رژه فراعنه در خیابان‌های قاهره

رژه فراعنه در خیابان‌های قاهره

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از دویچه‌وله انگلیسی، مقامات مصر دیروز (شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰) ۲۲ فرعون مومیایی شده را طی مراسم تشریفاتی از طریق خیابان‌های قاهره، بین دو موزه جابه‌جا کردند.

در این مراسم که رژه طلایی فراعنه (Pharaohs' Golden Parade) نام داشت، ۱۸ پادشاه و ۴ مقام سلطنتی دیگر در مسیری ۷ کیلومتری از موزه مصر به موزه ملی تمدن مصر منتقل شدند. این مراسم به طور زنده از تلویزیون مصر پخش شد.

به نقل از وزارت آثار باستانی مصر، بیشتر این مومیایی‌ها به دوران پادشاهی نوین مصر تعلق داشتند که از سال ۱۵۳۹ تا ۱۰۷۵ قبل از میلاد در مصر حاکم بود.

مومیایی‌ها در این مراسم رژه به ترتیب قدمت حرکت می‌کردند؛ قدیمی‌ترین آنها تائوی دوم معروف به تائوی شجاع که در سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد بر جنوب مصر حکمرانی می‌کرد، در ارابه اول قرار داشت. رامسس نهم که در قرن دوازدهم قبل از میلاد فرمانروایی می‌کرد نیز آخرین نفر از صف فراعنه بود.

در این رژه نمادین، چهره‌های تاریخی مطرحی چون رامسس دوم یکی از معروفترین فراعنه مصر و ملکه حَتشـِپسوت نیز شرکت داشتند. حَتشـِپسوت به عنوان تنها فرعون مونث تاریخ، از ریش مصنوعی استفاده می‌کرد تا به سنت‌هایی که زنان را به در اختیار گرفتن نقش‌های ثانویه در سلسله مراتب سلطنتی محدود می‌کرد، غلبه کند.

پیش از برگزاری این مراسم، هر مومیایی در یک محفظه‌ ویژه حامل گاز نیتروژن و تحت شرایطی که معمولا از مومیایی‌ها نگهداری می‌شود، قرار گرفت. این محفظه‌ها سپس داخل ماشین‌های مخصوصی قرار گرفتند که به سبک مصر باستان تزئین شده بودند. ارابه‌های طلایی مذکور نیز به ضربه‌گیر مجهز شده بودند تا اطمینان حاصل شود محموله‌های ارزشمندشان در این سفر ۴۰ دقیقه‌ای در خیابان‌های قاهره خسارتی نخواهند دید.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.