معاون وزیر میراث فرهنگی: چهار هزار کارگاه مرمت در کشور ایجاد شده است

معاون وزیر میراث فرهنگی: چهار هزار کارگاه مرمت در کشور ایجاد شده است

به گزارش ایرنا؛ «محمدحسن طالبیان» روز دوشنبه در آیین بهره برداری از هفت طرح میراث فرهنگی استان همدان که با دستور رییس جمهوری در یک ارتباط زنده تصویری برگزار شد، افزود: در حال حاضر بیش از ۲ هزار طرح مرمت بنا در کشور فعال است که با بهره برداری از آنها بیش از ۲۵ هزار شغل ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: مرمت بناهای تاریخی نه تنها سرمایه های بی بدیل را به چرخه خدمت درآورده بلکه تنها عرصه ای است که دانش سرزمینی، فرهنگی، معماری و شهرسازی را حفظ و تداوم می بخشد.

طالبیان بیان کرد: در چهار سال گذشته بیش از ۲۰۰ شهر و روستای تاریخی در کشور تعیین محدوده شده و ضوابط حفاظت آنها ابلاغ شده است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بعد از چهار دهه از زمان الحاق ایران به کنوانسیون میراث فرهنگی و جهانی اولین بار بیابان لوت و جنگلهای هیرکانی به ثبت جهانی رسیده که از مهمترین پرونده های جهان محسوب می شود.

طالبیان افزود: مرمت ۶۱ هزار شی مهم موزه ای و راه اندازی ۱۵۸ موزه که بالغ بر ۱۲۷ موزه با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است نشان از عزم راسخ و توجه این وزارتخانه به موزه و اشیا دارد.

وی بیان کرد: آثار تاریخی و موزه های کشور در معرض تهدید سودجویان است و کشف و ضبط ۳۳۰ دستگاه فلزیاب و ۱۷ هزار قلم شی نشان از عزم دولت در حفاظت از این آثار دارد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هرچند حفاظت از میراث فرهنگی مربوط به وظایف این وزارتخانه است اما بودجه میراث بسیار محدود است و با وجود این محدودیت ۵۰۰ بنای وقفی مانند امامزاده ها، حسینیه ها، قنات و کاروانسرا را نیز از بین سه هزار اثر وقفی ثبت ملی شده مرمت کرده است.

طالبیان عنوان کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که سکونت در آن به دوران مس سنگی بازمی گردد و مادها اولین پایتخت ایران زمین را در همدان پایه گذاشتند پس از یکصد سال کاوش اقلام بی نظیر و غیرقابل جایگزین درآن کشف شده و امروز یکی از مخازن مهم و استاندارد کشور برای حفظ این اشیا افتتاح شد که در حفظ آثار قابل اهمیت است.

بهره برداری از هفت پروژه میراث فرهنگی استان همدان روز دوشنبه طی آیینی با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با دستور رییس جمهوری در یک ارتباط زنده تصویری در موزه مخزن تپه هگمتانه آغاز شد.

آیین بهره‌برداری از ۲۷۲۱ طرح وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارزش ۱۵ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان امروز(دوشنبه) به صورت سراسری در یک ارتباط زنده تصویری با حضور و دستور رییس‌جمهوری آغاز شد.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.