ا۱۵ محوطه سنگ‌نگاره‌های نقوش صخره‌ای در مشگین‌شهر شناسایی شد

ا۱۵ محوطه سنگ‌نگاره‌های نقوش صخره‌ای در مشگین‌شهر شناسایی شد

به گزارش ایرنا ، ایمانعلی ایمانی روز پنجشنبه اظهارکرد: از جمله اقدامات در این بخش در سال گذشته عملیات هیدروگرافی دریاچه قله سبلان برای اولین بار در سطح جهان به منظور ثبت در فهرست آثار فرهنگی و طبیعی یونسکو با مشارکت سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

او با اشاره به کاوش قیزل‌قیه احمدبیگلو در محدوده سد احمدبیگلو در سه نقطه مجزا برای نجات‌بخشی آثار تاریخی و فرهنگی بیان کرد: در حوزه مرمت نیز اقدامات مرمتی در بناهای تاریخی کهنه‌قلعه، سردابه شیخ حیدر و محوطه باستانی شهریری انجام شده است.

وی بررسی و شناسایی بیش از ۷۰ مورد آثار تاریخی و فرهنگی، پژوهش، تحقیق و بررسی ۳۰ قابلیت آثار ملموس و ناملموس و پرونده‌سازی و مستندنگاری جهت ثبت در فهرست آثار ملی و بررسی، شناسایی و مستندنگاری بیش از ۱۵ محوطه سنگ نگاره‌های نقوش صخره‌ای شهرستان را از دیگر اقدامات سال گذشته ذکر کرد.

ایمانی افزود: تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی و انتخاب و ابلاغ حکم به میراث‌بانان افتخاری در بخش‌های مشگین شرقی، مرکزی، مرادلو، قصابه و ارشق، تشکیل گشت تلفیقی با نیروی انتظامی شهرستان، سرکشی و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی به تعداد بیش از یک هزار و ۴۰۰ مورد، دستگیری بیش از ۱۰ نفر حفار غیرمجاز با همکاری و هماهنگی مقام قضایی و نیروی انتظامی و اجرای بیش از ۱۰۰ مورد برنامه پیشگیری قبل از وقوع جرم بر علیه میراث‌فرهنگی نیز در سال گذشته انجام شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشگین‌شهر همچنین با اشاره به کشف و ضبط سه مورد فلزیاب و ادوات حفاری غیرمجاز با هماهنگی نیروی انتظامی گفت: همکاری با تشکل‌های مردم‌نهاد برای فرهنگ‌سازی محیطی برای حفظ و حراست ازآثار تاریخی و فرهنگی، ۲۳ متر دیوارکشی در قسمتی از کهنه قلعه، اجرای بلوکاژ، عایق‌کاری رطوبتی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، کاشی‌کاری ، نازک‌کاری و نصب در و پنجره نمازخانه و سرویس بهداشتی در حال اجرای شهر یری و نصب و تکمیل سازه فلزی پوشش محوطه سنگ افراشته‌ها در این محوطه نیز از جمله اقدامات بوده است.

او اجرای نمای طبقه همکف و قسمتی از نمای طبقه اول سمت حیاط ساختمان موزه باستان‌شناسی، مرمت و احیای قسمتی از ضلع شمالی کاروانسرای قانلی بولاغ، مکاتبه با شبکه بهداشت و درمان برای تملک ضلع جنوبی کهنه‌قلعه، مذاکرات شفاهی با مالکان حمام عدل جهت تملک و ساماندهی آن و تعیین تکلیف ساختمان تجاری و مسکونی شهید باکری به تعداد ۱۱ قطعه و حل مشکل چندین ساله را از دیگر اقدامات برشمرد.

ایمانی افزود: جذب اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی از محل اعتبارات بازآفرینی شهری و اجرای پارک تاریخی و فرهنگی کهنه قلعه، کشف ۱۲ قلم اشیا حاصله از کشفیات تصادفی، کشف ۲۵۷ قلم اشیای حاصله از کاوش‌های علمی در محدوده سد احمدبیگلو، ساماندهی و ثبت ۳۰۰ قلم از اشیای منقول تاریخی و فرهنگی در سیستم جام و ویرایش و تکمیل شناسنامه‌های ۲۰۰ قلم اموال منقول فرهنگی و تاریخی در این مدت انجام شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشگین‌شهر از ارائه ۱۲ فقره پرونده پس از تهیه، تنظیم برای رسیدگی به مرجع قضائی، اخذ ۱۱ فقره اسناد ثبتی زمین‌های باکری، برگزاری مزایده و فروش زمین‌های اداره واقع در خیابان باکری و اخذ سند، تغییر کاربری و مزایده و فروش ساختمان صنایع‌دستی روستای قوشه در سال گذشته خبر داد.

او با اشاره به پیگیری اسناد ثبتی مجموعه تاریخی فرهنگی بقعه شیخ حیدر و انجام مزایده در دو نوبت برای واگذاری واحدهای تجاری به اجاره اشخاص اظهار کرد: دفاع از دو پرونده حقوقی مورد دعوی اداره منابع طبیعی با تنظیم و تبادل لوایح دفاعی که منجر به دو دعوی یک فقره از آنها و محکومیت در پرونده دیگر شد، نیز انجام شده است.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.