هنر،گفتمان اصلی کانون‌های فهما در جذب نسل جوان به مسجد/رونمایی مستندنگاری ۱۲۰۰ روزه روایت فهما

هنر،گفتمان اصلی کانون‌های فهما در جذب نسل جوان به مسجد/رونمایی مستندنگاری ۱۲۰۰ روزه روایت فهما

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در جریان برگزاری نشست خبری سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مقوله هنر را به عنوان گفتمان اصلی کانون‌های فهما در جذب نسل جوان به مسجد دانست. در این نشست رسانه‌ای همچنین از مستندنگاری ۱۲۰۰ روزه روایت فهما رونمایی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» صبح امروز دوشنبه ۱۸ اسفند به مناسبت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل سالن جلسات ستاد فهما برگزار شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ابتدای مباحث خود با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) نسبت به جایگاه مسجد نزد پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: نبی مکرم اسلام فرمود: «نشستن در مسجد را بیشتر از نشستن در بهشت دوست دارم. زیرا اولی مورد رضای خداست و دومی دلخواه خودم است». مسجد نزد حضرت رسول(ص) چنین جایگاهی دارد چراکه فضایی است که مومنان و خداباوران در آن حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: خدامحوری و توحید عامل اصلی اجتماع بچه‌های مسجد است که در زیست بوم فهما، رنگین کمان توحیدی را خلق کردند؛ کار بچه‌های مسجد در این زیست‌بوم مصداقی از «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» است؛ آثار متعددی در سطح جهان در عرصه فرهنگ تولید می‌شود که ای بسا از نظر فنی کیفیت برتری نسبت به آثار تولید شده ما داشته باشند اما رنگ کار بچه‌های مسجد توحیدی و برای خداست لذا این فعالیت‌ها مانایی خواهند داشت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال ۱۳۷۱ یعنی ۲۸ سال قبل با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد. اساس کار در این مجموعه آن است که بتوانیم جلوه‌های هنری موجود در مساجد نظیر خوشنویسی و سایر عرصه ها را گسترش دهیم و به نسل جوان معرفی کنیم تا جذب مساجد شوند که در این عرصه از گفتمان هنر به عنوان گفتمان اصلی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور استفاده می‌کنیم.

وی گفت: خداوند مدل ویژه‌ای را برای مسجد طراحی کرده است، همه می‌توانند در مسجد حضور یابند، آیا مسجدی هست که تابلویی داشته باشد که ورود سیاهان ممنوع؟ آیا مسجدی را در دنیا سراغ دارید که بگویند فقط تحصیل کرده‌ها بیایند و یا اغنیا وارد نشوند؟ مسجد خانه خداست و محل حضور مامومین با هر نام و نشانی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهداف و گستره فعالیت‌های هنری در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: تلاش ما این است که این هنر مومنانه را در قالب آثار بچه‌های مسجد نشان دهیم که به این منظور و ذیل طرح ملی ایران قوی تاکنون ۱۶ هزار اثر دریافت شده است، همچنین ذیل طرح ملی سه شنبه های تکریم نیز ۳۵ هزار تجلی از خانواده شهدا با حضور مقامات مختف استانی از جمله نماینده ولی فقیه در استان‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و … برگزار شد، ضمن اینکه ۱۸ جلسه از این طرح ملی نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجلیل از خانواده شهدا برگزار شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود، با اشاره به نقش مسجد و بچه‌های مسجدی در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: فعالان و بچه‌های مسجدی استاندارد دارند، کسی منفعل نیست، نقش‌آفرین و تاثیرگذار هستند و این تراز اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است.

وی با بیان اینکه شبکه بچه‌های مسجد و زیست بوم فهم جایگاه ویژه‌ای دارند، افزود: در این عرصه و ذیل فعالیت‌های کانون‌های مساجد، همان طور که پیش‌تر اشاره شد هنر اهمیت خاصی دارد و این مهم به خصوص با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به مقوله هنر در عرصه کانون ها تبلور مضاعفی می یابد؛ ضمن اینکه اساسا هنر بخشی از زندگی انسان است، انسان نمی‌تواند به تعالی برسد و به هنر دست پیدا نکند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی افزود: گاهی برخی می‌گویند چرا در شرایطی که مردم شرایط سختی دارند چنین فعالیت‌هایی انجام می‌شود و برای مثال به مقوله سرود می‌پردازید؟ باید به تاثیر هنر توجه داشت، وقتی در شب‌های عملیات در دوران دفاع مقدس نوای «صادق آهنگران» طنین انداز می‌شد، رزمندگان برای رفتن به میدان جان تازه‌ای می‌گرفتند.

