نیویورک تایمز: فیس بوک اطلاعات ناقص در اختیار محققان قرار داده است

نیویورک تایمز: فیس بوک اطلاعات ناقص در اختیار محققان قرار داده استفیس بوک

نیویورک تایمز گزارش داده است که اطلاعاتی که فیس بوک در اختیار محققان حوزه اطلاعات نادرست (Misinformation) قرار داده است ناقص بوده‌اند و این محققان ممکن است نتیجه ماه‌ها و سال‌ها تلاش‌ها خودشان را از دست بدهند. این اطلاعات عمدتاً درباره نحوه تعامل کاربران فیس بوک با پست‌ها و لینک‌های منتشرشده در این شبکه اجتماعی بوده است.

فیس بوک که در طول چند سال گذشته اجازه دسترسی به داده‌های پلتفرم خود را به محققان اطلاعات نادرست داده است، متعهد شده بود که شفافیت را رعایت کند و اجازه دسترسی به همه اینتراکشن‌های کاربران را به محققان بدهد؛ اما ظاهراً اطلاعاتی که این شرکت در اختیار محققان گذاشته است فقط شامل اینتراکشن‌های نصف کاربران آمریکایی می‌شود. ضمن اینکه، اکثر کاربرانی که اطلاعات آن‌ها ارائه شده است، عمدتاً مروبط به کسانی می‌شد که صرفاً علاقمند به خبرهای سیاسی بوده‌اند.

مطالب مرتبط:

البته نیویورک تایمز گفته است که فیس بوک با ارسال ایمیلی به محققان از آن‌ها به‌خاطر مشکل به وجود آمده عذرخواهی کرده است. فیس بوک همچنین به آن‌ها گفته است که در حال برطرف کردن این مشکل است، اما این کار ممکن است چند هفته طول بکشد. ضمناً فیس بوک به محققان گفته است که اطلاعاتی که آن‌ها درباره کاربران خارج از آمریکا دریافت کرده‌اند درست بوده است.

سخنگوی فیس بوک هم علت بروز چنین مشکلی را مسائل فنی ذکر کرده و گفته است که فیس بوک در تلاش برای رفع این مشکل است. به گزارش نیویورک تایمز، اولین کسی که متوجه این مشکل شده پروفسوری به نام Fabio Giglietto از دانشگاه اوربینو بوده که با مقایسه داده‌های ارائه شده توسط فیس بوک، با گزارشی که به‌طور عمومی در ماه آگوست امسال در مورد محتواهای پربازدید در فیس بوک منتشر شده بود، به این موضوع پی برده بود.

بعد از افشای این موضوع، بسیاری از محققان از کار فیس بوک ابراز نگرانی کرده‌اند. یکی از محققان به نام Alice Marwick از دانشگاه کارولینای شمالی گفته است که تیم آن‌ها به‌خاطر عدم دسترسی کامل به داده‌های فیس بوک نمی‌تواند این داده‌ها را تائید کند. همچنین یک محقق دیگر به نام Megan Squire گفته است که بسیاری از تحققیاتی که بر پایه داده‌های ارائه‌شده توسط فیس بوک انجام شده‌اند، به‌کلی اعتبار خودشان را از داست داده‌اند و این اتفاق واقعاً تاسف‌آور است.

البته بسیاری از محققان، از ابزارهای مختص خودشان برای جمع‌آوری اطلاعات از فیس بوک استفاده می‌کردند، اما فیس بوک اخیراً دسترسی آن‌ها را قطع کرده بود. برای مثال، فیس بوک در ماه آگوست امسال، اکانت‌های مرتبط با پروژه NYU Ad Observatory را غیرفعال کرد. اعضای این پروژه، از یک افزونه مرورگر برای جمع‌آوری اطلاعات درباره تبلیغات سیاسی استفاده می‌کردند. همان موقع، Laura Edelson مدیر این پروژه گفت که فیس بوک پروژه آن‌ها را به‌خاطر افشای مشکلات موجود در پلتفرم این شرکت مسدود کرده است.

منبع: Engadget

منبع خبر

نظرات بسته شده است.