انتشار «مجموعه قوانین در ارتباط با سلامت زنان در ایران»

کتاب «مجموعه قوانین در ارتباط با سلامت زنان در ایران» به کوشش فرانک فرزدی و بتول احمدی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب توسط فرهنگستان علوم پزشکی کشور منتشر شده است.

در معرفی کتاب «مجموعه قوانین در ارتباط با سلامت زنان در ایران» عنوان شده است: «محتوای این کتاب، بخشی از دستاوردهای طرح پژوهشی «تحلیل وضعیت قوانین مرتبط با سلامت زنان» است که به سفارش فرهنگستان توسط پژوهشکده علوم بهداشتی به مسئولیت خانم دکتر فرزدی اجرا شده است.

کتاب حاوی بیش از هزار ماده قانونی مرتبط با سلامت زنان است که پس از تنقیح به صورت موضوعی دسته‌بندی و با حمایت مالی و معنوی فرهنگستان علوم پزشکی چاپ شده است. امید است این مجموعه فراهم‌شده در ارتقای سلامت زنان مفید واقع شود.»

همچنین فرانک فرزدی، استاد پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در این‌باره گفت: امروزه در بحث سلامت، رویکرد جنسـیتی عامـل تعیین‌کننده و مهمی به حساب می‌آید. جنسیت، نقش‌های اجتماعی، مسئولیت‌ها و فرصت‌هایی است که جامعه و خانواده برای زنان و مردان تصور می‌کند. جنسیت بر عوامل خطرساز سلامت، رفتارهای بهداشتی و بر آیندهای سلامت زنان و مردان تاثیر داشته و همچنین بر نحوه دسترسی آنان به خدمات سلامت و حتی پاسخ‌دهی نظام‌های ارائه خدمت به مشتریان زن و مرد اثر متفاوت می‌گذارد. سیاست‌گذاران، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای مدنی می‌توانند با اتخاذ رویکرد جنسیتی در تدوین سیاست‌ها، قوانین و اجرای برنامه‌ها بر سلامت زنان تأثیر مثبت بگذارند.

او در توضیح نحوه تدوین این مجموعه بیان کرد: برای تدوین این مجموعه تلاش شده است تمامی مواد قانونی که به طور مستقیم با سلامت زنان و خانواده ارتباط داشته یا به واسطه اثر بر عوامل مختلف اجتماعی بر سلامت زنان تاثیر می‌گذارند، شناسایی شوند. حجم بالای مواد قانونی جمع‌آوری‌شده مربوط به عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت هستند که می‌توانند ابعاد مختلف سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان را متاثر کنند. به منظور بهره‌مندی محققان و فعالان حوزه سلامت زنان این مجموعه در قالب کتاب تدوین و منتشر شده است. در این کتاب مواد قانونی بر اساس موضوع طبقه‌بندی شده‌اند. طبقه‌بندی موضوعی قوانین با رویکرد سلامت‌محور انجام شده است.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.