رضایت الهی را کسب کنیم

رضایت الهی را کسب کنیم

پیامبر اکرم (ص) در دومین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِک وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِک وَ نَقِمَاتِک وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِک بِرَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یعنی خدایا مرا در این ماه به خشنودی‌ات نزدیک کن و از خشم و انتقامت برکنار داشته و به قرائت آیاتت موفق کن، ای مهربانترین مهربانان.

حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این روز از خدا می خواهیم ما را به اعمال و رفتارها و تفکراتی که موجب رضایت او می شود نزدیک کند. رضایتمندی خدا از انسان ها یکی از بزرگترین درجاتی است که برای انسان قابل تصور است. در قرآن کریم در وصف انسان های الهی می خوانیم «رضی الله عنهم و رضوا عنه» (سوره بینه آیه آخر) یعنی هم خدا از اینها راضی است و هم اینها از خدا راضی هستند.

وی افزود: نزدیک شدن به آنچه موجب رضایت الهی است، درخواستی متعالی است که در این روز از خدا طلب می کنیم. طبیعی است که انجام کارهای خیر و خدمت رسانی به دیگران و نیز هر آنچه به عنوان دعا و مناجات و تلاوت قرآن و امثال آن می باشد از اموری است که موجبات رضایت الهی را به همراه دارد.

در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم که ما را از اموری به دور بدارد که موجب خشم و غضب الهی می شود؛ آن اموری که از نظر خدا حرام است و نیز اموری که موجب ناخشنودی بندگان الهی می شود اموری است که باعث می شود خدا از انسان خشمگین شود و خشمگین شدن خدا از انسان با دوری از رحمت الهی برابر خواهد بود.

وی افزود: خدا در مقام رحمت، ارحم الراحمین و در مقام خشم و غضب، اشد المعاقبین است و به سختی بندگان را مجازات می کند. در این فراز از دعا عاجزانه از خدا می خواهیم ما را از هر آنچه که موجب ناراحتی او از ما می شود دور بگرداند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در آخرین فراز از دعای این روز از خدا درخواست می کنیم در این ماه توفیق تلاوت قرآن به ما عنایت بفرماید. قرآن خواندن در این ماه ثواب فراوانی دارد به گونه ای که تلاوت یک آیه از قرآن کریم ثواب یک ختم قرآن را دارد. ماه رمضان بهترین فرصت برای جبرای دوری از قرآن کریم است و نزول قرآن در ماه مبارک رمضان برکات این توفیق را مضاعف می گرداند.

وی افزود: در آیه پایانی سوره مزمل نیز توصیه شده است که فاقروا ما تیسر من القرآن یعنی هر آنچه که می توانید قرآن بخوانید. برخی از بزرگان در هر سه روز از ماه رمضان یک ختم قرآن انجام می دادند. به همین دلیل برنامه ریزی برای تلاوت منظم روزانه قرآن کریم توصیه می شود.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.