رئیس ستاد فهما با اشاره به اینکه هرکدام از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با مدل متفاوت و خاصی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: عرصه فعالیت‌های اجتماعی در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به ویژه با توجه به اینکه مساله مذکور از دغدغه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) محسوب می ‌شود. بنابراین ستاد فهما در این عرصه ورود جدی داشت.

وی همچنین با اشاره به طرح ملی ایران قوی گفت: این طرح در قالب سه شبستان و ۱۲ رواق به صورت تخصصی در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور برگزار شد، ما بر اساس مدل مدیریتی هرم واژگون تلاش کردیم تا در این عرصه بازدهی داشته باشیم. در راس این هرم مساجد قرار دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه فعالیت‌های کانون‌های مساجد در ایام کرونا رشد چمشگیری داشت، افزود: ما در این ایام با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا، تمرکز کار را بر فضای مجازی قرار دادیم؛ ۴۰۰ هزار نفر در این ایام در دوره‌های مختلف آموزش دیدند، بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ اثر به این طرح ارسال و بیش از ۱۱۰۰ سرود در قالب ایران قوی اجرا شد.

رئیس ستاد فهما گفت: طی بیش از سه سالی که در خدمت کانون های مساجد کشور هستیم بیش از سه هزار کانون تاسیس شد و این رویکرد مطابق با قانون است چراکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را مکلف کرده است که هر سال هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۷۰۴ کانون فرهنگی هنری مجوز فعالیت در این ایام دریافت کردند، نکته مهم اینکه برای صدور مجوز کانون‌ها، صلاحیت مدیرمسئول کانون، تایید امام جماعت و همراهی فرمانده پایگاه بسیج مساجد لازم است که با توجه به این روند در مجموع صدور این تعداد مجوز قابل توجه است؛ از سوی دیگر نکته مهم این است که مساجد الزامی برای تاسیس کانون ندارند اما هر مسجدی علاقه‌مند به تاسیس کانون باشد ما امکانات لازم را در اختیارش قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به آمار و فراوانی جنسیتی اعضای کانون‌های مساجد اشاره و تصریح کرد: ۸۸۲ هزار و ۴۰۰ نفر از اعضای کانون‌های مساجد کشور را بانوان تشکیل می دهند، سامانه بچه های مسجد به صورتی طراحی شده که علاوه بر جنسیت، سن و سطح تحصیلات و بسیاری از مشخصات اعضای کانون ها را مشخص می کند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به برخی اقدامات ستاد فهما در سال جاری اظهار کرد: امضای تفاهم نامه همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد کشور با سازمان بسیج مستضعفین از جمله برنامه‌هایی بود که امسال به نتیجه رسید که در این تفاهم نامه تفکیک وظیفه صورت پذیرفت، ما به طور کلی در تفاهم‌نامه‌هایمان دو هدف عمده را دنبال می کنیم که شامل تفکیک وظایف و عرضه فعالیت‌هایمان می‌شود. در این راستا امروز نیز تفاهم نامه‌ای با وزارت ورزش و جوانان امضا می‌کنیم.

رئیس تساد فهما افزود: همچنین در زمینه مدرسه اربعین با دانشگاه امام صادق (ع) نیز تفاهم نامه ای امضا کرده‌ایم که کار جالبی است و اعضای کانون‌ها در دوره‌های مرتبط با این مدرسه شرکت کردند. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با محور و موضوع خانه‌های هلال امضا کردیم.

گفتنی است در پایان این نشست مستندنگاری «روایت فهما» در قالب یک جلد کتاب شامل گزارش ۱۲۰۰ روزه از خدمات ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد (فهما) به بچه های مسجد رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.