جزئیات پرداخت حدود 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

جزئیات پرداخت حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی – اخبار اقتصادی –

رامین اسدی, مدیر پروژه های سرمایه گذاری در برنامه های اشتغال و فراگیردر گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال روستایی گفت:مطابق آنچه کارشناسان می گویند، توجه بیش از حد به صنعت کارخانه ای و کم توجهی به کشاورزی و روستا در قبل از انقلاب اسلامی سبب شد تا عدم توازن بین شهر و روستا در حوزه ی زیر ساختی شکل بگیرد و مهاجرت از روستا به شهر به وجود آید که همچنان نیز ادامه دارد. به همین دلیل پس از انقلاب اسلامی برای جبران این عقب ماندگی الگوی توسعه ی روستایی مبتنی بر عمران زیر ساختی در روستاها به اجرا درآمد از جمله اثرات این الگو میتوان به توسعه جاده ها، ایجاد دسترسی به آب، برق، گاز وخدمات بهداشتی اشاره کرد.

وی درباره برنامه دولت برای توسعه روستاها گفت:برای توسعه روستایی زیرساخت لازم اما ناکافی است و بایستی به اقتصاد کسب و کارو معیشت در روستا نیز توجه شود از این رو دولت یازدهم و دوازدهم ضمن تداوم روند توسعه و تامین نیازهای زیر ساختی تسهیل و حمایت از کسب و کار روستایی را دردستور کار قرار داد تا روستاییان رفاه را از طریق درآمد اقتصادی خود و نه حمایت های مستقیم دولت تجربه کنند.

مدیر پروژه های سرمایه گذاری در برنامه های اشتغال و فراگیردرباره دو رویکرد دولت در حمایت از روستاها گفت:توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و برقراری پوشش حداکثری بیمه روستاییان و عشایررا در دستور کار داریم.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

اسدی بیان کرد:برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط و نظارت عالی سازمان برنامه و بودجه از اسفند سال 1396 آغاز شد این برنامه بنا به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس و همچنین اجازه ی رهبری معظم انقلاب با برداشت یک ونیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، بعلاوه معادل آن از منابع داخلی موسسات عامل(بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک ایران و صندوق کارآفرینی امید) برای اولین بار در کشور در قالب اختصاص حدوداً 200.000 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به اجرا درآمد. تسهیلات موصوف با نرخ سود 6% در مناطق روستایی غیر مرزی و 4% در مناطق مرزی اعطا می‌گردد.

وی درباره میزان پرداختی ها در این بخش گفت:تاکنون بیش از 141000 کسب و کار در رسته فعالیت های متناسب با توسعه روستایی و عشایری با پیش بینی ایجاد 262.000 اشتغال جدید و پرداخت 127.000 میلیارد ریال تسهیلات، توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است.قابل توجه است که 34% کارآفرینان مشمول این برنامه را بانوان تشکیل داده و 21% تسهیلات پرداخت شده به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص یافته است.

اسدی ادامه داد: از کل مبلغ تخصیص یافته مبلغ 37500 میلیارد ریال به نهاد های حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران) اختصاص داده شد.در کنار ارائه تسهیلات به منظور توسعه زنجیره ی ارزش رسته فعالیتهای دارای اولویت و اتصال روستا به شهر از روشهای اختصاصی تامین مالی زنجیره ارزش مانند : تامین مالی مبتنی بر قرارداد استفاده شد که در آن شرط پرداخت تسهیلات اتصال به شرکت ها و بازارهای بزرگ و تضمین فروش محصولات تولیدی روستاییان می باشد. همچنین واحد های مشمول امکان برخورداری از اموزش های مهارتی را پیدا می کنند .

مدیر پروژه های سرمایه گذاری در برنامه های اشتغال و فراگیر افزود: نیروی کار فعال نیز از بیمه تامین اجتماعی یا صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر بهره‌مند می شوند. تا کنون قریب به 60000 نفر از نیروی کار شاغل شده در این برنامه بیمه شده اند.اطلاعات تسهیلات گیرندگان بر روی سامانه شفافیت وزارت کار در دسترس می باشد. بکارگیری این روشهای نوین ضمانت اجرای طرح ها را افزایش داده و با اتکا به ساختار نظارتی چندلایه و هوشمند انحراف از منابع به حداقل رسیده است.

وی گفت: رویکرد این برنامه سبب شده تا علی رغم نگاه سنتی به هدایت تسهیلات به سوی طرح های سنتی کشاورزی و دامداری، منابع به سمت رسته های دارای اولویت منطقه ای و ملی از جمله صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، دامداری مدرن با تاکید بر اصلاح نژاد، فرآوری محصولات معدنی، به ویژه بخش خدمات مانند: گردشگری و آی تی سوق پیدا کند.اثرات اجرای این برنامه به گونه ای بوده که برخی کارشناسان نقش آن را در افزایش انعطاف پذیری و مقاومت اقتصادی کشور در مدیریت و گذر از چالشهای اقتصادی اخیر بسیار بالا میدانند.

وی درباره تعداد طرح های پرداخت شده گفت: تا کنون به 142315 طرح تسهیلات به مبلغ128594 میلیارد ریال پرداخت شده است, که این تسهیلات حدود 33 درصد به زنان و 67 درصد به مردان پرداخت شده است.

اسدی درباره بخش هایی که تسهیلات اشتغال روستایی را دریافت کردند گفت: خدمات:14% ،صنعت:17% ،کشاورزی: 69% – پرداخت شده است و همچنین 36 درصد دریافت کنندگان در مقطع تحصیلی زیردیپلم که حدود 62درصد مبلغ و 43درصد دیپلم که 25درصد مبلغ, 21 درصد بالاتر از دیپلم مبلغ 13 درصد بوده است.

وی درباره مبلغ پرداختی تسهیلات به تفکیک دستگاه های اجرایی گفت:جهاد کشاورزی تعداد: 86089 مبلغ 81428 میلیارد ریال- صنعت : تعداد 20361 مبلغ 23614 میلیارد ریال- میراث فرهنگی: تعداد 16343 مبلغ 10388 میلیارد ریال – سایر دستگاهها : تعداد 19522 مبلغ : 13164 میلیارد ریال دریافت کرده اند.

اسدی درباره طرح های پرداخت شده به تفکیک بانک های عامل گفت: توسعه تعاون: تعداد 25523 مبلغ 24001 میلیارد ریال – کشاورزی: تعداد : 55147 مبلغ57499 میلیارد ریال-پست بانک تعداد 22692 مبلغ 20561 میلیارد ریال-صندوق کارآفرینی 38953 مبلغ 26532 میلیارد ریال پرداخت کرده اند.

انتهای پیام/

منبع خبر

نظرات بسته شده است.