اپل و استیو جابز چطور دنیا را به جای بهتری تبدیل کردند؟

اپل و استیو جابز چطور دنیا را به جای بهتری تبدیل کردند؟استیو جابز و اپل چطور دنیا را تغییر دادند؟

امروز همه نام اپل و بنیان‌گذار آن استیو جابز را شنیده‌اند. به سختی می‌توانید کسی را پیدا کنید که با محصولاتی مثل آیپاد، آیفون و مک آشنا نباشد. حتی اگر شما صاحب یکی از محصولات این شرکت نباشید، احتمالاً کسی را از اطرافیان خود می‌شناسید که صاحب یکی از آن‌ها باشد.

این موضوع مسلماً نشان دهنده موفقیت تحسین‌برانگیز این شرکت است اما این موفقیت یک شبه حاصل نشده است. نوآوری‌های تاثیرگذاری مانند آیپاد و آیفون، اپل را در مرکز توجه قرار دارد و کامپیوترها را به ابزار بزرگی از زندگی روزمره بشر تبدیل کرد.

اپل و چهره پشت آن، استیو جابز، چطور این کار را انجام دادند؟ در این مقاله نگاهی سریع بر موفقیت‌های اپل و فرایند رسیدن به آن‌ها را بازگو خواهیم کرد. با ما، اپل و کارکنان بااستعداد این شرکت همراه باشید.

مکینتاش اورجینال: کامپیوتری برای همه

استیو جابز و اپل چطور دنیا را تغییر دادند؟

اپل در سال ۱۹۷۶ تحت همکاری استیو جابز، استیو وازنیاک و رونالد وین بنیان گذاشته شد. اکنون دیگر مشهور است که اپل چگونه کار خود را در گاراژ پدر و مادر استیو جابز شروع کرد. این شرکت از همان ابتدا، همیشه استایل منحصر به فردی داشت. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها آن زمان و اکنون روی تولید انبوه محصولات با قیمتی پایین متمرکز می‌شوند، اولویت‌های اپل همیشه ساخت دستگاه‌هایی بوده که نه تنها قدرتمند هستند، بلکه استفاده از آن‌ها نیز آسان است.

ایده ساخت کامپیوترهای قابل استفاده برای همه کس اول بار در مکینتاش دیده شد. در آن زمان که شما برای کار با یک کامپیوتر نیازمند دانش پایه برنامه‌نویسی بودید، مکینتاش تنها با یک موس و رابط کاربری گرافیکی، مانند کامپیوترهای امروزی، به بازار عرضه شد. این کامپیوتر تنها مختص استفاده علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌های صنعت کامپیوتر نبود، بلکه محصولی بود که هر کسی می‌توانست بدون دانش پایه شروع به استفاده از آن کند.

بدون وجود مکینتاش اورجینال، ما هرگز نمی‌توانستیم مک‌های مدرن و همچنین تکامل کامپیوترها از محصولاتی با بازار ضعیف و خاص را به ابزاری ضروری برای همه ببینیم. چه کسی می‌داند؛ شاید بدون وجود مک اورجینال، محقق شدن این موضوع سال‌ها و دهه‌ها به تاخیر می‌افتاد.

آیمک: تکنولوژی به عنوان هنر

استیو جابز و اپل چطور دنیا را تغییر دادند؟

هر چند اپل تا سال ۱۹۹۷ به نامی بزرگ در صنعت کامپیوتر تبدیل شده بود اما همه چیز خوب پیش نمی‌رفت. بعد از مجموعه‌ای از محصولات کم‌فروش، این شرکت به ورشکستگی نزدیک شده بود. اما استیو جابز برنامه‌ای افراطی برای برگرداندن اپل به بازی داشت. زمانی که بسیاری از رقبای این شرکت روی ساخت کامپیوترهای رومیزی و نرم‌افزارهای تجاری تمرکز کرده بودند، جابز تصمیم گرفت اپل را به جهتی کاملاً متفاوت ببرد.

