معرفی ۶ طرح نانویی در دوشنبه های استارتاپی

معرفی ۶ طرح نانویی در دوشنبه های استارتاپی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا؛ در بیستمین دوره دوشنبه‌های استارتاپی ۶ ایده برای جذب سرمایه گذار معرفی شد.

دستگاهی برای تصفیه کارگاه‌های گلاب گیری

کامران حیدریان فارغ التحصیل دانشگاه کاشان و از محققان طرح تصفیه کارگاه های گلاب گیری با اشاره به معضلات پساب کارگاه‌ها و کارخانه‌های گلابگیری و عرقیات، گفت: پساب این کارگاه‌ها در محیط زیست رها می‌شود و معضلات زیست محیطی ایجاد می‌کند ضمن آنکه آلودگی آب‌های زیرزمینی را در پی دارد.

وی ادامه داد: برای رفع این معضل از مواد شیمیایی وارداتی استفاده می‌شود که با بالا رفتن قیمت ارز اقدامی برای تصفیه نمی‌شود. از این رو سازمان محیط زیست ۲ درصد از فروش سالانه این کارخانه‌ها را به عنوان جریمه لحاظ کرده است.

حیدریان یادآور شد: برای این منظور دستگاه تصفیه پساب آنلاین با استفاده از پلاسما و نانو عرضه کردیم که قادر است به صورت آنلاین پساب‌ها را تصفیه کند.

این محقق حذف میکروبی و آلاینده‌ها، کاهش هزینه‌های تصفیه و عدم استفاده از مواد شیمیایی را از مزایای این طرح نام برد

تولید اکسیژن با حباب‌ها

کمال محمدی‌فرد مجری طرح تولید اکسیژن با حباب، درباره چالش‌های موجود در استخرهای پرورش ماهی برای تولید اکسیژن گفت: برای رفع این چالش روش‌هایی چون سیستم‌های هوادهی استفاده می‌شود که علاوه بر صرف انرژی بالا، استرس زیادی به ماهیان وارد خواهد شد.

وی از ارائه پکیج نانو حباب برای تامین اکسیژن استخرهای ماهی خبر داد و گفت: این پکیج بر خلاف سایر سیستم‌ها به جای برق سه فاز،‌ به برق تک فاز نیاز دارد.

محمدی‌فرد حجم با اشاره به وجود ۶ هزار استخر پرورش ماهی خاطر نشان کرد: این طرح ثبت اختراع شده و نیاز به سرمایه گذاری است.

بایوسایدهایی برای حذف خزه از بدنه کشتی‌ها

سوده شیری از محققان شرکت دانش بنیان گفت: سازه‌های دریایی و بدنه کشتی‌ها زمانی که در آب قرار می‌گیرند مورد حمله آبزیان و خزه‌ها قرار می‌گیرند که این امر موجب سنگین شدن کشتی، اثرگذاری روی هیدرودینامیک کشتی و در نهایت افزایش میزان مصرف سوخت کشتی‌ها خواهد شد.

شیری ادامه داد: در دنیا برای رفع این مشکل از رنگ‌های ضد خزه استفاده می‌شود و مواد موثره آن از خانواده‌های مختلفی است که تاکید سازمان‌های بین المللی بر استفاده از بایوسایدها و مواد غیر سمی است‌.

این محقق یادآور شد: با توجه به مطالعاتی که انجام دادیم، به دانش فنی تولید بایوساید بر پایه فناوری نانو و کامپوزیت دست یافتیم.

تولید ۹ محصول آرایشی و بهداشتی با نانو

آیدین شبرو از محققان طرح تولید لوسیون‌های آرایشی و بهداشتی بر پایه نانو و پلیمر گفت: یکی از آسیب‌های پوستی ناشی از بروز بیماری‌ها ترمیم پوست در زمان کوتاه است که تاکنون محصولات متنوعی عرضه شده است‌.

وی در باره برخی از چالش‌های این نوع محصولات خاطر نشان کرد: محصولات ترمیم پوست معمولا پوست را چرب می‌کند؛ ضمن آنکه نیاز است چند محصول همزمان استفاده شود.

شبرو ادامه داد: لوسیون تولیدشده در شرکت قدرت ترمیمی بالایی دارد ضمن آنکه از خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان برخوردار است.

به گفته وی در سال گذشته نمونه امولسیون برای ترمیم آسیب‌های پوستی تولید شد و با توسعه آن ۹ محصول از آن تولید شده است.

نانو پوشش‌هایی برای حذف طولانی میکروارگانیسم‌ها

غلامرضا شکری مجری طرح نانوپوشش برای حذف طولانی میکروارگانیسم ها گفت: رشد باکتری‌ها و میکروارگانیزم‌ها بر روی سطوح از چالش‌های جوامع بشری است. این چالش موجب رشد و گسترش این میکروگانیزم‌ها روی سطح و انتقال آن در بدن خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل مقاومت آنتی بیوتیک در بدن، شاهد تلفات انسانی ناشی از آلاینده‌ها هستیم.

شکری گفت: پاک کردن سطوح با الکل راهکاری است که موجب از بین بردن میکروارگانیسم‌ها در لحظه خواهد شد و با گذشت زمان مجددا میکروارگانیسم‌ها شروع به رشد خواهد کرد.

این محقق ادامه داد: در این پروژه پوشش‌های آنتی باکتریال نانو کامپوزیت عرضه کردیم که آب گریز و آنتی باکتریال است و فعالیت آن در سطوح عمر بالاتری دارد.

عرضه جاذب‌هایی برای حذف آلاینده‌های پالایشگاهی
سلیمی از محققان طرح جاذب های حذف آلاینده های پالایشگاهی گفت: سالانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب از خروجی پالایشگاه‌ها رها سازی می‌شود که در صورت تصفیه ۱۰ درصدی این پساب‌ها از فشار چاه‌ها کاهش خواهد داد.

وی تصریح کرد: برای رفع این چالش از فیلتراسیون و انعقاد کننده‌ها استفاده می‌شود که علاوه بر آنکه گران هستتد نیاز به حضور نیروی انسانی متخصص است.

سلیمی اظهار داشت: برای رفع این معضل اقدام به سنتز نانو کاتالیست زئولیت اصلاح شده با نانو کردیم. این محصول یک نانو جاذب برای حذف روغن و COD و کدورت است.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.