ عمومی»، «هنر و سینما» و «فضای مجازی» و اجرایی‌شدن خط‌مشی امام در حوزه فرهنگ و هنر و تجدید میثاق معاونان، روسای سازمان‌ها و مدیران ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است.

مراسم اختتامیه این اجلاس به‌صورت نیمه‌حضوری در حرم امام خمینی (ه) برگزار می‌شود و قرار است حجت الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره)، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ‌آن سخنرانی کنند. همچنین دبیران چهار محور «رسانه و مطبوعات»، «فرهنگ عمومی»، «هنر و سینما» و «فضای مجازی» گزارشی از مباحث مطرح‌شده در اجلاس را ارائه خواهند داد.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.