انتقادها با ادبیات درست در رسانه مطرح شوند

مدیر پیشین شبکه‌ العالم با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در رسانه ها، در این زمینه خاطرنشان کرد: افراد آزاد هستند در رسانه هر چه بگویند و نظر دادن منعی ندارد. اتفاقاً کشوری رشد می‌کند که انتقاد مطرح کند اما انتقادی که در چهارچوب توهین نباشد.

حسن بهشتی پور در گفت وگویی با ایسنا درباره ضرورت رعایت اخلاق در رسانه و همچنین نقد منصفانه، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما که فراتر از بحث اخلاق است، این است که نوعی خشم و بی رحمی در جامعه ما در حال ترویج است؛ یعنی نسبت به هم شفقت، مروت و رحم نداریم و این موضوع نه تنها در بحث رسانه، بلکه در مباحث اقتصادی، سیاسی، خانوادگی و موضوعات دیگر وجود دارد و نشان می دهد نسبت به یکدیگر بی رحم شده ایم.

او با یادآوری اینکه سال ها در صداوسیما فعالیت و مسائل را از نزدیک لمس کرده است، در این زمینه یادآور شد: وقتی برنامه قالب زنده دارد، چندان نمی توان کاری کرد. گاهی می گویند جلوی پخش گرفته می شود اما نکته اینجاست که جلوی پخش را باید مسوول پخش بگیرد که باید سر صحنه حاضر باشد و اینکه آیا این مسئول به خودش اجازه می دهد جلوی پخش را بگیرد. اگر یک برنامه تلویزیونی ضبطی باشد، هیچ توجیهی ندارد و صداوسیما مقصر خواهد بود، اما در برنامه زنده مهمانان هستند که باید حریم حرمت نگه دارند و رعایت اخلاق را انجام دهند.

بهشتی پور درباره دلایل رعایت نکردن اخلاق و ادبیات درست در رسانه به ویژه تریبون زنده، معتقد است: متاسفانه فراتر از بحث اخلاق در رسانه، در جامعه ما یک نوع خشم و بی رحمی ترویج پیدا کرده است؛ بنابراین هیچ تعجبی ندارد که ما در برنامه زنده به خودمان اجازه دهیم هر تعبیری که صلاح می دانیم را به کار ببریم.

این کارشناس رسانه و مسائل بین الملل تاکید کرد: باید گفت چه کنیم که به یکدیگر کمک کنیم تا رحم و مروت بیشتری داشته باشیم. همدیگر را بیشتر دوست داشته باشیم و اقداماتی انجام دهیم که مهرورزی را بین مردم تقویت کنیم. می گویند رسانه آزاد است و هر کسی هر چه دلش می خواهد بگوید اما وقتی فردی در رسانه حضور ندارد و از او به تعابیر نادرستی یاد می شود حتماً ناراحت می شود و اگر در رسانه حاضر شود صد درصد از خود دفاع خواهد کرد.
بهشتی پور در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به مناظره زیباکلام و معتضد در تلویزیون، اظهار کرد: خوب است که انتقادها با ادبیات درست مطرح شوند و انتظار از یک استاد دانشگاه بیش از اینها هست. متاسفانه این جنس رفتار نیز برگرفته از خشونت است. ما به مهرورزی و تبلیغ مروت، جوانمردی و شفقت نیاز داریم؛ این ها صفت های فراموش شده ای هستند که سال هاست به کار برده نمی شوند.
مدیر سابق شبکه العالم درباره ادبیات رسانه مطرح کرد: برخی به ادبیات رسانه مسلط هستند و خودشان رعایت نمی‌کنند. رعایت کردن ادبیات خیلی مهم است. باید سیستمی طراحی شود که اگر فردی در برنامه حاضر شد و خارج از عرف و اخلاق صحبت کرد بداند که با این رفتار او برخورد می‌شود.
این کارشناس رسانه در پایان یادآور شد: نظر دادن در رسانه آزاد است. اتفاقاً کشوری رشد می‌کند که انتقاد مطرح کند اما انتقادی که در چهارچوب توهین نباشد. متاسفانه در آستانه انتخابات برنامه های آسیب پذیر در رسانه بیشتر دیده می شود؛ البته شبکه چهار مناظره های خود را در طول سال برگزار می‌کند. مناظره هایی در موضوعات و مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی و اندیشه که ساختار و محتوای خوبی هم دارند. برنامه «پایش» هم مناظره های خوبی را برگزار می‌کند اما مهم این است، به کسانی که در طول سال تریبون نمی‌دهند اجازه بدهند تا آنها هم حرف‌های خودشان را با مراعات انصاف و اخلاق بزنند.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.