واضح‌ترین چشم‌انداز مسئولیت اجتماعی، محیط‌زیست است / لزوم ورود به حوزه‌های دیگر مسئولیت اجتماعی

ایسنا/خوزستان سخنگوی دولت گفت: امروز واضح‌ترین چشم‌انداز مسئولیت اجتماعی، محیط زیست است؛ ما به ویژه درباره آثار تخریبی شرکت ها بر محیط زیست بحث کرده ایم اما بدون تردید نیاز است مسئولیت اجتماعی را به سمت سلامت، بازماندگی از تحصیل، معیشت، افراد معلول و… حرکت دهیم.

علی ربیعی در نشست مجازی با موضوع بررسی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و صنایع بزرگ خوزستان که امروز، ۱۹ اسفندماه توسط دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حدود نیم قرن است که اصطلاح مسئولیت اجتماعی در حال استفاده شدن است، با کمی تاخیر این کلمه وارد ادبیات دانشگاهی ما شد و چند دهه است که پیرامون این مساله صحبت می شود. مسئولیت اجتماعی در کشور ما غلیظ‌تر شده است و پیش از آن اصطلاح مسئولیت اجتماعی شرکتی مطرح است که امر مهمی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بیش از آنکه در ادبیات نظری و تئوری بحث شود، متاسفانه به آن اندازه درباره فرهنگ مسئولیت اجتماعی بحث نشده است. ما کمتر درباره نهادینه کردن فرهنگ مسئولیت اجتماعی و ایجاد گفتمان کار کردیم و مقالات علمی نیز در این حوزه به اندازه مسئولیت اجتماعی شرکتی نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: در بحث مسئولیت اجتماعی، به یک سازمان در قبال جامعه و تاثیری که بر محیط می گذارد نگاه می شود و یا تمایل یک سازمان به در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی و واکنش آن به تاثیر فعالیت های خود و جامعه به عنوان مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته شده است. به نظر می آید مسئولیت اجتماعی از مسئولیت شرکتی یک نگاه تقلیل یافته است و ما نیاز داریم که یک بسط نظری از نظریه مسئولیت اجتماعی ارائه دهیم.

ربیعی با بیان اینکه شرایط امروز ایران بیش از هر دوره دیگری نیاز به گسترش مفهوم مسئولیت پذیری دارد، تاکید کرد: در همه دوره ها ما بحران داشتیم فشارهای زیادی در کشور داشتیم، اما مهمترین آن تغییرات نگرشی و جمعیتی است. از نظر سیاسی ما در یک شرایط خاص قرار گرفته ایم و حتی در دوران جنگ نیز شرایط ناگوار تحمیلی بر زندگی و روان مردم و معیشت نداشتیم.

وی افزود: اگر مفهوم مسئولیت اجتماعی امروز را به یک گفت‌وگوی اجتماعی و یا یک جنبش اجتماعی تبدیل کنیم، می تواند نقش تاریخی موثر داشته باشد. امروز واضح‌ترین چشم‌انداز مسئولیت اجتماعی، محیط زیست است. ما به ویژه درباره آثار تخریبی شرکت ها بر محیط زیست بحث کرده ایم اما بدون تردید نیاز است مسئولیت اجتماعی را به سمت سلامت، بازماندگی از تحصیل، معیشت، افراد معلول و… حرکت دهیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما نیازمند بسط مسئولیت اجتماعی هستیم، گفت: به نظر می آید ضروری است با جامعه درباره مسئولیت صحبت کنیم و به استان‌ها در مسئولیت پذیری نمره دهیم. در کشور ما خوشبختانه این مساله در سال های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است، وزارت نفت و وزارت نیرو در این زمینه کارهای خوبی انجام داده اند و سعی کردیم مسئولیت را در قوانین مالیاتی نیز ببینیم اما نیازمند کار عمیق‌تری هستیم. اگر در شرکت ها به سمت تعریف پودمان هایی از مسئولیت اجتماعی برویم، می تواند کمک کننده باشد.

ربیعی با اشاره به وضعیت استان خوزستان یادآور شد: استان خوزستان بیش از گذشته نیاز به تجربه های جدید برای مسئولیت های اجتماعی تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی دارد؛ محلی دیدن مسئولیت اجتماعی و برنامه ریزی محلی، مساله مهمی است. در استان خوزستان با تخریب محیط زیست و کم آبی مواجه هستیم، البته بارندگی ها تا حدودی در این زمینه کمک کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ما باید به بومی کردن استخدامی‌ها بیش از این توجه کنیم. اگر در خوزستان مجموع امکانات استان با زندگی مردم گره نخورده است، به این دلیل است که دانش اتصال زیرساخت‌ها به زندگی معیشتی مردم را نداریم و در این زمینه کار نشده است. در بحث روستاها به گونه ای اشتغال روستاها را به زیرساخت های موجود گره زدیم و نرخ روستاییان کشور در سال ۹۸ از ۳ درصد به ۲۹ درصد رسید.

سخنگوی دولت ضمن ابراز نگرانی گفت: با توجه به وجود همه صنایع موجود در خوزستان، استان در حاشیه نشینی وضع مناسبی ندارد. ۷۵ درصد از جمعیت این استان به شکلی در حاشیه هستند و یا روستاهای حاشیه شده اند. نسل سوم حاشیه نشینی، روستاهای حاشیه‌نشین هستند. با وجود خشکسالی، گرما، آلودگی و… نیاز است به گونه ای ظرفیت های استان را افزایش دهیم.
ربیعی با بیان اینکه حاشیه نشینی بحث مهمی در مسئولیت اجتماعی است، تاکید کرد: استان خوزستان جزو ۱۰ استان با بیشترین تجربه جرایم است. این وضعیت نشان‌دهنده این است که باید احساس خطر کنیم و مسئولیت اجتماعی را جدی‌تر دنبال کنیم. البته در بحث سرمایه اجتماعی، در میانگین کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به عملکرد خوب وزارت نفت در مسئولیت اجتماعی، گفت: واحدهای محلی و میدانی نفت در بحث مسئولیت های اجتماعی خوب جلو رفته اند. خوشبختانه سنت مسئولیت اجتماعی در وزارت های نفت و نیرو شکل گرفته است که کم و بیش در کارخانه های صنعتی نیز وجود دارد.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.