تشریح اقدامات هلال‌احمر در محله هرندی

معاون جذب و سازماندهی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، برنامه‌ها و اقدامات هلال احمر در محله هرندی تهران را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وحید سلیمی گفت: از سنوات قبل به واسطه مشکلاتی که در محله هرندی وجود داشت و انواع و اقسام آسیب ها و شرایط اجتماعی و فرهنگی مختلف که در آن محل رقم می خورد، تشکل های مردم نهاد مختلفی در آن منطقه شروع به فعالیت کردند و به موازات آن، سازمان های دولتی نیز به صورت موردی و مقطعی و یا در قالب طرح های موضوعی در این محدوده خدمات و فعالیت های خود را ارائه می کردند. یکی از مهمترین چالش های توسعه و خدمات در این محله، ارائه خدمات متنوع از سوی نهادهای مختلف به صورت موازی و ناهماهنگ بود.

وی افزود: به علت این که مطالعات اصولی و بررسی های دقیق از وضعیت آسیب های شایع و بخصوص افراد آسیب پذیر در این محدوده صورت نگرفته است، خدماتی که تاکنون ارائه می شد به صورت متناسب و عادلانه نبود. شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ در تهران سبب شد تا سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر براساس رسالت و ماموریت اصلی خود که کمک به کاهش آلام بشری است و با توجه به اهداف کلان جمعیت هلال احمر، اقدامات میدانی خود را برای خدمت رسانی به جوامع و گروه های حاشیه نشین در دستور کار ویژه قرار دهد.

توزیع بسته های بهداشتی در محله هرندی

این مقام مسئول در سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در مرحله اول به صورت آزمایشی در ۱۳ اسفند ۹۸ با مشارکت ۴۰۰ داوطلب از نیروهای جمعیت هلال احمر و سایر سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه همکار، توزیع بسته های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سطح محله هرندی آغاز و همچنین در زمان توزیع این اقلام آموزش های لازم نیز به خانوارهای ساکن در محله هرندی و در ادامه سایر مناطق ارائه شد. پس از مطالعه دقیق و احصاء نقاط ضعف و قوت این اقدام که از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ به صورت مستمر در هر منطقه و محدوده که ساکنان نیازمند و کم برخودار در آن محل بودند در تمام شهرها و استان ها کشور اجرا شد.

تاسیس خانه هلال در محله هرندی

سلیمی در معرفی تجربه اجرا شده در محله هرندی ادامه داد: در هرندی، محله به ۱۰ پهنه عملیاتی تقسیم و ضدعفونی محیطی به همراه توزیع اقلام بهداشتی رایگان در دستور کار قرار گرفت. این طرح با مشارکت خیرین و تشکل های مردم نهاد آغاز شد و ۲۵ هزار بسته بهداشتی به شهروندان این منطقه در محل زندگی تحویل داده و همزمان نیز آموزش های لازم ارائه شد. در راستای سازماندهی این طرح یک خانه هلال با همکاری شهرداری تهران در آن محل نیز تاسیس و پذیرش عضویت افراد بومی آن محل نیز آغاز شد.

معاون جذب و سازماندهی داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به جذب جوانان مستعد در خانه هلال اظهار کرد: طرحی تحت عنوان شهرداران کوچه نیز در محله هرندی تعریف و با جذب و توانمندسازی و هدایت جوانان مستعد محله، اطلاعات افراد نیازمند جمع آوری و اقدامات حمایتی با همکاری سایر سازمان های همکار عملیاتی شد، همچنین با انجام اقدامات کارشناسی و همکاری با مرکز آمار ایران و با حمایت مالی شرکت ایران خودرو در بخش مسئولیت اجتماعی، سرشماری دقیق این محله آغاز و در دست اجرا بوده و امید است پس از تحلیل این اطلاعات بتوان خدمات بسیار بهتری را به ساکنان محله ارائه داد.

وی افزود: اتاق تعاون، بانک مسکن، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شهرداری منطقه ۱۲ تهران، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، بنیاد احسان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، پست بانک، سازمان بهزیستی، نیروی مقاومت بسیج، صندوق کارآفرینی امید، شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورایاری و مدیریت محله، جمعیت هلال احمر استان تهران نیز در این طرح همراه سازمان داوطلبان هلال احمر هستند و جلسات مدیریتی و هماهنگی اقدامات در محله هرندی به صورت هفتگی با این دستگاه ها برگزار می شود تا اقدامات به صورت هدفمند و با بهره وری بهتر انجام شود. با توجه به این اتفاقات و بازدیدهایی که طی دو مرحله فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران از این محل داشتند، خدمات هلال احمر در هرندی بسیار خوب ارزیابی شد و واگذار کردن کار مردم به خود مردم از نگاه مسئولین بسیار مورد توجه قرار گرفت.

