نویسنده کرمانشاهی کتاب «تمرینات روانشناسی مثبت» را ترجمه کرد

نویسنده کرمانشاهی کتاب «تمرینات روانشناسی مثبت» را ترجمه کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، این کتاب توسط دکتر "هوگو آلبرتز" متخصص در مدیریت خویشتن و ذهن آگاهی و همکار وی «سف فونتین پنیک» که در حوزه کارآفرینی و روانشناسی مثبت فعالیت دارند نوشته و توسط "محمدرضا مقدسی" ترجمه و توسط انتشارات سخنوران منتشر و روانه بازار کتاب گردید.

این کتاب علاوه بر مقدمه و سخن پایانی از سه فصل با موضوعات توانمندی، ارزش ها و خود شفقتی در چاپ اول با شمارگان هزار نسخه در ۴۴ صفحه و با قیمت ۳۸ هزار تومان برای علاقه مندان به روانشناسی مثبت، کوچینگ و تمام کسانی که دغدغه رشد و توسعه خود یا دیگری را دارند روانه بازار کتاب شده است.

مترجم این کتاب روز یکشنبه در خصوص این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت : ارائه تمرینات سه گانه ای از ابزارهای روانشناسی مثبت هدف اصلی این کتاب است و در طی سال‌های گذشته، روانشناسی مثبت از طریق کمک به متخصصان و محققان، به طور روزافزون مورد توجه قرار گرفته است.

محمدرضا مقدسی ادامه داد : این توجه منجر به شکل‌گیری بینش ارزشمندی در خصوص یک زندگی شاد و رضایت‌بخش شده است و بعلاوه، روانشناسی مثبت ابزارهای زیادی را در اختیار ما قرار داده است تا بوسیله‌ آنها به رشد و شکوفایی برسیم و بر سختی‌های زندگی نیز فائق آییم.

وی افزود : نکته حایز اهمیت این است که تمرینهای این کتاب جایگزین یک برنامه‌ مصوب در کوچینگ نیستند، که توصیه می‌کنیم پیش از اینکه خود را یک «کوچ روانشناسی مثبت» بنامید و پیش از اینکه مراجعین و بیماران را ببینید و با آنها همراهی کنید.

مقدسی گفت :به بعنوان نمونه، اگر شما یک درمانگر و حتی دارای پروانه فعالیت هستید، توصیه می‌شود که از این تمرین‌ها در حوزه‌ی تخصص خود استفاده کنید (مثلا روانشناسی بالینی) ؛ یک معلم مدرسه نیز ممکن است از این تمرین‌ها در کلاس استفاده کند، اما کاربرد بالینی از این ابزارها مورد تایید نبوده و توصیه نخواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: در این کتاب می خوانیم اشخاص نه تنها می‌توانند از توانمندی‌هایی برخوردار باشند، بلکه می‌توانند توانمندی‌های خود را ارتقا بخشیده و همچنین توانمندی‌های جدیدی را ایجاد کند اما اگر توانمندی‌های آنها نادیده گرفته شود ممکن است، تحلیل بروند.

مدیر انجمن تاب آوری اظهار داشت : اگرچه خوب میدانیم که استفاده از توانمندی‌ها با سطوح بالاتری از بهباشی و تاب آوری مرتبط است هنگامیکه اشخاص از توانمندی‌های خود و نحوه‌ی تجلی آن‌ها در زندگی خود آگاه شوند، کاملا طبیعی است که گام بعدی جستجوی روش‌هایی و تمریناتی مبتنی بر کوچینگ و روانشناسی مثبت برای بهینه‌سازی استفاده از این توانمندی است.

مقدسی گفت :جهت بهینه‌سازی استفاده از توانمندی، مهم است که از پتانسیل رشد در یک شرایط معین آگاه شویم ؛ ممکن است برای برخی از توانمندی‌ها فضا و مجال کافی برای استفاده‌ مکرر و یا جدی‌تر آن‌ها وجود داشته باشد و برای سایر توانمندی‌ها، ممکن است محدودیت‌های خاصی از استفاده‌ بیشتر این توانمندی‌ها جلوگیری کند.

وی افزود :کتاب پیش رو می‌تواند ابزار ارزشمندی برای دستیابی به این روشها و مدل های تمرینی باشد و این کتاب در بخش دیگری به ارزشها پرداخته و بعبارتی ساده بیان میکند چیزی که در زندگی برای مردم مهم است.

مقدسی با اشاره به اینکه ارزش‌ها اعمال برگزیده‌ای هستند که هرگز قابل دستیابی نیستند بلکه تنها می‌توانند لحظه به لحظه ایجاد شوند گفت : آن‌ها جهتی از زندگی هستند و برای کشف توسعه و تقویت آن نیز تمرین ویژه ای ارایه می کند ، ارزیابی ارزش‌های اشخاص از جهاتی به معنای کمک به آنها برای آگاهی از زندگی شان است که به راستی با چیزهایی که برایشان حائز اهمیت است، همراستا می‌باشد بعلاوه، ارزش‌ها می‌توانند برای مراجعان نقطه‌ آغازین ایجاد اهدافی باشند که طرز رفتار را در آن جهات ارتقا می‌دهد.

وی افزود : اگرچه ارزش‌ها در تعریف مهم تلقی می‌شوند (مثلا ورزش کردن، صرف وقت با کودکان)، اما اغلب اوقات رفتار مراجعان و علاقه مندان به روانشناسی مثبت یا کوچینگ با ارزش‌های آنان همسو نیست (مثلا صرف ساعت‌های بیشتری مقابل تلویزیون، کار کردن در ساعات شب و غیره).

مقدسی در پایان گفت :برای کاهش مغایرت میان ارزش‌ها و زندگی ارزشمند حقیقی، در وهله‌ اول ایجاد آگاهی از این مغایرت اهمیت دارد ؛ ابزار معرفی شده در این کتاب می‌تواند برای افزایش آگاهی از ارزش‌های خود و میزان همسویی زندگی وی با این ارزش‌ها، مورد استفاده قرار گیرد و در شفاف سازی و کاهش تعارضاتی از این دست علاقه مندان را با تمریناتی آشنا کند.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.