هشدار اورژانس درباره افزایش آمار مصدومان چهارشنبه سوری/تهران در صدر آمار مصدومان

رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه از سال گذشته تا زمان فعلی، ۱۵ نفر دچار سوختگی شده بودند، اما امسال در مدت مشابه ۵۴ نفر دچار سوختگی شدند، گفت: بیشترین مصدومان برای تهران و کمترین برای لرستان است و این نشان می دهد که در تهران بیشتر برای این کار آماده می شوند.

به گزارش ایسنا در ویدیو کنفرانس خبری که صبح امروز در سازمان اورژانس کشور برگزار شد دکتر پیرحسین کولیوند درباره طرح مشترک سازمان اورژانس کشور و سازمان انتقال خون ایران برای تامین ذخایر خونی در آستانه سال نو اظهارکرد: به جرأت می‌توان گفت که سال بسیار سختی هم به نظام سلامت گذشت. فداکاری، جانفشانی و خلاقیت هایی که در اورژانس کشور انجام شد بی نظیر بود و امیدواریم با ادامه خدمات موفق شویم.

کولیوند گفت: ذات کار اورژانس نجات جان مردم است و نه تنها در شرایط خاص نقش آفرینی‌های بسیاری داشتیم، بلکه سعی کردیم با تمام توان به سمت این اهداف پیش رویم.

وی ادامه داد: چه در حوادثی که در سال‌های گذشته پیش آمد و چه در کرونا نقش آفرینی کردیم و یکی از نقش آفرینی‌های دیگر اقدام بسیجی واری است که امروز عزیزان ما در خدمت عزیزان سازمان انتقال خون هستند.

رییس سازمان اورژانس کشور اظهارکرد: امروز یکی از چالش‌های اصلی ما تأمین خون و فرآورده‌های خونی است و همه همکاران من در سراسر کشور مطمئنا زندگی بسیاری را اهدا می کنند. همکاران این اقدام خداپسندانه را انجام خواهند داد.

کولیوند گفت: در این مسیر کرونا تا به امروز ١٠ نفر از همکارانمان شهید شدند و تعداد قابل توجهی مبتلا شده و بهبود پیدا کردند. کمترین استراحت و مرخصی را همکاران اورژانس پیش بیمارستانی داشتند؛ اما خستگی را خسته کردند. هیچگاه ندیدم یکی از همکاران برای بنده پیام بفرستد که من خسته شدم که ماحصل آن نیز رضایتمندی مردم بوده است.

وی گفت: در شرایط شیوع بیماری کرونا اهدای خون آسیبی به افراد نمی رساند، بنابراین می خواهیم مردمی که توانش را دارند در این پویش شرکت کنند و هر یک از مردم به این پویش کمک کنند به جان هموطنانشان کمک خواهند کرد.

کولیوند در خصوص لزوم اطلاع رسانی و آموزش در خصوص چهارشنبه آخر سال نیز گفت: از سال های قبل در مدارس و مساجد حضور پیدا کردیم و همراه تکنسین ها و برخی از مصدومان سال های گذشته در خصوص آموزش و اطلاع رسانی اقدام می کردیم تا از این واقعه بد خلاص شویم.

وی ادامه داد: سال ٩٧ خیلی موفق شدیم و سال ٩٨ که همزمان شد با شیوع ویروس کرونا شد بنابراین مردم عزیز خیلی رعایت کردند. امسال زمانی که با سال گذشته مقایسه می کنیم آمار خوبی نداریم. مصدومینی که در این رابطه دچار عوارض می شوند را رصد می کنیم. سال گذشته تا به امروز ۵٠ نفر آسیب دیده داشتیم اما تا به حال ١۴۴ نفر مصدوم داشتیم.

رییس اورژانس کشور افزود: اگر یک نفر از آسیب نجات داده شود خانواده های بسیاری از غم و غصه نجات داده می شوند و سال گذشته تا تاریخ فعلی ۶ قطع عضو داشته‌ایم، این در حالیست که در سال جاری تا به امروز ٢٠ مورد قطع عضو گزارش شده است. همچنین سال گذشته تا زمان فعلی ۱۵ نفر دچار سوختگی شده بودند اما امسال در مدت مشابه ۵۴ نفر دچار سوختگی شدند.

کولیوند اظهار کرد: از طرفی ۳۴نفر نیز از ناحیه چشم آسیب دیده اند و بیشتر آسیب دیدگان بین سنین ۶ تا ۱۸ سال هستند. شهر تهران بیشترین مصدوم و استان لرستان کمترین مصدوم را داشته است.

وی افزود: مطمئنا کمک مردم در این زمینه موفقیت ما را حاصل می کند. زمانی که نوجوانی را می بینیم که دچار حادثه شده غمگین می شویم. افرادی که دچار آسیب چشمی و سوختگی می شوند ظاهرشان هم دچار آسیبی می شود که تا سال ها همراهشان خواهد بود.

کولیوند در خصوص طرح سلامت نوروزی نیز گفت: برنامه ریزی دقیقی برای حضور همه متخصصان در ایام تعطیل و غیر تعطیل در بیمارستان ها و مراکز درمانی انجام شده است. از همه مراکز درمانی خواسته شده و برنامه ریزی کردیم که بخش های آن فعال باشند.

وی ادامه داد: در نتیجه دغدغه ای در خصوص حضور پزشکان نداریم و این اتفاق قوی تر از سال گذشته انجام خواهد شد.

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: تامین دارو و تجهیزات با کمک سازمان غذا و دارو انجام شده است. نظارت های بهداشتی بر مراکزی که باید نظارت شوند نیز جدی تر از سال گذشته صورت گرفتع به خصوص اینکه با ویروس جهش یافته وحشی تری رو به رو هستیم. بازرس های افتخاری را در این مسیر داریم و همه همکاران بازرسی و ارزیابی در این خصوص فعال هستند.

وی گفت: ستاد هدایت عملیات ٢۴ ساعته فعال است و خواهش ما این است که مسافرت های غیر ضرور تعطیل شود گرچه که مردم نگرانی های خاص خود را دارند. با تمام توان در طرح سلامت نوروزی نیز در کنار مردم هستیم.

کولیوند در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی در دوران نوروز نیز اظهار کرد: در این خصوص هم اندیشی مجددی با سازمان بسیج داشتیم و قوی تر از پیش فرمان های جدیدی صادر شده است.

وی ادامه داد: درباره استفاده از مراکز مراقبت سلامت و پیشگیری از تعداد بیشتر موارد بستری و جانباختگان برنامه ریزی شده است. این امر در استان خوزستان با رنگ و لعاب بیشتری انجام شده و با استفاده از همین طرح تعداد بستری ها نسبت به پیک های گذشته قابل گزارش است.

وی گفت: در ماه اول به اهداف خود رسیدیم و نشان می دهد که طرح موفقیت آمیز بود. این طرح ادامه دارد و قرار شده است پیوند ادامه دار باشد.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.