گزارش: اخبار جعلی در فیس بوک بیشترین توجهات را به خودشان جلب کرده‌اند

گزارش: اخبار جعلی در فیس بوک بیشترین توجهات را به خودشان جلب کرده‌اندفیس بوک

واشنیگتن پست گزارش داده است که براساس نتایج یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه نیویورک انجام شده است، اخبار و اطلاعات جعلی در فیس بوک، شش برابر بیشتر از اخبار واقعی مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند.

نتایح این مطالعه با بررسی پست‌هایی به دست امده است. که توسط بیش از ۲۵۰۰ انتشاردهنده خبر در فاصله زمانی بین ماه آگوست ۲۰۲۰ و ماه ژانویه ۲۰۲۱ در فیس بوک منتشر شده‌اند. محققان با بررسی این پست‌ها متوجه شدند که اخبار جعلی اغلب مخاطبان زیادی به خودشان جذب کرده‌اند و بیشتر از سایر پست‌ها لایک شده‌اند یا زیر آن‌ها کامنت گذاشته شده است یا به‌اشتراک گذاشته شده‌اند. از طرفی، محققان متوجه شدند که این نوع اخبار جعلی، عمدتا شامل حوزه سیاست می‌شوند و انتشاردهندگان با گرایش‌های راست، بیشتر از انتشاردهندگانی از سایر گرایش‌های سیاسی تمایل به انتشار چنین اخباری داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

محققان دانشگاه نیویورک قرار است مطالعه خود را در کنفرانس Internet Measurement که در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد ارائه کنند. البته به‌گفته‌‌ی یکی از اعضای این گروه، این تحقیق ممکن است حتی زودتر از این تاریخ نیز منتشر بشود.

سخنگوی فیس بوک با اشاره به گزارش واشنیگتن پست گفته است که مطالعه مذکور صرفاً اشاره به میزان توجه کاربران به اخبار خاص دارد و این فقط به معنای تعداد دفعاتی است که یک کاربر به یک محتوای خاصی توجه نشان داده است.

البته نکته‌ای که وجود ارد این است که فیس بوک هرگز امکان دسترسی محققان به داده‌های پلتفرم خود را به آن‌ها نداده است و همین موضوع باعث شده تا محققان برای انجام کارهای تحقیقی خود از ابزاری به نام CrowdTangle که متعلق به خود فیس بوک است استفاده کنند.

البته فیس بوک در ماه آگوست امسال دسترسی محققان به این ابزار را هم مسدود کرد و در توجیه این اقدام خود گفت که ادامه دسترسی محققان به داده‌های این ابزرا ممکن است باعث نقض قوانین تجارت فدرال شود. البته سازمان FTC اخیراً این ادعای فیس بوک را رد کرده و آن را نادرست خوانده است.

CrowdTangle ابزاری است که اخیراً یکی از گزارشگران نیویورک تایمز به نام کوین رز (Kevin Roose) از آن برای تهیه لیستی از پست‌هایی که بیشترین توجه را در فیس بوک داشته‌اند استفاده کرده بود و با بررسی آن‌ها به این نتیجه رسیده بود که این پست‌ها عمدتاً شامل اخبار جعلی بوده‌اند و بیشتر از سوی گروه‌های راستگرا منتشر شده‌اند.

فیس بوک برای اینکه این ادعاها را رد کند، در ماه آگوست امسال یک گزارش شفافیت منتشر کرد و در آن، لیستی از پربازدیترین پست‌های پلتفرم خود را در سه ماهه دوم امسال (آوریل تا ژوئن) ارائه کرد. چند روز بعد از انتشار این گزارش، نیویورک تایمز اعلام کرد که فیس بوک عمداً هیچ گزارشی درباره سه ماهه اول امسال منتشر نکرده است چونکه می‌دانست در این سه ماهه، مطلبی که بیشترین توجه را به خودش جلب کرده، مقاله‌ای درباره واکسن کرونا بوده که در آن ادعا شده یک نفر در فلوریدا بر اثر تزریق واکسن کرونا فوت کرده است. این پست توسط گروهای با گرایش راست بازنشر شده و هدف آن زیر سوال بردن اثربخشی واکسن کرونا بوده است.

منبع: The Verge

منبع خبر

نظرات بسته شده است.