سامانه دیده‌بان چیست؟+ نحوه تماس و خدمات رسانی

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور درخصوص نحوه فعالیت سامانه ملی دیده بان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا، کاظم نظم‌ده در مورد بازرسی و ارزیابی اجرای پروتکل‌های بهداشتی جهت کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در مراکز سازمان بهزیستی اظهار کرد: براساس رهنمودهایی که دفتر مدیریت عملکرد از ریاست سازمان گرفت و براساس منشور حقوق شهروندی و تصویب‌نامه حقوق شهروندی، در نظام اداری به منظور میل به اهداف سازمانی اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع ارتباطی بین سازمان و مردم کرد.

وی افزود: با نام‌گذاری این سامانه تحت عنوان سامانه جامع دیده‌بان نه تنها سعی در ایجاد ارتباط دو سویه و اثربخش با مردم و جامعه هدف انجام شد، بلکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود این سامانه حوزه نظارت بر مراکز و عملکرد واحدهای اجرایی را نیز که از مباحث و اهداف اصلی سازمان است، به عنوان پیشگام اصلی واگذاری تکالیف و وظایف بخش خصوصی انجام داده و در نظر گرفته است.

به گفته نظم‌ده، یکی از مزایای اصلی سامانه ملی دیده‌بان سهولت دسترسی است. آمد و شد برای بسیاری از گروه‌های هدف ما باتوجه به وضعیت فعلی ترافیک در کلان شهرها و هزینه‌هایی که برای گروه‌های هدف دارد و همچنین مشکلاتی که گروه هدف در بحث مناسب‌سازی و دسترسی دارند، خط ۱۴۸۲ می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را رفع کند و به نوعی سهولت دسترسی را برای گروه‌های هدف ما افزایش دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به تشریح دیگر مزایای سامانه ملی دیده‌بان پرداخت و گفت: از دیگر مزایا صرفه‌جویی است. هزینه‌هایی که برای گروه هدف ما در آمد و شد ها و صرف زمان‌ها ایجاد می‌شود بعضا قابل مقایسه با وضعیتی که بتواند به شکل الکترونیک مسائل؛ مشکلات و درخواست‌ها را مطرح کند، نیست.

وی ادامه داد: این سامانه بر اساس دقت، سرعت و صحت کار می‌کند و در هر مرحله‌ای از زمان که فرد شکایت یا پیشنهادی دارد می‌تواند از این خط تماس گیرد و آن را به ثبت برساند و با کد پیگیری که داده می‌شود آن را پیگیری کند.

نظم‌ده با اشاره به این که خط ۱۴۸۲ با همه خطوط تلفن (چه ثابت و همراه از اقصی نقاط کشور) بدون کد پیگیری قابل ارتباط و رایگان است، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم برای ما، بحث خدمات‌رسانی و دسترسی برای افرادی بود که در مناطق محروم و به نوعی با فاصله بیشتر نسبت به مرکز زندگی می‌کردند، بود. خوشبختانه این خط ۱۴۸۲ بسیاری از مشکلات و مسائلی که در برقراری ارتباط با مناطق روستایی، حاشیه‌ای و دور از دسترس بود را می‌تواند به شکل چشم‌گیری مرتفع کند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: اهداف عمده‌ای را در معرفی، طراحی و راه‌اندازی این خط داشتیم که از جمله آن اهداف بحث پاسخگویی آسان و سریع و کارآمد، افزایش رضایت‌مندی و اعتماد عمومی مردم، نظارت الکترونیک بر فعالیت‌ها و عملکردهای واحد اجرایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش دخالت نیروی انسانی و درنتیجه کاهش خطا و امکان برنامه‌ریزی و به دنبال آن انجام امور براساس زمان‌های تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در این خط تلفن سه مرحله زمانی را مطرح کردیم، افزود: یک؛ مرحله آنی است که طی حداکثر سه ساعت پاسخگویی باید از طریق کال سنترها و مجموعه ستادی و استانی انجام شود و پیگیری و اقداماتی که انجام شده ارائه شود. راه دوم؛ در وضعیت‌های به نوعی فوری است که حداکثر تا ۲۴ ساعت و در مرحله سوم باید حداکثر تا ۷۲ ساعت پاسخگویی انجام شود.