درمان رایگان بیماران کرونایی در هرندی

این مقام مسئول در سازمان داوطلبان ضمن بیان بهره گیری از ظرفیت مددکاران هلال احمر گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم سال ۹۹ بهره گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی جمعیت هلال احمر بود که به صورت داوطلبانه با جمعیت همکاری می کنند و خانواده هایی که علائم کرونا داشتند، به کمک این مددکاران غربال شده و اگر سطح بیماری آنها شدید نبود، به صورت رایگان دارو در اختیار این شهروندان قرار می گرفت و رویه درمان آن ها در همان منزل توسط پزشک ادامه پیدا می کند. موارد ابتلای حاد به کرونا نیز به مراکز درمانی منتقل شده و تا بهبودی کامل تحت مراقبت قرار می گیرند. همچنین در صورت نیاز از بانک امانات تجهیزات پزشکی کپسول و دستگاه های اکسیژن به صورت امانی در اختیار بیماران قرار می گیرد.

سلیمی با اشاره به تاسیس تعاونی توسعه محله شهید هرندی توسط جوانان محله با حمایت اتاق تعاون و همکاری صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: ایجاد صندوق های اعتبار خرد و کارآفرینی از جمله اقدامات دیگر بود که به صورت تعاونی های مستقل در سطح پهنه های مختلف توسط ساکنین تاسیس و اعتبارات قرض الحسنه در اختیار این تعاونی ها قرار گرفته تا بتوانند در راستای اشتغالزایی از آن ها استفاده کنند.

توسعه طرح پزشک خانواده در جنوب تهران

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: راه اندازی و تجهیز و ارائه خدمات در مرکز درمانی مسجد الهادی با همکاری بنیاد احسان برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و ارائه آموزش های بهداشتی در راستای ارتقای سلامت شهروندان محله هرندی که با هماهنگی با مرکز بهداشت شرق تهران بزرگ همچنان در حال انجام است. ویزیت الکترونیک و تلاش در راستای استقرار و توسعه طرح پزشک خانواده نیز در دستور کار قرار گرفت که به صورت پایلوت در محله شهید هرندی اجرا می شود. همچنین از منابع حمایتی، هزینه تامین داروهای خاص و پرداخت کمک هزینه های درمانی بیماران صعب العلاج و مبتلا به کرونا نیز توسط هلال احمر ادامه دارد.

بهداشت روان کودکان هرندی ارزیابی می شود

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر وی گفت: در محله هرندی توزیع بسته های معیشتی و غذایی بین خانواده های نیازمند واقعی شناسایی شده همچنان ادامه دارد، در عین حال اقدامات لازم برای تعمیر و مرمت منازل این خانواده ها به همراه تامین و تعمیر وسایل زندگی بواسطه کمک های گسترده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و خیرین و داوطلبان جمعیت هلال احمر در حال اجرا است. همچنین با حمایت مالی شرکت ایران خودرو در بخش مسئولیت اجتماعی، جشنواره پرواز آرزوها با محوریت بیان آرزوها، دلنوشته ها و نقاشی های کودکان محله هرندی در زمستان ۱۳۹۹ برگزار شد و در این رویداد، روانشناسان توانستند با ارزیابی آثار دریافت شده برنامه ریزی توسعه و ارائه خدمات بهتری را در راستای بهداشت روان به اهالی و کودکان و نوجوانان محله ارائه کنند.

معاون سازمان داوطلبان هلال احمر با یادآوری شعار روز جهانی داوطلب در سال ۲۰۲۱ گفت: تمام مقامات و دستگاه های مرتبط با موضوع آسیب های اجتماعی و توسعه محلی در محله هرندی شعار باهم می توانیم به واسطه داوطلبی را در مسیر توسعه و خدمت رسانی به ساکنان آن پیاده کردند و امیدوار هستیم که بتوانیم این جریان و اقدامات را در سایر نقاط محروم و کم برخوردار کشور توسعه و تعمیم دهیم.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.