سونی قصد ساخت رباتی دارد که روزی می‌تواند جایزه نوبل خود را بگیرد

سونی قصد ساخت رباتی دارد که روزی می‌تواند جایزه نوبل خود را بگیردربات سونی

شرکت سونی قصد دارد ربات جدیدی بسازد که این ربات قادر خواهد بود روزی جایزه نوبل خود را به‌دست بیاورد.

این‌ روز‌ها می‌توان از ربات‌ها و هوش مصنوعی برای انجام کارهای زیادی استفاده کرد. امکان تشخیص بیماری در افراد پیش از اینکه انسان بتواند آن را تشخیص دهد یکی از این کاربردها است. تولید فرمول برای داروهای جدید نیز از دیگر مواردی است که می‌توان با استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی انجام داد.

مطالب مرتبط:

افزون‌براین می‌توان از این دو فناوری برای ساخت محصولات با روش‌های بهینه‌تر از روش‌های انسانی بهره برد. همچنین می‌توان برای بررسی مکان‌هایی که انسان‌ها قادر به حضور در آن نیستند از تکنولوژی‌های مورد اشاره استفاده کرد. آما آیا یک ربات یا هوش مصنوعی می‌تواند یک جایزه نوبل بگیرد؟

این مورد دقیقا همان چیزی است که دکتر هیرواکی کیتانو، مدیرعامل آزمایشگاه‌های علمی سونی کامپیوتر امیدوار است روزی در آینده به واقعیت بپیوندد. نقشه وی این است که یک شکل جدید ترکیبی علمی ایجاد کند که بتواند سیستم‌های زیست‌شناسی و دیگر علوم را وارد مرحله‌ای جدید کند. به‌عبارت دیگر هدف کیتانو ساخت یک هوشمند مصنوعی بسیار هوشمند است که می‌تواند با ذهن برترین دانشمندان حال حاضر دنیا در یک رده قرار گیرد.

مشکل بیشتر ربات‌های امروزی این است که قابلیت‌های آن‌ها به فرد سازنده و نرم‌افزاری که بر پایه‌ی آن کار می‌کنند بستگی دارد. انسان‌ها امکان تفکر در مورد خود و نتیجه‌گیری و رسیدن به راه‌حل مشکلات را دارند و این مشکلی است که ربات‌های امروزی اکثرا از آن بی‌بهره‌اند. مسلما ذهن برخی از انسان‌ها نسبت به دیگران عملکرد بهتری دارد و این دقیقا همان چیزی است که کیتانو امیدوار است تا سال ۲۰۵۰ و با ساخت هوش مصنوعی در نهایت محقق شود.

بنابه اعلام کیتانو، ویژگی برتر این هوش مصنوعی آنجا است که به‌جای اینکه چیزی که قبلا کشف کرده‌ایم را کشف کند یا چیزی که قبلا می‌دانستیم را بداند یا سعی کند فرآیندهای فکری بشر را تفلید کند، می‌توان این سیستم را در یک دامنه‌ی باز قرار داد تا موارد جدید و قابل توجهی را کشف کند. چشم‌انداز این پروژه فرمول کردن مجدد اصلِ اکتشافات علمی و ساخت جایگزین از یک اکتشاف علمی است.

وی همچنین معتقد است که با برون‌سپاری فرضیه‌ها به‌منظور کشف موضوعات جدید، دانشمندان انسانی زمان بیشتری برای تمرکز بر استراتژی‌های تحقیق و تصمیم در مورد اینکه چه فرضیه‌هایی ارزش بررسی کردن دارند، در اختیار خواهند داشت.

منبع: UberG

10منبع خبر

نظرات بسته شده است.