نظم‌ده در ادامه با بیان اینکه سامانه ملی دیده‌بان در بستر وب با آدرس dideban.behzisti.ir قابل دسترسی است، اظهار کرد: افرادی که امکان برقراری تماس یا علاقه‌ای به برقراری تماس ندارند، می‌توانند از طریق بستر وب ارتباط داشته باشند. این سامانه همچنین در بستر اپلیکیشن موبایل نیز قابل دسترسی است که هم تماس و هم بستر وب و هم بستر اپلیکیشن موبایل راه‌اندازی شده و قابل استفاده است.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور، در حال حاضر بیش از ۶۹۷ کاربر در ۳۱ استان و ۱۰ کاربر در ستاد بهزیستی کشور و ۹ کارشناس کال‌سنتر در مرکز دیده‌بان پاسخگویی، پیگیری و جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن را برعهده دارند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که خط ملی دیده‌بان دارد این است که تحلیل داده‌های آن به شکل داشبورد مدیریتی عمل می‌کند و مدیران چه در ستاد و چه در استان‌ها می‌توانند با بررسی اطلاعات متوجه شوند که به طور مثال بیشترین شکایت در چه حوزه و فعالیتی بوده و چه مداخله‌ای نیاز است و یا بیشترین مشکلات طی سال گذشته در چه قسمتی بوده است که این می‌تواند یک داشبورد مدیریتی برای ستاد بهزیستی و ستاد بهزیستی استان‌ها باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: طراحی و اجرای بازدیدهای آنلاین بر اساس شرایط خاص شیوع ویروس کرونا از مراکز، پیرو مصوبه شورای معاونان سازمان بهزیستی کشور مبنی بر تعیین مدیرکل دفتر مدیر عملکرد به عنوان رییس کارگروه بازرسی و ارزیابی اجرای پروتکل‌های بهداشتی سازمان با هدف نظارت موثر و هدفمند بر اقدامات پیشگیرانه و کنترل شیوع ویروس کرونا و سنجش و ارزیابی به موقع اجرای پروتکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی، جهت تامین و حفظ سلامت گروه‌های هدف در مراکز تابعه سازمان بهزیستی کشور در ۱۸ فروردین سال گذشته شروع شد.

وی افزود: کار گروه ستادی سازمان، متشکل از مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد به عنوان رییس کار گروه و معاون دفتر به عنوان دبیر و نمایندگان معاونت‌های تخصصی و مرکز فناوری اطلاعات به عنوان اعضای ستاد جهت اقدامات در خصوص تشکیل کارگروه‌های استانی و شهرستانی شروع شد.

نظم‌ده با بیان اینکه کارگروه بازرسی و ارزیابی اجرای پروتکل‌ها مصوباتی را به شکل کشوری تا ۲۴ فروروین ۹۹ انجام دادند، گفت: تشکیل کار گروه بازرسی و ارزیابی ستادی و استانی، تبیین جایگاه کارگروه و هدف از تشکیل آن برای استان‌ها، تهیه فرم خودارزیابی مراکز اقامتی درخصوص اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها، امتیازدهی هریک از شاخص‌های ارزیابی، تهیه شیوه‌نامه بهداشتی و تخصصی تکمیلی خودارزیابی، تهیه شیوه نامه نظارت و بازرسی مراکز اقامتی، تشکیل ویدئو کنفرانس برای آموزش اجرای برنامه‌های بازرسی و ارزیابی برای گروه‌های استانی، طراحی روشهای بازدید غیرحضوری به صورت بازدید مجازی آنلاین و بررسی فیلم‌های ارسالی از دوربین‌های مراکز، بررسی روش‌های بازدید میدانی از مراکز دارای مشکل جهت رفع موانع و مشکلات با رعایت کلیه موارد ایمنی و بهداشتی و پروتکل‌های نظارت، پیگیری راه‌اندازی سامانه ارزیابی و بازرسی مراکز اقامتی سازمان توسط دفتر فناوری اطلاعات، تکمیل چک لیست‌ها از طریق سامانه خودارزیابی از جمله مصوباتی بود که تا ۲۴ فروردین ۹۹ توسط کارگروه بازرسی و ارزیابی انجام شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور افزود: بازدیدهایی که مقرر و طراحی شد تا انجام شود، فاز اول آن بازدید آنلاین مراکز بود. فاز دوم بررسی فیلم‌های دوربین‌های مراکز بود و فاز سوم بازدیدهای میدانی مراکز در صورت نیاز و اضطرار با رعایت حداکثر پروتکل‌های بهداشتی بود.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.