تهدید کرونا  را به فرصت تبدیل کردیم

تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردیم تهدید کرونا  را به فرصت تبدیل کردیم

یوسف بچاری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با مرور اتفاقات فصل سوم برنامه نقد سینما توضیح داد: کرونا برای ما چالش بزرگی بود و تولید برنامه و حضور مهمان ها تحت الشعاع کرونا قرار گرفت. نقد سینما قرار بود بروز باشد و میهمان های متنوع داشته باشد و به اکران فیلم ها بپردازد که همه این موارد با وجود کرونا تغییر کرد.

وی افزود: در نقد سینما به شناخت سینماگران ایرانی، انواع فیلم ها و شکل های سینمایی بعد از انقلاب و سینمای پس از کرونا پرداختیم.

بچاری فرهنگسازی درباره سینما را اصلی‌ترین رویکرد و هدف برنامه خواند و گفت: خواستیم مخاطب را با جنسی از سینما آشنا کنیم که ویژگی های کالای فرهنگی را دارد. امیدواریم مخاطب بتواند فیلم خوب را از فیلم بد تشخیص بدهد. هدف سینما در هنگام پیدایش سرگرمی بوده؛ ولی در این 130 سال نشان داده که به عنوان یک کالای فرهنگی روی نگرش جامعه نسبت به آینده تاثیرگذار است.

می‌خواستیم مخاطب را فیلم بین کنیم

یوسف بچاری با تاکید بر این که می‌خواستیم مخاطب را فیلم بین کنیم توضیح داد: مهم این است که مخاطب فیلم را از منظر درست با نگاه جدی و به عنوان یک اثر فرهنگی و هنری تماشا کند. ممکن است تماشای فیلم در تلویزیون، شبکه نمایش خانگی یا اکران سینماها اتفاق بیفتد. مخاطب باید به نگرشی برسد که هر فیلمی را نبیند و فیلم‌ها را بر اساس معیارهای روشن تماشا کند. وقتی مخاطب دنبال کالای خوب باشد، این اتفاق به رقابتی شدن فضای تولید کمک می کند. در نتیجه هر کسی نمی تواند ادعا کند که من فیلم می سازم و مخاطب تماشا می کند. فیلمی که مشتری نداشته باشد ضرر می کند و مزیت تجاری اش را از دست می دهد. وقتی سلیقه مخاطب ارتقا پیدا کند و هر محصولی را نپذیرد، فضای سینما رقابتی‌تر می‌شود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری کرونا روی برنامه گفت: فصل سوم برنامه مصادف با شروع و اوج کرونا شد. نگرانی ما این بود که سلامتی همکاران حفظ شود. مهمان‌ها خیلی وقت‌ها اجتناب می‌کردند و به استودیو نمی‌آمدند و حق هم داشتند. سینماها در حالت نیمه تعطیل بود و جشنواره هم به عنوان نماد سینمای ایران رمق هر ساله را نداشت.

تهیه‌کننده برنامه نقد سینما با مرور بازخوردهای مخاطبان در سامانه پیامکی برنامه تاکید کرد: مخاطبان ما بین 18 تا 40 سال بودند و از همه نقاط کشور مخاطب داشتیم. طبقه تحصیلی آنها هم متوسط به بالا بود.

دغدغه ما سلبریتی‌ها نیستند

وی در پاسخ به این سوال که چرا سلبریتی‌ها را به برنامه دعوت نکردید گفت: دغدغه ما سلبریتی‌ها نیستند. احساس می کردیم یک حرفی داریم که باید به بیننده منتقل شود. سلبریتی ها در این مسیر کمک زیادی نمی کردند. ممکن بود دیدگاه ما را دچار انحراف بکنند و ما را به سمت بحث های زرد ببرند.

یوسف بچاری با اشاره به ضبطی بودن برنامه و پخش نشدن آن به صورت زنده گفت: در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. من طرفدار برنامه زنده نیستم. چون در برنامه تولیدی موضوعات می تواند تدوین و حرف‌های اضافه خلاصه شود. ولی در برنامه های زنده وقت ها ناتمام می ماند و بحث‌های انحرافی شکل می گیرد و اصل مطلب فراموش می شود.عده ای تصورشان این است که برنامه زنده دچار جرح و تعدیل نمی شود. نقد سینما یک برنامه تولیدی بود که ما نخواستیم آن را جرح و تعدیل کنیم. صرفا خواستیم اصل مطلب را به صورت موجز منتقل کنیم.

وی از احتمال پخش فصل جدید برنامه بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: من و همکارانم به شبکه پیشنهاد داده ایم. اگر دوستان شبکه راضی باشند، فصل های بعدی را ادامه می دهیم.

به گزارش ایرنا، برنامه نقد سینما با اجرای امیررضا مافی و تهیه کنندگی یوسف بچاری هر شب بعد از خبر ۲۴ از شبکه پنج پخش می‌شد.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.