طرح مقابله با حریق در فارس اجرا می‌شود

ایسنا/فارس مدیرکل منابع طبیعی فارس با تاکید بر اهمیت پیشگیری از حریق‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان در بهار تابستان پیش رو، از اجرای طرح مقابله با حریق در سه فاز خبر داد.

عبدالحسن صمدنژاد دوشنبه ۶ اردیبهشت در سومین جلسه ستاد پیشگیری و اطفاء حریق منابع طبیعی فارس گفت: اقدامات و تدابیر مهمی برای پیشگیری از وقوع حریق در مناطق تحت مدیریت در بهار و تابستان امسال در نظر گرفته شده و بسیاری از این اقدامات نیز در حال انجام است.

او با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت اطفای حریق منابع طبیعی در سطح استان گفت: در حال حاضر طرح مقابله با حریق در اراضی ملی در سه فاز قبل، حین و بعد از آتش سوزی طراحی و تدوین شده و مراحل چاپ این طرح جامع برای نخستین بار در کشور نیز در حال انجام است و می‌تواند منبع خوب و جامعی در حوزه آتش سوزی در کشور به حساب آید.

صمدنژاد همچنین با اشاره به شروع فصل گرما، کاهش بارندگی و پوشش گیاهی خشک در عرصه‌های منابع طبیعی خاطرنشان کرد: براساس اقدامات انجام شده، مراتع فارس به سه بلوک بحرانی، نیمه بحرانی و کم خطر تقسیم و در این راستا نیز نقشه راههای دسترسی به مناطق صعب العبور و ارتفاعات به تفکیک شهرستان ها برای کل استان تهیه و استخراج شده تا در صورت وقوع حریق مسیر دسترسی به خط آتش در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

او با بیان اینکه هریک از ادارات منابع طبیعی شهرستانها مکلف به اخذ تعهد نامه از بهره برداران و دامداران برای حفاظت از مراتع اقدامات پیشگیرانه هستند، تصریح کرد: برای حفاظت صحیح از منابع طبیعی و پیشگیری از وقوع حریق‌های احتمالی در عرصه‌ها چاره‌ای جز مشارکت گرفتن از مردم، گروهها و سازمانهای مردم نهاد نداریم.

بیمه نامه بی نام برای نیروهای عملیاتی اطفاء حریق صادر می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای دستورالعمل صدور بیمه نامه بی نام برای نیروهای عملیاتی اطفاء حریق عرصه‌های طبیعی استان خبر داد و افزود: افرادی که در شرایط وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی اقدام به اطفای حریق می‌کنند، لازم است ضمن استفاده از امکانات و تجهیزات لازم از حداقل پوشش حمایتی و پشتوانه لازم بیمه ای برخوردار شوند.

او همچنین با تاکید بر تشکیل گروههای امداد طبیعت در فضای مجازی در تمام شهرستانها خواستار انجام فعالیتهای گسترده برای پیشگیری و مقابله با حریق از سوی تشکل‌های مردمی و علاقه مندان به طبیعت شد.

صمدنژاد گفت: عمده ترین علت وقوع آتش سوزیها عوامل انسانی بویژه گردشگران ، چوپانان و بهره برداران است که گاهی موجب ایجاد حریق‌های گسترده و آسیب‌های جبران ناپذیری به طبیعت شده‌اند.

او همچنین از گردشگران طبیعت دوست استان خواست در زمان ورود به تفرج گاه ها و مکان های تفریحی از روشن کردن آتش جلوگیری کرده ودر صورت ضرورت قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان کامل حاصل کنند، چراکه گاهی یک زغال نیمه افروخته ممکن است باعث ایجاد حریقی گسترده در عرصه‌ها شده و صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد کند.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.