پیشنهادی برای ارائه اینترنت رایگان به معلولان و ضرورت رسیدگی به موضوع

پیشنهادی برای ارائه اینترنت رایگان به معلولان و ضرورت رسیدگی به موضوع

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با اشاره به لزوم رایگان شدن اینترنت برای معلولان گفت: اطلاعات و فناوریهای نوین می تواند آسایش معلولان و ایجاد شغلهای خانگی و فروش محصولات آنان را که درنهایت به استقلال فردی و توانمندی اقتصادی شان کمک می کند، فراهم آورد.

علی همت محمود نژاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جلسه ای که با حضور رییس سازمان بهزیستی و مهندس فلاح به نمایندگی از وزیر ارتباطات برگزار شد، به مشکلات دسترس پذیری محیطهای فیزیکی که مشکلات عدیده ای برای افراد دارای معلولیت به وجود می آورد و همچنین آسایش آحاد جامعه در پرتو رشد اطلاعات و فناوری های نوین پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به لزوم دسترس پذیر بودن این پدیده ها برای افراد دارای معلولیت گفت: عدم بهره مندی ناشنوایان از موبایل و رادیو، می طلبد تا اقدامات جبرانی برای دسترس پذیری آنان به اینترنت رایگان فراهم آید.

محمودنژاد یادآور شد: اجبار برقراری ارتباط ناشنوایان از طریق لب خوانی و کاهش فاصله اجتماعی هنگام ارتباط با سایر افراد، خطر ابتلا این گروه از افراد جامعه به کرونا را بیشتر می کند و همین، دلیل دیگری برای ضرورت دسترس پذیری ناشنوایان به اینترنت رایگان است.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران همچنین گفت: محیطهای مجازی نیز همانند محیطهای فیزیکی برای افراد نابینا و کم بینا مناسب نبوده و علاوه بر این، معلولان برای تهیه سخت افزارهای قابل استفاده در محیطهای مجازی با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند و گرانی اینترنت مشکلات آنها را نیز مضاعف می کند.

وی تصریح کرد: اطلاعات و فناوریهای نوین می تواند موجبات آسایش معلولان و ایجاد شغلهای خانگی و فروش محصولات آنان را که درنهایت به استقلال فردی و توانمندی اقتصادی شان کمک می کند، فراهم آورد. این ممکن نیست مگر دسترسی به اینترنت رایگان فراهم آید.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در ادامه با مقایسه دسترس پذیری در محیط فیزیکی و محیط وب و تاثیر عمیق این دو، بر حضور اجتماعی معلولان گفت: نبود دسترس پذیریهای محیطهای فیزیکی و مجازی سبب تضعیف هر چه بیشتر افراد دارای معلولیت در برابر تبعیضهای موجود در جامعه می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجایی که تهیه وسایل توانبخشی، جزو سبد خانوار دارای افراد دارای معلولیت بوده و امروزه گرانی این وسایل در کشور به طور فزاینده ای افزایش یافته، شایسته است سازمان مقررات رادیویی با در نظر گرفتن این ملاحظات به رایگان شدن اینترنت برای معلولان نگاه ویژه ای داشته باشد.

به گفته محمود نژاد، در ادامه این جلسه مهندس حسین فلاح، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز باتوجه به توضیحات ارائه شده اعلام کرد که سعی می کند گزارشی از شرایط افراد دارای معلولیت جهت دستور وزیر فناوری تهیه کند.

به گفته محمودنژاد، در ادامه این جلسه، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز گزارش مفصلی از شرایط، وضعیت و ضرورت استفاده معلولان از اینترنت و همچنین لزوم دسترسی آنها به سخت افزارها ارائه کردند.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.