شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی مقصد «گردشگری هنری» می‌شوند

شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی مقصد «گردشگری هنری» می‌شوند

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با شعار سفرهای ایمن و مسئولانه از روز سه‌شنبه (پنجم اسفند ۹۹) به مدت چهار روز تا هشتم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌ها و با حضور فعالان صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی در تهران برگزار شد؛ در این نمایشگاه حدود ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور داشتند سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به آثار و محصولات هنرهای سنتی استان ها و معرفی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع اختصاص داشت.

پویا محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به صورت مشترک و در کنار یکدیگر، گفت: گردشگری و صنایع‌دستی دو بال پرواز اقتصاد مردم پایه هستند و با رویکرد هم‌افزایی و هم‌گرایی به این دو بخش، از سال گذشته تصمیم گرفته شد نمایشگاه این دو حوزه همزمان و در کنار هم برگزار شود تا فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی با توانمندی‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری با یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت در همه جهان بسیار متفاوت بود و نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران در شرایط بسیار سخت و دشوار با تمهیدات لازم و رعایت و کنترل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد.

محمودیان بیان کرد: از ابتدای سال ۹۹ با توجه محدودیت‌هایی که برای اجتماعات و نمایشگاه‌ها ابلاغ شده بود، عملا بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و به تبع آن بازار و اقتصاد صنایع‌دستی، صادرات رسمی و چمدانی (غیر رسمی) با یک وقفه و رکود بی‌سابقه روبه‌رو شد؛ البته با روش‌های متمایز و برای گذر از این چالش و گشایش فضا، برگزاری نخستین نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی را با شرایط کاملا رایگان برای هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و در نظر گرفتن ۳۰درصد تخفیف‌های ارسال پستی برای خریداران برنامه‌ریزی و اجرا کردیم.

وی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تامین امنیت بهداشتی و سلامت هنرمندان را اولویت برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری دانست، گفت: در این دوره نمایشگاه، فضای نمایشگاه صنایع دستی را محدود به یک سالن و با تعداد محدودی از هنرمندان از استان‌ها که تمایل به حضور در این رویداد داشتند برنامه‌ریزی کردیم و البته بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی بازدید عمومی هم ایجاد نشد.

هنرمندان صنایع دستی تسلیم کرونا نشدند

محمودیان تصریح کرد: بعد از یک سال رکود نمایشگاهی امیدوارم با همه محدودیت‌هایی که در نمایشگاه‌های حضوری و فیزیکی امسال رعایت شد هنرمندان فروش خوبی داشتند. بیشر آنها بر اساس ثبت سفارش های آنلاین انجام گرفت و هنرمندان و صنعتگران با رضایتمندی نسبی به استان‌های خود بازگشتند؛ امیدواریم سال آینده با عبور از بحران کرونا بتوانیم نمایشگاه را وسیع‌تر و پر شورتر و البته با حضور مردم برگزار کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور با اشاره به روحیه و انگیزه و استقامت هنرمندان صنایع دستی در شرایط سخت این چند سال تحریم و یک سال کرونا، گفت: هنرمندان صنایع‌دستی نشان دادند تسلیم سیاهی کرونا نشدند و با همه فشارهای روحی و اقتصادی که این بیماری به این حوزه تحمیل کرد، ناامید نشدند، آنها در سخت‌ترین شرایط با وجود همه مشکلات، تولید صنایع‌دستی را ادامه دادند. ما هم در حد توان و بضاعت با جلب همکاری و هم‌افزایی سایر نهادها تلاش کردیم اندکی از مشکلات هنرمندان این حوزه را برطرف کنیم، البته با توجه به مسائل و مشکلات هنرمندان کارهای بیشتری هم باید انجام شود.

روستاهای جهانی صنایع دستی مقصد گردشگری

محمودیان با اشاره به ثبت ۵۲ شهر و روستای ملی صنایع‌دستی و ثبت ۱۱شهر و ۳روستای صنایع‌دستی کشور در شورای جهانی صنایع‌دستی، گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی فرصت مناسبی برای معرفی شهر و روستاهای صنایع دستی ملی و جهانی است، این مناطق اکنون به عنوان برندهای صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور هستند و باید به گردشگران بیشتر معرفی شناخته شوند. تلاش می‌کنیم این مناطق را به عنوان مقصد و هدف گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت طراحی تورهای هدفمند به سوی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی بیان کرد: برنامه‌ریزان گردشگری و تورگردانان در این زمینه می‌توانند بر طراحی و اجرای تورهایی با مفهوم گردشگری هنری تمرکز کنند، سفرها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که گردشگران داخلی و خارجی، از کارگاه‌های تَوبافی (حوله‌بافی) در روستای جهانی خراشاد در استان خراسان‌جنوبی بازدید کنند و یا با سفر سیستان‌وبلوچستان از کلپورگان -روستای جهانی سفال و اولین روستای جهانی صنایع‌دستی- بازدید کنند و از نزدیک ببینند زنان و مردان و هنرمندان در کارگاه‌های تولیدی چگونه این محصولات بی‌نظیر و منحصربه‌فرد را تولید می‌کنند و به صورت مستقیم این محصولات را از تولیدکننده به عنوان سوغات و رهاورد سفر خریداری کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور با اشاره به تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در تاکید کرد: برای هر کدام از این شهرها و روستاها برنامه و نقشه راه در معاونت صنایع دستی وزارتخانه تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است؛ امسال شهرداری‌ها، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به عنوان حامی در کنار هنرمندان این مناطق قرار گرفتند. در نمایشگاه در سردر غرفه‌ها عنوان روستاها و شهرهای صنایع دستی ملی و جهانی ثبت و معرفی شد، این گام‌های اول برندسازی و معرفی این مناطق است، این ظرفیت‌ها و دارایی‌ها باید به مردم کشور و جهان معرفی شوند.

تجهیز و طراحی بوتیک‌هتل‌ها با محصولات صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی

محمودیان گفت: اینکه فعالان صنایع‌دستی و گردشگری در کنار هم در قالب یک نمایشگاه قرار گرفتند باعث شد اجزا و ارکان صنعت گردشگری از دفاتر خدمات گردشگری و تورگردانان تا هتل‌داران و هتل‌سازان و راهنمایان تور با ظرفیت‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی آشنا شوند، کیفیت و مرغوبیت محصولات را از نزدیک ببینند تا بتوانند هم از بعد ترویجی و هم از بعد کارکردی در تاسیسات و بخش‌های مرتبط با فعالیت خود استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی این قابلیت را دارد که در بخش‌های مختلف بوتیک‌هتل‌ها از طراحی اتاق‌ها و تجهیز رستوران‌ها تامین ظروف، از محصولات منحصر و منسوب به همان منطقه یا بخش‌های مختلف کشور استفاده کنند، که هم به طراحی و نماسازی و روح بخشی در فضاهای اقامتی و پذیرایی در تاسیسات گردشگری کمک می‌کند و هم باعث رونق در اقتصاد و بازار صنایع‌دستی می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور با اشاره به نزدیک‌بودن نوروز و بهار و آغاز سال جدید گفت: طبق سنت ایرانیان خانه‌تکانی‌ها نوسازی‌ها و طراحی داخلی خانه‌های ایرانی در راه است، امیدواریم مردم با خرید صنایع‌دستی داخلی و تولیدات هنرمندان ایرانی علاوه بر حمایت از صنایع‌دستی کشور با بردن هنر ناب ایرانی به خانه‌های خود، روحیه و حالشان بهتر شود که رسالت ذاتی و اصلی هنر است.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.