سیمرغ فجر سینمایی در راه شیراز

سیمرغ فجر سینمایی در راه شیرازسیمرغ فجر سینمایی در راه شیراز

هنردوستان شیرازی بی‌شک سال دشواری را سپری کردند. در سال گذشته (۱۳۹۸) که هنوز هیچکس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که ویروسی کوچک درهای جهانی بزرگ را ببندد، هر ماه چند جشنواره یا رویداد هنری در این شهر برگزار می‌شد که دستکم یکی از آن ها سینمایی بود.

برای نمونه اردیبهشت‌ماه یادروز سعدی و هفته سینمایی دانمارک، خردادماه جشنواره مد و لباس فجر، تیرماه جشنواره فیلم‌های اروپایی، مردادماه جشنواره فیلم و تئاتر کودک و نوجوان، مهرماه روز حافظ، آبانماه هفته کتاب، جشنواره تئاتر فجر استانی و آغاز به کار دبیرخانه جشن صدسالگی سینما، بهمن‌ماه جشنواره فیلم کوتاه سروناز، سینما و ادبیات و جشنواره فیلم فجر سالی پربار را برای شیرازیان هنردوست رقم زده بود.

حتی همزمانی رویدادهای سینمایی در بهمن‌ماه، درست در همین روزها، انتقادهایی را برانگیخت؛ با چنین چشم‌انداز روشنی، پیش‌بینی‌ می‌شد با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که دستکم در بخش خصوصی ایجاد شده بود، سال ۱۳۹۹، شاهد رونق جشنواره‌ها و به‌ویژه حضور فیلمسازان و بازیگران و کارگردانان مطرح در شیراز باشیم.

گرچه که در این میان، مثلا اصغر فرهادی فیلم قهرمان را در سکوت خبری و با رفت‌وآمدهای نامحسوس در این سال کرونایی ساخت، تعطیلی کامل سینماهای شهر طی ۱۰ ماه رنگ و رونق را از همه‌چیز ربود.

از حدود ۱۰ روز پیش که گمانه‌ها درباره بیستمین دوره برگزاری این جشنواره در شهرستان‌ها مطرح شد، قطعیت بازگشایی سینماها را در شیرازی افزایش داد که سینماداران بخش خصوصی‌اش چندان تمایلی به گشایش نداشتند.

بنا بر آنچه سینماداران پیش از این و همزمان با صدور مجوز بازگشایی سینماها در دی‌ماه به ایرنا اعلام کردند، بخش خصوصی به دلیل تحمیل هزینه‌های بسیار و ناامیدی از جذب مخاطب به‌دلیل وضعیت شکننده شیوع کرونا، توان مالی بازگشایی را نداشت و سینماهای حوزه هنری نیز فقط با دو سینمای ایران و شیراز آن هم با حداقل ظرفیت آغاز به کار کردند.

حالا، شوری که جشنواره فجر با خود خواهد آورد، می‌تواند همچون خونی در رگ‌های خشکیده و تن رنجور سینماها جاری شود و زخم‌های سال بد کرونایی را التیام بخشد.

هرچند امسال جشنواره با تفاوت‌های بسیاری برگزار می‌شود که مهم‌ترینش رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضرورت رعایت سختگیرانه تدابیر بهداشتی است که با نظارت و براساس مصوبات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا همراه خواهد بود و در نتیجه آن، حداقل میزان حضور مخاطبان، معادل ۳۰درصد ظرفیت سالن‌های سینماست.

سینما ایران و هنرشهر آفتاب میزان فجر سینمایی

امسال، سینما ایران و مجموعه هنری و سینمایی هنرشهر آفتاب باعنوان میزبانان جشنواره بیستم فیلم فجر شیراز معرفی شده‌اند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب باعنوان مجری برگزاری این رویداد، به ایرنا گفت: همه ۱۶ فیلمی که به جشنواره فجر راه یافته‌اند، در شیراز هم اکران می‌شوند و هر فرد می‌تواند ۴ بلیت برای یک فیلم تهیه کند.

محسن خباز، با اشاره به اینکه زمان بلیت‌فروشی شیراز همزمان با دیگر شهرستان‌ها اعلام خواهد شد، درباره زمان برگزاری این رویداد گفت: احتمالاً از پانزدهم بهمن‌ماه، روزانه سه نوبت و در مجموع ۱۶ سانس در سینما ایران و ۳۲ سانس در هنرشهر آفتاب فیلم‌ها را اکران خواهیم کرد.

به گفته خباز سامانه‌های فروش رسمی سازمان سینمایی، از جمله سایت ایرانتیک به آدرس www.irantic.com که در سال‌های گذشته نیز امکان خرید بلیت این جشنواره را در شیراز فراهم کرده بود، در جشنواره بیستم باعنوان بستر تهیه بلیت این رویداد در نظر گرفته شده است.

بنا بر آنچه در اطلاعیه‌های رسمی جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر آمده است، بلیت فروشی تهران با قیمت‌های ۲۰ و ۳۰هزار تومان برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین بلیت‌فروشی اکران مردمی تا روز پایانی جشنواره ادامه دارد و علاقه‌مندان تا لحظه نمایش فیلم، می‌توانند بلیت‌های موردنظر خود را خریداری کنند و احتمالا قیمت بلیت‌ها در شیراز نیز به‌همین صورت خواهد بود.

فیلم‌های روزی‌روزگاری آبادان به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، خط فرضی به کارگردانی فرنوش صمدی، ستاره‌بازی به کارگردانی هاتف علیمردانی، ابلق به کارگردانی نرگس آبیار، مامان به کارگردانی آرش انیسی، شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان، تی‌تی به کارگردانی آیدا پناهنده، گیجگاه به کارگردانی عادل تبریزی، روشن به کارگردانی روح‌الله حجازی، یدو به کارگردانی مهدی جعفری، زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری، رمانتیسم عماد و طوبا به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، تک‌تیرانداز به کارگردانی علی غفاری، بدون همه‌چیز به کارگردانی محسن قرایی، منصور به کارگردانی سیاوش سرمدی و مصلحت به کارگردانی حسین دارابی به این جشنواره راه یافته اند.

سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۹۹ همزمان با چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد برگزار خواهد شد.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.