مردم به خوبی در ایام کرونا به کمک یکدیگر آمدند

مردم به خوبی در ایام کرونا به کمک یکدیگر آمدند

شیراز – مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز گفت: مردم در ایام کرونا بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به شکل مناسبی به یاری هم آمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حمیدرضا حدائق در مراسم جشن سالروز ولادت امام محمد باقر (ع) به‌صورت وبینار برگزار شده بود، ضمن تبریک فرا رسیدن این روز فرخنده گفت: در روایتی از امام باقر (ع) برخی از ویژگی‌های شیعیان برای دستیابی به سعادت در دنیا و آخرت آورده شده است که نخستین آن بخشش است.

او به سایر ویژگی‌های شیعیان که امام باقر (ع) برای دستیابی به سعادت از آن‌ها یاد کرده است، اشاره کرد و گفت: اگر شیعیان از دستورات اهل بیت (ع) عمل کنند برکاتی نیز در زندگی شامل حال آنان خواهد شد، شیعیان امیرالمومنین (ع) در راه اهل بیت (ع) به یکدیگر بخشش دارند، در واقع برای آن دسته از شیعیان گرفتاری برادران و خواهران دینی اهمیت دارد.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز بیان کرد: خداوند در قرآن کریم نیز یکی از اوصاف نمازگزاران را کمک به محرومین می‌داند، به این معنا که در اموال خود حقی را مشخص می‌کنند که آن حق را به محروم جامعه می‌دهد، البته برخی مفسرین آن حق را پرداخت زکات می‌نامند، برخی دیگر از مفسرین آن حق را پرداخت خمس می‌دانند و برخی دیگر استناد به روایت امام صادق (ع) می‌کنند که مراد از پرداخت حق این است که فرد از اموال خود بخشی را جدا کرده و به اندازه وسعت و سهمی که مشخص کرده در طول ماه سعی در رفع حوائج نیازمندان شیعیان کند.

او به عملکرد شیعیان در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: جوامع شیعی در ایام کرونا به خوبی نشان دادند که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری پیرو اهل بیت (ع) هستند و جوامع غربی هم نشان دادند که چگونه به یکدیگر کمک کردند. به حمد الهی قرارگاه عمار منصوریه نیز در این ایام راه‌اندازی شد و با حضور مبلغین و همت خیرین کمک‌هایی در قالب پویش همدلی و کمک‌های مؤمنانه را به نیازمندان انجام دادند.

حدائق همچنین در ادامه ویژگی‌های شیعیان از منظر امام باقر (ع) برای دستیابی به سعادت، مسئله انفاق را مورد توجه قرار داد و گفت: انفاق به قدری مهم است که خداوند در قرآن کریم برکاتی را برای آن ذکر می‌کند. یکی از راهکارهای خارج کردن رذائل انفاق است، لذا افرادی که می‌خواهند حب دنیا از دل آنان بیرون رود باید انفاق کنند.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز با تأکید بر اینکه انفاق و بخشش به دست خود شخص، بسیار مهم و دارای اهمیت است، گفت: امام باقر (ع) می‌فرمایند شیعیان امیرالمومین (ع) به خاطر دوستی ما اهل بیت (ع) یکدیگر را دوست دارند، همچنین می‌فرمایند شیعیان برای زنده نگاه داشتن امر ما همدیگر را یاد می‌کنند، در واقع در مراسم‌ها و جلسات اهل بیت (ع) نیز حضور می‌یابند، لذا بهترین مجالس، محافل زنده نگاه داشتن یاد اهل بیت (ع) است.

او، ظلم و ستم نکردن در حالت خشم و عصبانیت را یکی دیگر از ویژگی‌های شیعیان امیرالمؤمنین (ع) از نگاه امام باقر (ع) برشمرد و بیان کرد: نباید در حال خشم و غضب ظلم کرد، امام صادق (ع) نیز این ویژگی را برای مؤمنان بر می‌شمارد.

حدائق با بیان اینکه شیعه امیرالمؤمنین (ع) در حال خوشحالی اسراف نمی‌کنند، گفت: برخی میلیون‌ها تومان هزینه عروسی و جشن می‌کنند در صورتی که نباید در مراسم‌ها و جشن‌ها اسراف شود و باید هزینه‌های آن‌چنانی را از زندگی‌ها حذف کرد امام حسن (ع) در زندگی خود سه مرتبه اموال خود را به‌صورت نصف با فقرا تقسیم کردند.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه همچنین شیعیان باعث برکات برای همسایگان هستند در واقع اهل آزار و اذیت نیستند و مایه خیر و برکت برای همسایگان خود هستند، گفت: علاوه بر این‌ها شیعیان اهل سازش در معاشرت هستند همان موضوعی که در سیره رسول اکرم (ص) است و با اخلاق ناب نبوی در میان مردم آن زمان عربستان که فاقد تمدن بودند مبعوث شدند.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.