موانع تأسیس داروخانه رفع شود

ایسنا/همدان روز گذشته -یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰- داروسازان تهرانی در مقابل وزارت بهداشت و بقیه داروسازان سراسر کشور در مقابل سازمان غذا و دارو مراکز استان‌ها دور هم جمع شدند تا بار دیگر یادآوری کنند که داروخانه یک نهاد اقتصادی نیست بلکه از چرخه های اساسی درمان و اصلی‌ترین دغدغه دکتر داروساز در داروخانه سلامت مردم و کمک به بهبود بیمار است.

داروسازان معتقدند، مدتی است که این مشکلات داروسازان به علت تعارض با منافع مادی عده‌ای نادیده گرفته می‌شود و برخی از داروخانه‌ها فرصت ثبت دستور مصرف دارو، ارائه‌ مشاوره یا توجه به تداخلات احتمالی دارویی را ندارند.

در راستای حل برخی از این مشکلات، دو سال پیش طبق رأی قطعی دیوان عدالت اداری، وزارت بهداشت مکلف شد با اصلاح آیین نامه تأسیس داروخانه ها، برخی از محدودیت‌های قبلی از جمله یک داروخانه به ازای هر ۷۰۰۰ نفر جمعیت را حذف کند که در صورت اجرای این حکم، دسترسی مردم به خدمات سلامت محور آسان‌تر شده و همچنین راه برای ورود داروسازان جوان باز می‌شود تا بتوانند از آموخته‌های خویش در راستای ارتقاء سلامت جامعه استفاده کنند اما بی توجهی مسئولان به اجرای قوانین باعث شده پس از گذشت دو سال هنوز رأی دیوان عدالت اداری اجرایی نشود.

رفع انحصار تأسیس داروخانه و اجرای رأی دیوان عدالت اداری در این زمینه، پیگیری قانونی شدن تعرفه خدمات دارویی در داروخانه ها، اعمال نظرات و حضور تمام طیف های داروسازان در تصمیم گیری های انجمن داروسازان، افزایش و تقویت بازرسی ها از داروخانه ها، پیگیری هر چه بیشتر برای حذف قانون به ارث رسیدن امتیاز داروخانه، کمک به بازپس گیری جایگاه داروسازان در صنعت داروسازی و در بیمارستان ها و حضور فعال داروسازان در کمک به اجرای سند جامع خدمات سلامت در داروخانه، درخواست‌ داروسازان کشور از وزارت بهداشت است.

نماینده‌ داروسازان معترض همدانی در گفت‌و گو با ایسنا می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مطالبات ما رفع موانع تأسیس داروخانه و از بین بردن انحصار تأسیس آن است. متأسفانه سرمایه‌گذارانی وارد این کار شدند که تخصص لازم را ندارند و از امتیاز داروسازان جوان، استفاده و آنها را استخدام می‌کنند و مواردی هم مشاهده شده که یک داروساز که سرمایه بالایی دارد هم این کار را انجام می‌دهد و با استخدام داروسازان از امتیاز آنها برای تأسیس چندین داروخانه استفاده می‌کند که این مشکلات باعث می‌شود خود داروسازان جوان، نتوانند داروخانه‌ای تأسیس کنند و از امتیاز آنها در برابر حقوق کمی، سوءاستفاده می‌شود.

او در رابطه با ضعف بازرسی‌هایی که از داروخانه‌ها انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: عدم حضور داروساز در داروخانه و تخلفاتی که ممکن است انجام شود گاهی باعث به خطر افتادن جان بیمار می‌شود و معاونت غذا و داروی همدان به ما می‌گوید برای انجام بازرسی های بیشتر نیرو نداریم چراکه از سال ۹۲ استخدامی نداشتیم.

این داروساز جوان در رابطه با قانون به ارث رسیدن امتیاز داروخانه مطرح می‌کند: وقتی یک پزشک داروساز که داروخانه دارد، فوت می‌کند امتیاز داروخانه‌ او به وراث می‌رسد! داروسازی نیز مانند سایر حِرَف پزشکی، خدمات پزشکی ارائه می‌دهد و در حالیکه ما در هیچ کدام از این حرفه‌ها قانون این‌چنینی نداریم، چرا باید در داروسازی داشته باشیم؟

او تأکید می‌کند: از مسئولان درخواست داریم نمایندگان داروسازان در جلساتی که ما ذی‌نفع هستیم، حضور داشته باشند، مشکلات داروسازان طرحی پیگیری و از پتانسیل آنها استفاده شود، از داروسازان در بیمارستان ها بیشتر استفاده شود و جایگاه داروسازان در صنعت بازپس گرفته شود چراکه طبق قانون در شرکت‌های داروسازی باید در هر بخش یک مسئول فنی وجود داشته باشد در حالیکه ما می بینیم در کل شرکت فقط یک داروساز حضور دارد!

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.