نخستین آیین سالگرد ارتحال آیت‌الله امینی برگزار شد

نخستین آیین سالگرد ارتحال آیت‌الله امینی برگزار شد

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این آیین با اشاره به ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله امینی گفت: آیت‌الله امینی؛ مرد علم، عمل، تقوا، فضیلت، جهاد، اجتهاد، وارستگی، سادگی، کیاست، سیاست و دیانت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب خاطرنشان کرد: این مرد بزرگ، اندیشه‌هایش را از کودکان تا بزرگسالان و برای همگان تبیین کرد.

وی اضافه کرد: آیت الله امینی از بزرگان علم و عملی است که مثل او را در حوزه علمیه قم کم داریم؛ مردی که صفا، سادگی، ساده‌زیستی، صراحت‌لهجه و صداقت را همه را باهم یک‌جا داشت.

وی افزود: اندیشه قرآنی و فلسفی او از آبشخور علامه طباطبایی سیراب می شد و نیز در فقه و اصول از فکر امام خمینی برخوردار بود و در مشی سیاسی، اجتماعی و انقلابی شاگرد و دلداده امام بزرگوار بود.

نواب ادامه داد: آیت الله امینی از معدود بزرگانی بود که به فکر خود، آینده خود و مصلحت نبود؛ بلکه به فکر وظیفه‌اش، جامعه‌اش، نسل جوان، کودکان و تعلیم و تربیت بود و به این اندیشه بود که جامعه به چه چیزی نیاز دارد؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: آیت الله امینی حدود ۵۰ سال پیش به فکر تالیف کتاب‌های تعلیمات دینی برای کلاس اول ابتدایی افتاد، چرا که به فکر انجام وظیفه خود بود.

وی اظهار داشت: آیت الله امینی نزدیک به ۴۰ جلد کتاب تالیف کرد و بسیاری از کتاب های او به زبان های دیگر ترجمه شد و کارهای ایشان در نوع خودش نمونه بود.

وی با بیان اینکه ارتباط آیت الله امینی همیشه با مردم محفوظ بود، تاکید کرد: آیت الله امینی بر حسب نیاز زمان می‌نوشت، به تکلیف خود عمل می‌کرد و کتابی را می‌نوشت که جامعه به آن نیاز داشت.

نواب با بیان اینکه آیت الله امینی همراه امام خمینی و از شاگردان خاص ایشان بود، گفت: آیت‌الله امینی در بُعد سیاسی دلداده امام راحل بود و در قبل از انقلاب، جزو افرادی بود که درس خارج امام خمینی را شروع کرد.

وی افزود: آیت الله امینی مبارزات سیاسی خود را با مبارزات امام خمینی شروع کرد و پس از تبعید امام، جزو گروهی بود که راه امام خمینی را ادامه داد که بعدها به تشکیل جامعه مدرسین انجامید و آیت‌الله امینی از اعضای اصلی آن گروه بود.

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: این عالم فرزانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در همه سنگرها نقش حیاتی و ماندگار داشت.

وی با اشاره به مسئولیت های آیت الله امینی بعد از انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: ایشان در همه این پست ها؛ ناصح امین برای امام خمینی، رهبر معظم انقلاب، مسئولان و مردم بود.

نواب تاکید کرد: آیت الله امینی در همه دوران زندگی خود از امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و ولایت فقیه با همه وجود خود دفاع می‌کرد.

قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و مداحی از دیگر برنامه های این مراسم در فضای مجازی بود.

مرحوم آیت‌الله ابراهیم امینی سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی در نجف‌آباد (استان اصفهان) متولد شد؛ وی نایب‌رییس پیشین مجلس خبرگان رهبری، عضو برجسته جامعه مدرسین قم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع)، امام ‌جمعه قم تا سال ۱۳۸۴ و از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی بود.

از آیت‌الله امینی کتاب‌هایی همچون؛ دادگستر جهان، اسلام و تعلیم و تربیت، روزه تمرین پرهیزکاری، مهم‌ترین واجب فراموش‌شده، همسرداری، انضباط اقتصادی، آموزش دین، آشنایی با اسلام، خداشناسی، بررسی مسایل کلی امامت، امامت و امامان(ع) و معاد در قرآن به یادگار مانده است.

وی پنجم اردیبهشت ۱۳۹۹ دارفانی را وداع گفت و پیکرش در جوار مزار شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد. /

منبع خبر

نظرات بسته شده است.