کتاب «سواد انتخاباتی» منتشر شد

کتاب «سواد انتخاباتی» منتشر شد

ایسنا/همدان نخستین کتاب «سواد انتخاباتی» کشور توسط نویسنده جوان و فعال رسانه ای استان همدان منتشر شد.

نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت انتخاب موضوع «سواد انتخاباتی» اظهار کرد: سواد انتخاباتی مفهومی مهم و ضروری در مفاهیم اجتماعی و سیاسی کشور ماست که تاکنون به آن پرداخته نشده، اگرچه این مهم در دیگر کشورها کم و بیش دارای زمینه و محتوای تولید شده نیز هست اما در کشور ما برای نخستین بار است که چنین مفهومی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

زهرا بیگدلو تصریح کرد: موج‌سواری رسانه‌های خارجی و فرصت طلبان داخلی که در زمان انتخابات مختلف با غبارآلود کردن فضای انتخابات به دنبال صید ماهی منافع خود بوده‌اند، نشان می دهد مردم و نامزدهای انتخابات تا چه حد به کسب اطلاعات و آگاهی در حوزه انتخاب، انتخاب شدن و دست به انتخاب زدن و حتی فرآیند انتخابات نیازمند سواد مربوطه هستند، از این رو بر آن شدیم تا همه آنچه را که ویژگی انتخاب و فرآیند انتخابات نیاز دارد، در قالب کتابی با عنوان «سواد انتخاباتی» تحریر و تألیف کرده و در دسترس عموم قرار دهیم.

وی درباره اینکه آیا ورود به عرصه انتخابات(مردم یا نامزدها) نیازمند سواد خاصی است و چگونه می توان آن را کسب کرد؟ گفت: کسب سواد انتخاباتی چه برای افرادی که به عنوان کاندیدا و نامزد انتخابات وارد این حوزه می‌شوند و چه برای مردمی که به عنوان تعیین کنندگان اصلی سرنوشت کشور در این عرصه حضور دارند، امری مهم و ضروری است و دست یافتن به این سطح از آگاهی لازمه بررسی نتایج انتخابات سابق در کشور، ابزار و افراد تأثیرگذار بر روند انتخابات و تأثیر میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

بیگدلو ادامه داد: از این رو به نظر می رسد وارد شدن به موضوع سواد انتخاباتی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش ابزارهای رسانه‌ای در فضای مجازی و واقعی و امکان تولید هر نوع محتوای صحیح یا ناصحیح در این فضا، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

این فعال رسانه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: پژوهش‌های ما نشان داد که سواد انتخاباتی باید به صورت مفهومی گسترده در جامعه از سطوح آموزش پایه تا آموزه‌های شهروندی و تحصیلات تکمیلی از طریق مراجع دولتی و غیردولتی به مردم آموزش داده شود.

وی در پاسخ به اینکه در محتوای کتاب به موضوع سواد انتخاباتی در ایران پرداخته شده یا همه کشورهای دنیا توضیح داد: ما در این کتاب سعی کردیم با بررسی موضوع و میزان سواد انتخاباتی در کشورها و تاریخچه آن در کشور ایران مقایسه جامع و کاملی از این موضوع داشته باشیم و در نهایت ضرورت و شرایط گسترش آن را در جامعه امروزی کشور عزیزمان ایران بسط و نشر دهیم.

وی درباره اینکه کاندیداهایی که وارد عرصه انتخابات می شوند از سواد انتخاباتی برخوردار هستند یا خیر؟ پاسخ داد: متأسفانه کمتر افرادی هستند که با دارا بودن سواد انتخاباتی وارد فضای انتخابات کشور شوند و اغلب کاندیداتوری نامزدهای انتخابات وابسته به گزینش احزاب و گروه های سیاسی و نحوه حمایت این گروه ها از فرد است البته در انتخابات شوراهای شهر و روستا این موضوع متأثر از هیجان زدگی افراد نیز می‌تواند باشد، با این حال تجربه نشان داده حتی در مواردی که فرد حسب تکلیف و احساس ضرورت پا به عرصه انتخابات گذاشته به میزان لازم و شایسته یک نامزد انتخاباتی از سواد انتخاباتی لازم برخوردار نبوده است.

بیگدلو در پاسخ به اینکه به نظر می رسد علاوه بر نامزدها و مردم، مجریان برگزارکننده انتخابات نیز باید دارای سواد انتخاباتی باشند؟ مطرح کرد: به طور قطع یکی از گروه‌هایی که باید در جریان اهمیت موضوع سواد انتخاباتی باشد و در تعمیق آن در جامعه تلاش کند، کارگزاران و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات هستند چراکه در حقیقت بدون برخورداری از سواد لازم در این زمینه، بروز ضعف یا حتی انحراف جریان انتخابات دور از انتظار نیست بنابراین حسب این ضرورت در کتاب سواد انتخاباتی به تفصیل به موضوع آموزش سواد انتخاباتی به کلیه اقشار جامعه پرداخته شده و علاوه بر آن کاستی‌های سواد انتخاباتی در کشور نیز مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است.

