علت تلفات ماهی‌های عسلویه اعلام شد

علت تلفات ماهی‌های عسلویه اعلام شد

ایسنا/بوشهر اوایل اسفندماه ۱۳۹۹ تلف شدن تعداد زیادی ماهی‌ در سواحل عسلویه خبرساز شد که واکنش‌های متفاوتی را در بر داشت.

روز بعد از این اتفاق مصطفی موذنی، رئیس محیط زیست عسلویه در این باره عنوان کرد: تلفات ماهیان در ساحل عسلویه و تردیدهای ایجاد شده در افکار عمومی درباره احتمال علت مرگ و میر باعث پیگیری کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه شده و نسبت به نمونه برداری جهت مشخص شدن علت دقیق مرگ و میر اقدام شد.

حالا روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نتیجه پیگیری علمی-آزمایشگاهی وقوع تلفات تعداد زیادی ماهی در سواحل منطقه عسلویه در تاریخ ۴ اسفند ماه ۱۳۹۹ مواردی را جهت تنویر افکار عمومی و فعالان زیست محیطی ارائه کرده است که در ادامه می آید:

"موجب خرسندی است که افکار عمومی نسبت به این قضیه مهم که با سلامتی و تغذیه مردم در ارتباط است، حساس شده و نسبت به محیط پیرامون خود دارای دغدغه های انسانی هستند، این احساس مسئولیت جای قدردانی و تقدیر دارد. لذا جهت روشن شدن ابعاد و علل این واقعه زیست محیطی-بهداشتی، این اداره کل با انجام نمونه برداری و ارسال به مراجع علمی (دانشگاه تهران) در روشن شدن ابعاد پنهان حادثه کوشید.

شایان ذکر است که کارشناسان محیط زیست در نگاه اول به نتایج زیر رسیدند:
۱- در روزهای منتهی به این واقعه تمام واحدهای صنعتی فعالیت نرمال داشته و هیچ گونه وقوع آلودگی گزارش نشده است.
۲- ماهیان تلف شده از گونه کتو و از خانواده گیش ماهیان بوده که به صورت گله ای در سطح و در آب های عمیق حرکت و مهاجرت می کنند و تاثیر انتشار آلودگی به صورت نقطه ای در دور از ساحل امکان ندارد و آلودگی صنایع بیشتر بر آب های کم عمق ساحلی اثر می گذارد.
۳- ماهیان تلف شده از یک گونه و در حدود یک سایز بوده که نشان می دهد از یک گله ماهی هستند و تنها همین یک گونه و تقریبا یک سایز تلف شده اند و گونه دیگری از آبزیان در میان تلفات مشاهده نشده است.
۴- ماهیانی که به ساحل رسیدند در حال فساد بوده اند. نشان می دهد ساعات قبل تلف شده اند و به ساحل رسیده اند و در نتیجه آلودگی ساحل و مرگ زود هنگام نبوده است.

پس از دریافت نتایج هیستوپاتولوژی ماهیان نمونه برداری شده توسط مرجع علمی-آزمایشگاهی دانشگاه تهران، مشخص شد با وجود التهابات کبدی ناشی از آلودگی که در بیشتر آبزیان دریایی مشاهده می شود، آسیب‌های بافتی به آبشش که علت اصلی مرگ و میر بوده، از تاثیرات آلایندگی های محیطی نبوده و ناشی از مرگ و میر گونه خارج از محیط آبی بوده است.
بنابراین در نتیجه گیری نهایی می توان گفت؛ دلیل این تلفات آلودگی نبوده و احتمال رهاسازی ماهی پس از صید قوت می یابد.

به گزارش ایسنا، این اولین نتیجه آزمایشگاهی است که در پایگاه سازمان محیط زیست نیز منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.