استیو جابز معمولاً با عبارت «تقاطع بین فناوری و هنر خالص» از اپل یاد می‌کرد؛ به این معنا که اپل تنها به دنبال ساخت فناوری‌های پیشرفته نبود، در عوض این شرکت به ساخت محصولاتی در هم تنیده با نوآوری، مد روز و همچنین سهولت در استفاده علاقه داشت. در این دوره این بینش به شکل‌های مختلف در محصولات اپل نمود پیدا می‌کرد و با معرفی اولین آیمک، به اوج رسید.

در آن زمان در حالی که بیشتر شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط رایانه‌های رومیزی جاگیر و سنتی را یکی پس از دیگری عرضه می‌کردند، آیمک با ۱۳ رنگ مختلف از آبی گرفته تا بنفش، معرفی شد. این یکی از اولین دفعات در تاریخ بود که عموم مردم تکنولوژی را به جای ابزاری برای بهره‌وری، به عنوان یک هنر در نظر می‌گرفتند.

آیپاد: راهی جدید برای گوش دادن موسیقی

آیپاد اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

اپل در سال ۲۰۰۱ این بینش را گسترش داد تا محصولات تاثیرگذار اصلی خود یعنی اولین آیپاد را طراحی کند. آیپاد اولین پخش کننده MP3 جهان نبود اما اولین نمونه در نوع خود بود که قلب و ذهن میلیون‌ها نفر از مردم را در سراسر جهان تسخیر کرد. قسمت بزرگی از آن به بازاریابی و تبلیغات اپل باز می‌گردد.

بسیاری از مردم هنوز هم تبلیغات چشم‌گیر و خیره کننده آیپاد را به یاد دارند. آیپاد تکه‌ای بزرگ از تکنولوژی بود اما همه چیز به این خلاصه نمی‌شد که این دستگاه قادر به ذخیره چه تعداد آهنگ است، بلکه موفقیت آیپاد بیشتر درباره حسی بود که به شما منتقل می‌کرد. آیپاد تکنولوژی را از ابزاری بی‌حاصل به قسمتی از هویت ما تبدیل کرد.

اگرچه آیپاد راه را برای گوش کردن آسان میلیون‌ها نفر به موسیقی فراهم کرد اما بار دیگر در سال ۲۰۰۳ بود که اپل با معرفی آیتیونز نشان داد که حتی قادر است این تجربه را بهبود ببخشد. به این ترتیب فرصتی فراهم شد تا مردم به جای اکتفا به دیسک‌ها و یا ورود به وب‌سایت‌های دانلود موسیقی، آهنگ مورد علاقه خود را تنها با پرداخت ۹۹ سنت دانلود کنند.

این اتفاق، یک ماجرای برد-برد-برد بود! مشتریان می‌توانستند به راحتی به محتوایی که نیاز دارند، دست پیدا کنند، عرضه کنندگان موسیقی و هنرمندان راهی جدید برای عرضه موسیقی پیدا کردند و در نهایت با هر تراکنش در آیتیونز، اپل نیز سهم خودش را دریافت می‌کرد.

این شیوه تجارت به زودی نه تنها به موفقیتی بزرگ برای اپل، بلکه برای بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شد. بدون عرضه آیتیونز، بعید بود که خبری از اپ استور و در نتیجه، گوگل پلی استور می‌شنیدیم. حتی با وجود این که بسیاری از مردم از آیتیونز به اسپاتیفای و اپل موزیک مهاجرت کرده‌اند، اما این سرویس‌ها تکامل یافته همان ایده اولیه متمرکز کردن و عرضه محتوای آنلاین روی آیپاد از طریق آیتیونز هستند.