وی درباره اینکه آیا در کتاب مورد نظر توانسته‌ به سوالات انتخاباتی اذهان عمومی از صفر تا صد پاسخ دهد، اعلام کرد: با بررسی منابع داخلی و خارجی مرتبط با این موضوع و حتی تاریخچه مرتبط در قرآن و نهج البلاغه پاسخ کلیه سوالاتی را که ممکن است برای هر یک از افراد یک جامعه مردم‌سالار در موضوع انتخابات و سواد انتخاباتی ایجاد شود، پاسخ داده‌ایم. در این زمینه از نظرات کارشناسانه صاحب‌نظران و اساتید فن به ویژه دکتر داوود زارعیان و ترجمه متون خارجی نیز بهره برده ایم و امید داریم آنچه در این رابطه نگارش شده پاسخگوی کلیه سوالات و شبهات این حوزه باشد.

این نویسنده به بیان ارتباط بین سواد انتخاباتی و سواد رسانه ای پرداخت و گفت: سواد رسانه امروزه خود به مفهومی مستقل و بسیار ضروری در جامعه تبدیل شده به طوریکه برخورداری از آن برای خانواده ها در پایین ترین سطح درگیری تا مدیران و سیاستگذاران جامعه در سطوح کلان امری اجتناب ناپذیر است. اگر موضوع سواد رسانه‌ای به تنهایی بررسی شود، سواد انتخاباتی می‌تواند امتدادی بر سواد رسانه‌ای باشد اما در این کتاب، سواد رسانه به عنوان جزئی از کل دیده شده و مقایسه هایی در این رابطه صورت گرفته است، در حقیقت به نظرم برخورداری از سواد رسانه‌ای یکی از الزامات رسیدن به سواد انتخاباتی است چراکه رسانه به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مهم و تأثیرگذار در هر انتخاباتی نقش مؤثری در جهت دهی به انتخابات، برگزاری انتخابات سالم و نتایج آن دارد.

وی درباره اینکه تمام مطالب موردنظر در کتاب بدون هیچ سانسوری به چاپ رسید و آیا تجدیدنظری در نگارش صورت گرفت؟ بیان کرد: خوشبختانه به علت ضرورتی که آموزش سواد انتخاباتی در سطح جامعه دارد و آگاهی مسئولان امر به ویژه در وزارت ارشاد، کتاب دچار سانسور و بازنویسی نشد.

بیگدلو تصریح کرد: کتاب «سواد انتخاباتی» نخستین مجموعه تحریر و تألیف شده با این عنوان در کشور است و در واقع به نوعی می‌تواند پایه‌گذار و مبنای گسترش این مفهوم در جامعه باشد و به طور قطع تا رسیدن به اهداف موردنظر در آگاه کردن جامعه ای که رو به تعالی است ،در این موضوع راه بسیاری در پیش است.

وی پیشنهاد کرد: صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه، رسانه ها و به ویژه آموزش و پرورش با آموزش این مفهوم در سطوح مختلف می‌توانند گام‌های مهم و مؤثری بردارند که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی در سطح خُرد و کلان کشور است، گرچه تا امروز در مواردی هم به آن پرداخته شده اما معمولاً در فرع موضوعاتی چون موضوع سواد رسانه ای دیده شده، در حالی که سواد انتخاباتی مفهومی مستقل و بسیار پرکاربرد است.

وی گذری به بخشی از کتاب که بیشتر مورد توجه مخاطبان بوده و جان کلام در آن نهفته است، زد و گفت: «سواد انتخاباتی» فرآیندی برای تبدیل شهروندان به رأی‌دهندگانی توانمند با کمک به آنها در درک روند انتخابات، لزوم رأی دادن و شرکت در انتخابات به روشی اخلاقی و آگاهانه است. سواد انتخاباتی مردم را قادر می‌سازد که تبلیغات انتخاباتی نامزدها را دسته‌بندی کرده و با اخلاق و آگاهی در مباحث انتخاباتی مشارکت داشته باشند و در نهایت با حداکثر مشارکت، تصمیمات آینده‌سازی را پای صندوق‌های رأی بگیرند. در میان این همه تفاوت و گوناگونی در رسانه‌ها و بسترهای ارتباطی، وقتی سخن از انتخابات به میان می‌آید، لازم است که نه تنها مردم بلکه اصحاب رسانه و نامزدهای انتخاباتی هم برای تعیین آینده جمعی خود به سلاحی تخصصی‌تر مجهز شوند و در وادی گام نهند که آن را زین پس سواد انتخاباتی خواهیم نامید.

وی در پایان درباره ویژگی های کتاب خاطرنشان کرد: کتاب «سواد انتخاباتی» در ۲۰۴ صفحه، قطع رقعی با مقدمه دکتر زارعیان و با کمک یحیی احمدی دیگر نویسنده کتاب، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت مجوز شده و به زودی وارد بازار می شود.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.