فعالیت ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور

ایسنا/مرکزی معاون مشارکت های مردمی و امور مجلس سازمان بهزیستی گفت: بیش از ۹۳ درصد فعالیت های بهزیستی به مردم سپرده شده و مراکز مثبت زندگی نقطه عطف این مردمی سازی ها هستند و به ازای هر ۴۵۰ پرونده یک مرکز مثبت زندگی و در مجموع ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور ایجاد شده است.

ذوالفقار یزدان‌مهر در جریان بازدید از مرکز جامع بازتوانی مرادآباد اراک، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراکز جامع بازتوانی و درمانی اعتیاد یک ایده جدید با راهبری ریاست سازمان بهزیستی و اقدام مشترکی بین معاونت پیشگیری و معاونت مشارکت‌ها، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی است که سم زدایی و جامع پذیری معتادان را انجام می‌دهد تا در نهایت بتوان زمینه اشتغال پایدار را برای بهبودیافتگان فراهم کرد. مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان یک نگاه جامع به موضوع درمان اعتیاد دارند و در کنار بحث درمان و پیشگیری از اعتیاد به موضوع اشتغال و کار درمانی معتادان توجه ویژه شده است.

وی افزود: ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۷ ساله برای ایجاد اشتغال به فرد بهبود یافته اعطا می‌شود، همچنین اگر کارفرمایانی این افراد را بعد از درمان بکار گیرند، پنج سال حق بیمه این افراد توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود و حق بیمه فرد معتادی که دارای معلولیت بوده و بهبود پیدا کرده و به عنوان نیروی کار جذب شود از محل یارانه ارتقا کارایی پرداخت می شود.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به افرادی که هیچ مهارتی ندارند بعد از بهبود اعتیادشان متناسب با استعدادشان مهارتی آموزش داده می‌شود، خاطرنشان کرد: کارگاه‌های مختلفی مانند آرایشگری، خیاطی، نجاری و … در مراکز راه‌اندازی کرده و با سازمان فنی حرفه‌ای نیز در این خصوص همکاری شده است که بر این اساس، آموزش این افراد را سازمان فنی حرفه‌ای برعهده گرفته و مدرک هم به آنها اعطا می‌شود.

یزدان‌مهر ادامه داد: بر اساس تعهد می بایست تا پایان سال، ۵۴ هزار اشتغال ایجاد می‌شد که با توجه به روند پیش رو در برنامه است که این اشتغال تا پایان سال به ۵۷ هزار شغل برسد.

وی اضافه کرد: با هدف حمایت از اشتغال پایدار بهبودیافتگان به هر کارگاهی که برای بهبودیافتگان شغل ایجاد کند بابت هر اشتغال ۵۰ میلیون تومان و در مجموع برای ۴۰ نفر، دو میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه اختصاص داده می‌شود. جامعه هدف تنها افراد دارای معلولیت نیستند و شامل اقشار مختلف از جمله زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود یافته و … نیز می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در خصوص مسکن مددجویان بیان کرد: رویکرد ما حرکت به سمت توانمندسازی توام با کرامت انسانی است. تعهد ساخت مسکن ۷۵۰۰ واحد بوده که سال گذشته حدود ۱۵ هزار واحد تحویل مددجویان شد و در حال حاضر ۴۰ هزار واحد در دست ساخت است.

یزدان‌مهر در رابطه با خانواده های دارای دو معلول گفت: ۱۴ هزار و۳۰۰ خانوار برای دریافت کمک مسکن شناسایی شده اند که با کمک بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و خیرین و… قرار است در دهه فجر ده هزارمین واحد مسکن این خانوارها تحویل داده شود و تا پایان سال آینده تمامی این واحدها تحویل داده می‌شود. به خانواده های دارای دو معلول در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر تا ۱۴۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام بنیاد مسکن با بازپرداخت ۱۲ ساله و خانوارهای دارای دو معلول روستایی تا ۸۵ میلیون کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون وام قرض الحسنه تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم الانبیا برای مسکن دهک های یک و دو و سه منعقد شده که در گام نخست، ۱۵۰۰ واحد عملیاتی شده و بخش مناسبی از این واحدها در دهه فجر تحویل داده خواهد شد، همچنین در این دهک ها مددجو هیچ آورده‌ای ندارد و مسکن به صورت رایگان ساخته و تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.