توسعه روابط فرهنگی ایران و جمهوری اذربایجان بررسی شد

توسعه روابط فرهنگی ایران و جمهوری اذربایجان بررسی شد

به گزارش ایرنا ، در این دیدار که " قربانعلی پورمرجان " رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در باکو نیز حضور داشت ، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان فرا رسیدن عید نوروز را تبریک گفت و نوروز را حلقه وصل دوستیها و از نمادهای فرهنگی و تاریخی دو ملت جمهوری اذربایجان و ایران دانست و افزود : مایلم به ملت و دولت دوست و برادر ایران صمیمانه تبریک بگویم .

کریم اف افزود : ما به روابط دو کشور با سنتهای دیرینه و آئینهای مشترک افتخار می کنیم و معتقدیم که روابط فرهنگی از روابط سیاسی و فرهنگی هم باید بیشتر و محکمتر باشد و من وقتی سفیر آذربایجان در یونسکو بودم مشترکا از این ایده طرفداری می کردیم چرا که میراث مشترک ما موجب وحدت و دوستی ما خواهد شد و من در هر جایگاهی باشم همان مسیر را ادامه خواهم داد .

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد : ما با ایران اسناد مشترک فرهنگی و هنری زیادی داریم که بین وزرای فرهنگ و یا میان سازمانها و موسسات فرهنگی و هنری دو کشور به امضا رسیده است و ما هفته ها و روزهای فرهنگی را در تهران و باکو برگزار کرده ایم و این روند باید ادامه داشته باشد و این امر برای من به عنوان وزیر فرهنگ آذربایجان یک اولویت است تا سنتها و آداب و رسوم فرهنگی را گسترش دهیم .

کریم افدر ادامه از مواضع جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ اخیر در قره باغ ابراز قدردانی کرد و گفت : همان طوری که " الهام علی اف " رئیس جمهور آذربایجان هم گفت که در این امتحان بزرگ ما دوستان خود را از دشمنان خود تشخیص دادیم . ما کمک مقام معظم رهبری ، دولت و مردم ایران را کاملا حس کردیم .

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در بخشی از سخنان خود افزود : در سالها قبل به عنوان سفیر جمهوری آذربایجان در یونسکو هیچ مساله ای را ندیدم که نتوانیم با دوستان ایرانی آنرا حل کنیم و وقتی اعتماد متقابل باشد همه مسائل قابل حل است .

وی با اشاره به این که حکیم نظامی گنجوی عامل وحدت و نماد همزیستی ما و دوستان ایرانی است، افیزود : نظامی میراث بشریت است زندگی و محل زندگی نظامی که مهم نیست آنچه مهم است تفکرات و اندیشه های اوست که جهانی است و متعلق به بشریت است .ما نمادهای مشترک زیادی با ایران داریم که برخی از آنها مثل لواش ، موسیقی مقام ، نوروز ، کمانچه و غیره که ثبت یونسکو شده اند و در مورد جنگلهای هیرکانی علاقمند به همکاری مشترک هستیم و امیدواریم که پل خدا آفرین هم با تلاش مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان نماد دوستی مشترک ثبت جهانی شود و هم با کمک همدیگر نسبت به نوسازی و مرمت آن اقدام کنیم .

وزیر فرهنگ آذربایجان افزود : این نوع از کارها موجب همکاریهای مشترک ما در قره باغ خواهد بود و ما می توانیم در ساخت و مرمت مساجد و میراث اسلامی از دوستان متخصص ایرانی حتما استفاده کنیم .

کریم اف در ادامه گفت :در مورد نظامی گنجوی علاقمندیم تا از نسخه های خطی و نسخه های الکترونیکی مربوط به آثار این شاعر شهیر که در ایران هستند بهره مند شویم و در این زمینه با همدیگر همکاری نمائیم .کتابخانه ملی ما برنامه هائی را در مورد نمایشگاه و یا جمع آوری نسخه های خطی و یا تصاویر آنها دارند که امیدواریم شما هم مساعدت نمائید .