آیفون: اولین گوشی هوشمند مدرن

استیو جابز و اپل چطور دنیا را تغییر دادند؟

اپل در سال ۲۰۰۷ اولین آیفون را عرضه کرد که اکنون به عنوان اولین گوشی هوشمند مدرن شناخته می‌شود. اپل تمام نقاط قوت آیپاد را گرفت و در کنار تعداد دیگری ویژگی قابل ملاحظه قرار داد تا آیفون را شکل دهد. ترکیبی از طراحی، تکنولوژی و احساس. آیفون در زمان خودش تبدیل به موفقیت تجاری بزرگی شد و تا امروز لقب موفق‌ترین محصول این شرکت را حفظ کرده است.

شاید مهم‌ترین ویژگی آیفون، اتصال آسان آن به اینترنت بود. سایر دستگاه‌های فرضاً هوشمند آن زمان به داده موبایل دسترسی داشتند اما اکثراً نمی‌توانستند به تمام وب‌سایت‌ها وارد شوند. حتی دستگاه‌های فشرده‌ای که به مرورگر مجهز بودند، به واسطه استایلوس و یا صفحه کلیدهای اعصاب‌خردکنشان، وضعیت را بدتر هم می‌کردند.

آیفون برخلاف آن دستگاه‌ها، با اتصال به وب حقیقی، یکی از اولین گام‌ها را در تبدیل اینترنت به ابزاری خانگی که ما قادر به حمل آن به همه جا هستیم، برداشت. فارغ از این که اکنون طرفدار آیفون یا اندروید هستید، گوشی هوشمند شما بدون وجود اولین آیفون، احتمالاً اکنون به این شکل نبود. مدت کوتاهی بعد از عرضه آیفون اورجینال، اپل با آیپد پیش مشتریان بازگشت تا تبلت‌های هوشمند را هم وارد فاز محبوبیت کند.

قدم بعدی اپل؟

استیو جابز کمک کرد اپل از گاراژ والدینش به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های روی زمین تبدیل شود. جابز در سال ۲۰۱۱ بعد از سال‌ها مبارزه با سرطان، چشم از جهان بست. هر چند جابز اکنون در میان ما نیست اما شک نداریم که بینش او و شرکتی که به او کمک کرد، جهان را تغییر داده است.

بعد از در گذشت جابز، اپل در عوض عرضه محصولات کاملاً جدید، روی بهبود محصولاتی تمرکز کرده که پیش‌تر در بازار وجود داشته‌اند. به این ترتیب اپل هنوز هم به ارتقا و پیشروی در فناوری‌های مختلف ادامه می‌دهد. اپل واچ نمونه‌ای از این نگرش به‌خصوص است.

تا پیش از اپل واچ، ساعت‌های هوشمند زیادی در بازار وجود داشتند اما مردم استفاده خاصی برای آن‌ها متصور نبودند. اپل نشان داد که ساعت‌های هوشمند چطور می‌توانند در ورزش و روزمرگی زندگی، نقشی مستقل از گوشی‌های هوشمند و در عین حال ارزشمند بازی کنند.

ایرپاد هم از همین روند پیروی کرد. ایربادهای بی‌سیم اپل در نگاه اول همان چیزی بودند که سایر ایربادهای بلوتوث ارائه می‌دادند؛ چه تفاوتی باعث شد تا این ایرپاد در بازتعریف کارکرد این محصولات، موفق باشد؟ استفاده از بهترین ویژگی‌های اکوسیستم اپل از جمله دستیار صوتی این شرکت و هماهنگی با سایر محصولات اپل. همان‌طور که می‌بینید، اپل در این سال‌ها در ارتقای فناوری‌های کنونی، از هیچ چیزی دریغ نکرده است.

قابل انکار نیست که موفقیت‌های گذشته اپل افسانه‌ای هستند اما اکنون با رقابتی که بیش از هر زمان دیگر در این صنعت مشاهده می‌شود، آیا اپل باز هم می‌تواند به نوآوری ادامه دهد و در اوج بایستد؟‌

منبع: Make Use Ofمنبع خبر

نظرات بسته شده است.