مراتع مهم‌ترین ذخیره‌گاه ژنتیکی گیاهان دارویی

عکس تزئینی است.

معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مراتع مهم‌ترین ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه‌های منحصر به‌فرد گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی با ارزش هستند و حفاظت از این رویشگاه‌ها و ذخایر ژنتیکی در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.

به گزارش ایسنا مصطفی بیگدلی در جلسه هم اندیشی توسعه کشت گیاهان دارویی که با حضور جمعی از بهره‌برداران و مجریان طرح‌های مرتعداری و برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان فیروزکوه برگزار شد، افزود: سیاست سازمان جنگل‌ها در بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی در عرصه‌های منابع طبیعی در قالب طرح‌های مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری است. لذا در عملیات بیولوژیک، استفاده از گونه‌هایی که واجد فراورده‌های دارویی، معطر و خوراکی و… است، در اولویت قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: به منظور حفاظت و جلوگیری از برداشت غیرمجاز گونه‌های نادر و در حال انقراض به عنوان ذخیره‌گاه‌های ارزشمند همچنین حفاظت برای نسل‌های آینده تأکید بر مشارکت بیشتر تشکل‌ها و بهره برداران به عنوان عوامل اجتماعی در تمامی مراحل و فرآیندها لازم و ضروری است.

در بخش دیگری از این جلسه ابوالقاسم مهری – فرماندار شهرستان فیروزکوه – گفت: با توجه به ارزش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی منابع طبیعی، این منابع مهمترین رکن توسعه پایدار به شمار می‌آیند.

وی افزود: از آنجائی که مراتع و پوشش گیاهی در ایجاد شرایط مناسب زیست‌محیطی و تعادل اکولوژیک بین انسان، خاک و گیاه نقش بسیار موثری دارند، بر همین اساس این منابع به عنوان بستر توسعه پایدار قلمداد می‌شوند.

مهری ادامه داد: شهرستان فیروزکوه با داشتن پوشش‌های مرتعی مناسب، مستعد پرورش گیاهان دارویی و از قابلیت زیادی برای تولید این محصولات برخوردار است.

فرماندار شهرستان فیروزکوه در ادامه اظهارکرد: متولی مراتع اداره منابع طبیعی است و برای اینکه این منابع دستخوش تصمیمات و اقدامات سلیقه‌ای و غیر قانونی نشود، فعالیت‌های فرهنگسازی و آموزشی باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

مهری تأکید کرد: فعالیت‌های منابع طبیعی باید به‌طورعلمی و در چارچوب قوانین و مقررات انجام شود تا هم بهره‌برداری اصولی از طبیعت و مراتع صورت گیرد و هم شاهد تخریب این مواهب الهی نباشیم.

وی خطاب به مرتعداران و بهره‌برداران حاضر در این نشست خاطر نشان کرد: علاوه بر بهره برداری از عرصه‌های مرتعی، موضوع حفاظت و صیانت از این عرصه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی استان تهران، فرماندار شهرستان فیروزکوه توسعه جنگل کاری و فضای سبز را مورد تأکید قرار داد.

انتهای پیام

نظرات بسته شده است.