روایتی از اقامه نماز در قایق تا رشادت «شهید شالباف» در عملیات خیبر

ایسنا/قزوین یکی از رزمندگان عملیات خیبر گفت: شهید مهدی شالباف فرمانده گردان امام رضا (ع) بود که دست این شهید در والفجر مقدماتی بر اثر جراحت از کار افتاده بود اما شهید حسن‌پور با توجه به تجربه و توانی که شهید شالباف داشت او را به‌عنوان فرمانده گردان انتخاب کرد؛ با وجود اینکه شهید شالباف جانباز بود می‌توانست این مسئولیت را نپذیرد اما به تکلیف خود عمل کرد.

سرهنگ علیرضا اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به‌عنوان پاسدار در جبهه حضور داشتم و در عملیات خیبر معاون شهید مهدی شالباف در گردان امام رضا (ع) بودم که این گردان خط‌شکن بود و رزمندگانش آموزش‌های لازم را دیده بودند.

وی ادامه داد: شهید شالباف فرمانده گردان امام رضا (ع) بود؛ دست او در والفجر مقدماتی بر اثر جراحت از کار افتاده بود اما شهید حسن‌پور با توجه به تجربه و توانی که شهید شالباف داشت او را به‌عنوان فرمانده گردان انتخاب کرد؛ با وجود اینکه شهید شالباف جانباز بود می‌توانست این مسئولیت را نپذیرد اما احساس تکلیف و وظیفه در رزمندگان وجود داشت و علی‌رغم مشکلات جسمانی در جبهه حضور پیدا می‌کردند.

این رزمنده تصریح کرد: روز سوم اسفند سال ۶۲ گردان امام رضا(ع) وارد هور شد و۳۵۰ نفر از نیروهای این گردان سوار بر ۳۵ قایق شدند و ساعت ۱۱ صبح استقرار نیروها در قایق‌ها به اتمام رسید و به‌ ستون در معبر اصلی حرکت کردند.

وی تشریح کرد: مسیر طولانی بود و تا خط اول دشمن ۱۳ تا ۱۷ کیلومتر فاصله داشت ابتدا موتور قایق روشن شد و با سرعت کم و به صورت ستون حرکت کردند هنگام اذان توقف کردند و نماز خود را در داخل قایق‌ها خواندند و از جیره خشک اندک نیز به‌عنوان ناهار استفاده کردند؛ پنج تا ۶ کیلومتر مانده به خط دشمن موتور قایق‌ها را خاموش کردند تا بدون سر و صدا به سمت دشمن بروند و پاروزنان به سمت دشمن حرکت کردند.

اکبری افزود: وقتی هوا تاریک شد به ۷۰۰ متری دشمن رسیدیم و آبراه‌ها تقسیم شد بر همین اساس یک گروهان به سمت راست و دو گروهان هم به سمت چپ رفتند؛ پس از آنکه گروهان‌ها معابر خود را پیدا کردند؛ به خط دشمن زدند و با کمترین تلفات خط دشمن را تصرف کردند.

وی خاطرنشان کرد: شهید هاشمی مسئول اطلاعات بود و شناسایی دقیقی را انجام داده بود و این شناسایی مناسب باعث شد اطلاعات مناطق در دستان ما باشد و با رعایت دستورالعمل‌ها دشمن متوجه حضور ما نشد و ما در جزایر شمالی مستقر شدیم.

این رزمنده یادآور شد: عراقی‌ها هور را خشک کرده و به صورت جزیره در آورده بودند تا نفت استخراج کنند، چون شناسایی‌ها خوب انجام شده بود نیروهای عراقی متوجه حضور ما نشدند و عمدتاً نیروهای نگهبان عراق از تاسیسات نفتی مراقبت می‌کردند و نیروهای نظامی چندانی وجود نداشت.

وی گفت: شب عملیات چند معبر گم شده بود ولی شهید شالباف مسیر جدیدی یافت و رزمندگان از مسیری دیگر وارد شده و دشمن را در خواب گرفتند؛ تدبیر و تجربه بالا و شجاعت شهید شالباف در جزایر جنوبی کمک بسیاری کرد و در نهایت به شهادت رسید.

اکبری با تأکید بر اینکه نسل جوان باید با جان‌فشانی‌های رزمندگان آشنا شوند، افزود: شیوه‌های متفاوتی برای معرفی جان‌فشانی‌های رزمندگان در دفاع مقدس وجود دارد و هر کس به شیوه‌ای این رسالت را انجام می‌دهد و برگزاری یادواره‌ها یکی از این شیوه‌هاست. در دوران دفاع مقدس انجام وظیفه برای جوانان اولویت داشت و تلاش می‌کردند وظیفه خود را به نحو احسن اجرایی کنند.

وی اظهار کرد: دشمن همه امکانات دنیا را در اختیار داشت و در مقابل آن جوانان ایرانی علیرغم کمبود امکانات به تکلیف خود عمل کردند و خداوند نیز به آنان عنایت کرد و وعده خداوند در قرآن کریم محقق شد.

این رزمنده در پایان متذکر شد: در سال‌های دفاع مقدس علیرغم کمبودها پیروز شدیم و اسرای گرفته شده از عراق نشان از حضور و همکاری بسیاری از کشورها در جبهه مقابل ایران داشت؛ آمریکا، اروپا و شوروی تمام امکانات روز دنیا را در اختیار عراق قرار دادند و ما با دست خالی در مقابل دنیا پیروز شدیم و این وعده خداوند بود؛ جوانان امروز نیز باید توجه داشته باشند و از جوانان سال‌های دفاع مقدس الگو بگیرند و بدانند با تلاش می‌توانند موانع سخت‌تر از سال‌های دفاع مقس را از میان بردارند.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.