تلسکوپ جیمز وب اولین کشف سیاره فراخورشیدی خود را انجام داد

تلسکوپ جیمز وب اولین کشف سیاره فراخورشیدی خود را انجام داد

محققان ناسا موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی با استفاده از تلسکوپ جیمز وب شده‌اند‌. این برای اولین بار است که چنین کشفی صورت می‌گیرد.

این سیاره فراخورشیدی LHS 475 b نامگذاری شده است و در فاصله ۴۱ سال نوری از سحابی اوکتان قرار دارد. ناسا این سیاره را با استفاده از دورلین بسیار پیشرفته NIRSpec جیمر وب کشف کرده است و حالا ستار‌شناسان امیدوار هستند که اطلاعات بیشتری درباره سیاره جدید کسب کنند.

به گفته محققان، این سیاره قطری حدود ۹۹ درصد قطر زمین دارد و هنوز مشخص نیست که آیا اتمسفری در اطراف آن وجود دارد یا نه. دانشمندان هنوز چیز زیادی درباره LHS 475 b نمی‌دانند، اما امیدوار هستند که با داده‌هایی جمع‌آوری شده از طریق تلسکوپ جیمز وب رازهای این سیاره را کشف کنند.

یکی از دانشمدان ناسا به نام ارین می گفته است که‌ آن‌ها به نشانه‌هایی از وجود برخی مولکول‌ها در جو سیاره فراخورشیدی LHS 475 b دست یافته‌امد اما این به معنای وجود جو نیست و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. با این حال، دانشمندان مطمئنا هستند که جو این سیاره از نوع متان نیست.

محققان ناسا همچنین متوجه شدند که دمای سطح این سیاره کمی گرمتر از زمین است و در هردو روز یکبار به دور خودش می‌چرخد. این سیاره به دور یک کوتوله سرخ رنگ در حال چرخش است که دمای آن در حد دمای خورشید است.

دانشمندان امیدوار هستند که جو این سیاره مناسب حیات باشد و احتمال می‌رود که در جو آن عناصری مثل اکسیژن یا دی اکسید کربن وجود داشته باشد. در هر حال، تحقیقات هنوز ادامه دارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه این تحقیقات چه چیزی را اثبات می‌کند.

منبع: Techspot

منبع خبر

نظرات بسته شده است.