کتاب‌هایی برای روز زمین

کتاب‌هایی برای روز زمین

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هر سال روز ۲۲ آوریل برابر با دوم اردیبهشت در سراسر جهان با هدف حمایت از اقداماتی که در راستای حفاظت از محیط زیست انجام می شود روز زمین نام‌گذاری شده است. از جمله اهدافی که برای نام گذاری این روز بر شمرده شده است می توان به کمک به حل بحران تغییرات آب و هوایی، پایان بخشیدن به آلودگی پلاستیکی، حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض و تشویق جنبش های محیط زیستی اشاره کرد.

برای اولین بار جان مک کانل، فعال صلح طلب در سال ۱۹۶۹ پیشنهاد نام گذاری روزی را به عنوان روز زمین مطرح کرد و روز زمین برای اولین بار در روز ۲۱ مارس (اول فروردین) سال ۱۹۷۰ میلادی گرامی داشته شد. پس از آن گیلرد نلسون، سناتور آمریکایی روز ۲۲ آوریل را به جای ۲۱ مارس برای نام گذاری روز زمین پیشنهاد کرد. نام گذاری روز ۲۲ آوریل به عنوان روز زمین در سال ۱۹۹۰ میلادی جنبه بین المللی پیدا کرد و رویدادهای مرتبط با روز زمین هم اکنون در ۱۴۱ کشور جهان برگزار می شود.

سازمان حفاظت محیط‌زیست امسال شعار «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار» را به عنوان شعار روز زمین پاک برای سال ۱۴۰۰ انتخاب کرد.

به این مناسبت آخر این هفته کتاب‌هایی درباره زمین بخوانید.

زمین از آسمان

آنتوان دوسنت اگزوپری را همه با نام کتاب شازده کوچولو می‌شناسند اما او نویسنده پرکاری بود که آثار زیادی از خود به جا گذاشت، یکی از مهمترین این آثار، کتاب خیال انگیز و خواندنی زمین انسانها است.

زمین انسانها خاطرات اگزوپری است که در سال ۱۹۳۹ با عنوان اصلی Terre des homes در فرانسه منتشر و این کتاب در همان سال انتشار در انگلستان و آمریکا به انگلیسی ترجمه شد. او برای این کتاب برنده‌ جایزه‌ آکادمی داستان فرانسه و جایزه‌ ملی کتاب آمریکا شد.

داستان زمین انسان‌ها روایتگر حادثه‌ای است که سال ۱۹۳۵ در صحرای آفریقا برای اگزوپری اتفاق افتاد، هواپیمای او جایی بین بنغازی و قاهره سقوط کرد. او و مکانیک پروازش به طرز معجزه آسایی از این حادثه جان به در بردند و چند روز بعد کاروانی آن‎‌ها را نجات داد.

زمین انسان‌ها بر پایه دوستی، قهرمانی، انسانیت، همبستگی و همراهی نوشته شده و نگاه اگزوپری به زندگی را بازگو می‌کند.

کتاب زمین انسان‌ها، نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری، توسط سروش حبیبی از فرانسه به فارسی بازگردانده شده و در ۱۹۶ صفحه توسط انتشارات نیلوفر به چاپ رسیده است.

ما روی زمین هستیم

شعر همیشه راه خوبی برای توجه کردن به جهان پیرامون ماست به ویژه اگر شاعری توانا و هوشیار آن را سروده باشد، شاعری چون احمدرضا احمدی

کتاب ما روی زمین هستیم، ۳۰ شعر سپید از احمد رضا احمدی را در خود جای داده است که از آن جمله می توان به قصیده ای برای گلی، نامی برای تو ندارم، صندلی را به کوچه بیاوریم، گلدان‌های کوچک و… اشاره کرد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

این از ناامیدی همسایه و پدرم بود

پدرم نمی‌دانست

و دیگران نمی‌توانستند

ساحران را از ملکوت ادارات دولتی

از تلفن‌های خسته، انباشته از سکه‌های حلبی

به ساحت مقدس زمین بیاورند،

زمین که از خستگی گاوان می‌لرزید

زمین که از اساطیر می‌گریخت

و به سوی خانه‌ی ما در آفتاب پناه می‌آورد.

ما روی زمین هستیم در ۱۲۰ صفحه توسط انتشارات آوانوشت به چاپ رسیده است.

من زمین هستم

برای آموختن به کودکان، کتاب‌ها راه‌حل مناسبی هستند، کتاب من زمین هستم، برای آشنایی کودک با زمین، اثر مهمی به شمار می‌رود.

من زمین هستم، یک سیاره چند میلیارد ساله، داستان زمین از زبان خودش است. در واقع خودش را معرفی می‌کند. اینکه در منظومه شمسی زندگی می‌کند، هفت خواهر و برادر به نام‌های زهره، مریخ، عطارد و … دارد. از کارهای مورد علاقه‌اش می‌گوید. سنش چه قدر است؟ موجودات اولیه‌ای که روی زمین به وجود آمدند که بودند؟ و هزاران سوال که شاید بچه‌ها از شما پرسیده باشند.

این کتاب که برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال مناسب است، توسط استیسی مک آنلتی نوشته شده و تصویرگری آن را دیوید لیچفیلد برعهده داشته است و در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه Flicker Tale شده است.

نشر پرتقال، من زمین هستم، یک سیاره چند میلیارد ساله، را که در سی و سومین فهرست لاک پشت پرنده، ویژه کتاب های برگزیده کودک و نوجوان جای داشت را با ترجمه آناهیتا حضرتی، در ۳۶ صفحه و قطع خشتی منتشر کرده است.

منبع خبر

نظرات بسته شده است.