سید عباس موسوی نیز در این دیدار با اشاره به این که حامل سلامهای گرم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به وزیر فرهنگ جمهوری آذرربایجان است، انتصاب کریم اف به سمت وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان را تبریک گفت .

موسوی افزود: کمتر کشوری مثل ایران و جمهوری آذربایجان در دنیا هستند که اینقدر اشتراکات داشته باشند و مصداق واقعی یک ملت و دو دولت در روابط ما و جمهوری آذربایجان است و در شرایط فعلی روابط فیمابین در همه زمینه ها عالی است و امیدواریم با حضور جنابعالی در صدر وزارت فرهنگ ، این امر توسعه یابد .

سفیر کشورمان گفت : ما معتقدیم همکاریهای مشترک فرهنگی ایران و جمهوری اذربایجان به نفع دو دولت و حتی بشریت است و ما تلاش می کنیم که هیچ نقطه تاریکی در روابط دو جانبه ما وجود نداشته باشد و انشاءالله همه موضوعات را در روابط فرهنگی به صورت دوجانبه دنبال می کنیم .

موسوی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حکیم نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان ، اظهار داشت : در سال نظامی گنجوی باید از افکار این اندیشمند فکری و فرهنگی الهام بگیریم و معتقدیم که نظامی عامل دوستی بین دو کشور است و نباید به اختلافات جزئی در این زمینه بها داده شود و لذا آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاههای مشترک و یا برنامه های فرهنگی و علمی مشترک با موضوع نظامی اعلام می داریم .

سفیر ایران یادآور شد : برنامه مبادلات فرهنگی بین ایران و جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ امضا شده بود که مهلت آن رو به پایان است و آمادگی تجدید امضای آنرا داریم تا با توجه به اقتضائات روز ، آنرا طرفین امضا کنند .

در این دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد که آستان مقدس رضوی در مشهد اعلام آمادگی نموده است تا در ساخت و بازسازی اماکن مقدسه و ابنیه تاریخی و دینی در شهرهای آزاد شده جمهوری آذرربایجان کمک نماید .

موسوی همچنین به طرح تاسیس اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه خزر اشاره کرد و گفت: دو سال پیش طرح تاسیس اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه خزر ( ایران ، روسیه ، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان و قزراقستان ) در دیدار دکتر ابراهیمی ترکمان الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بررسی و مورد استقبال رییس جمهوری اذربایجان قرار گرفتته است .

وی افزود: ما آمادگی داریم تا با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان این طرح را پیگیری نمائیم .

در پایان این دیدار پورمرجان رایزن فرهنگی هم ضمن تبریک نوروز و پیروزیهای قره باغ نکاتی را در رابطه با فعالیتهای فرهنگی اشاره کرد و گفت :ما در خصوص نظامی گنجوی آمادگی داریم تا نمایشگاهی را از آثار نظامی به زبانهای مختلف با مساعدت و مشارکت شما و یا کتابخانه ملی و با همکاری برخی موسسات ایرانی مثل فرهنگستان هنر برگزار کنیم .

پورمرجان افزود رایزنی فرهنگی سفارت ایران در باکو بعد از چاپ کتاب خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی در سال ۲۰۱۸ ، امسال برنامه ریزی کرده است تا کتاب هفت پیکر نظامی را به زبان آذری منشر نماید که علاقمندیم تا با حضور جنابعالی این اثر رونمائی بشود .

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فارابی و بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در ساخت فیلمهای مشترک با سرمایه گذاری مشترک حضور داشته باشد همانطوریکه دو سال هم پیش با حضور وزیر فرهنگ ایران استارت فیلم مشترکی زده شد و ساخت فیلم "افسانه قیزقلعه سی" به نتیجه رسید .

منبع خبر

نظرات بسته شده است.