تلفیق فاز دو وسه مطالعات بالینی واکسن بنیاد برکت/ اعلام نتایج نهایی مطالعات تا آخر اردیبهشت

مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با اشاره به تلفیق فاز دو و سه مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت گفت: انتظار داریم آخر اردیبهشت نتایج نهایی مطالعات را اعلام کنیم و بعد در آن زمان مجوزهایی درخواست کنیم که استفاده عموم محقق شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حامد حسینی با بیان اینکه انجام مطالعه بالینی روی یک واکسن با این حدود و ثغور بسیار تجربه ارزشمندی بود گفت: فاز یک تمام شده و آماده ورود به فازهای بعدی هستیم. پروتکل تلفیقی فاز دو و سه را به سازمان غذا و دارو فرستاده ایم.

وی افزود: ۱۴ اسفند آخرین نمونه خون از داوطلبان گرفته و گزارش نهایی فاز یک تقدیم می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در فاز دو کار را بر روی ۴۰۰ داوطلب دیگر ادامه می دهیم و اگر قانع کننده باشد وارد فاز سه می شویم که ۲۰ هزار نفر هستند گفت: امیدوارم در آینده نزدیک با ارائه محصولی ایمن و اثربخش خستگی ها از تن بیرون برود.

مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) افزود: از آنجا که مدت زمان مطالعات طولانی است دو فاز را تلفیق کردیم تا با اطمینان به نتیجه برسیم. بر این اساس جمعیت بزرگی را وارد مطالعه می‌کنیم و از میان آنها زیرمجموعه ای را به عنوان فاز دو و مابقی را به عنوان فاز سه مورد مطالعه قرار می دهیم.

وی افزود: با تایید نهایی ثابت خواهد شد که واکسن ایمنی داریم. در واقع باید به این نقطه برسیم که با اطمینان بگوییم واکسن در تولید آنتی بادی هم موفق است و می توان آن را در جمعیت بزرگتری امتحان کرد. تواتر تزریق هم مهم است.

حسینی با بیان اینکه احتمالا دو ماه بعد از اتمام فاز دو و سه نتایج مشخص شود که واکسن با چه دوزی و در چه فواصلی باید به صورت عمومی تزریق شود اظهار کرد: در واقع به بهینه ترین حالت می رسیم. انتظار داریم آخر اردیبهشت نتایج نهایی مطالعات را اعلام کنیم و بعد در آن زمان مجوزهایی درخواست کنیم که استفاده عموم محقق شود.

وی ادامه داد: افراد بسیار زیادی که احتمالا هیچ وقت نامشان را نمی شنویم تلاش کرده اند تا کار به این جا برسد. به صورت ویژه از داوطلبان و پیشگام ها که از لحاظ ذهنی خطر می کنند به صورت ویژه قدردانی می کنم. ما همیشه مدیون آنها هستیم.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.