چیپست اسنپدراگون ۸۹۵ کوالکام با فناوری ۴ نانومتری سامسونگ ساخته می‌شود

چیپست اسنپدراگون ۸۹۵ کوالکام با فناوری ۴ نانومتری سامسونگ ساخته می‌شودکوالکام

کوالکام هفته گذشته چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس را معرفی کرد . این تراشه، نسخه اورکلاک‌شده اسنپدراگون ۸۸۸ است و از یک موتور هوش مصنوعی جدید بهره می‌برد. البته مدل بعدی واقعی اسنپدراگون ۸۸۸، چیپستی به نام اسنپدراگون ۸۹۵ خواهد بود که اواخر امسال معرفی خواهد شد و حالا فاش شده است که فناوری ساخت آن پیشرفته‌تر از اسنپدراگون ۸۸۸ خواهد بود.

در حالیکه اسنپدراگون ۸۸۸ از فناوری ۵ نانومتری سامسونگ بهره می‌برد، امروز یک منبع معتبر به نام آیس یونیروس (Ice Universe) فاش کرده است که اسنپدراگون ۸۹۵ با استفاده از فناوری ساخت ۴ نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد.

مطالب مرتبط:

تکنولوژی ساخت ۴ نانومتری درواقع نسخه پیشرفته‌تر فناوری ۵ نانومتری خواهد بود و بنابراین اندازه سلول‌های کوچکتر و عملکرد بهتری نسبت به آن خواهد داشت.

ظاهراً اسنپدراگون ۸۹۵ در اسناد داخلی سامسونگ، به نام SM8450 شناخته می‌شود و انتظار می‌رود که با مودم X65 5G کوالکام یکپارچه گردد. این مودم هم احتمالاً با استفاده از فناوری ۴ نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد. همچنین گفته می‌شود که اسنپدراگون ۸۹۵ از هسته‌های پردازشی جدید شرکت آرم (ARM) و هسته‌های گرافیکی آدرنو ۷۳۰ بهره خواهد برد.

پردازنده کوالکام

از آنجاییکه کوالکام معمولاً برای چیپست‌های جدید خود یک نسخه پلاس در اواسط سال معرفی می‌کند، انتظار می‌رود که این اتفاق برای اسنپدراگون ۸۹۵ هم بیفتد. آیس یونیورس گفته است که این نسخه مبتنی بر فناوری ۴ نانومتری شرکت TSMC خواهد بود و احتمالاً در داخل آیفون‌های سال بعد استفاده خواهد شد.

بد نیست بدانید که چیپست A15 اپل که قرار است در داخل آیفون‌های امسال به کارگرفته شود، با استفاده از فناوری N5P شرکت TSMC ساخته شده است. این فناوری نسخه بهبودیافته فناوری ۵ نانومتری TSMC است که عملکرد آن را تا ۵ درصد افزایش و کاهش مصرف انرژی آن را تا ۱۰ درصد کاهش داده است.

در مورد فناوری ساخت ۴ نانومتری (N4) باید بگوییم که این تکنولوژی حدود ۶ درصد اندازه سلول‌های کوچکتری نسبت به فناوری ۵ نانومتری خواهد داشت و همین موضوع منجر به عملکرد بهتر و مصرف انرژی پایین‌تر آن خواهد شد.

از آنجاییکه شرکت TSMC هم‌اکنون مشغول ساخت چیپ‌های A15 و M1 اپل است، کوالکام برای ساخت تراشه‌های خود به سامسونگ روی آورده و باید منتظر بمانیم و ببینیم که رقابت این غول‌ها به کجا خواهد رسید.

منبع: Phone Arena

منبع خبر

نظرات بسته شده است.