۲۲ بهمن آخرین مهلت ثبت آثار در سامانه بچه‌های مسجد

۲۲ بهمن آخرین مهلت ثبت آثار در سامانه بچه‌های مسجد

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به فعالیت‌های رواق کتاب در طرح ملی ایران قوی گفت: ۲۵ هزار و ۹۰۰ کتاب ذیل این طرح ملی خلاصه نویسی شد و همچنان کانون‌ها برای شرکت در رواق‌های مختلف و ثبت آثار تا ۲۲ بهمن به عنوان آخرین مهلت فرصت دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ویژه‌برنامه رواق کتاب طرح ملی «ایران قوی» همزمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، «ابراهیم حیدری» مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام ارزانی در این ویژه‌برنامه با اشاره به طرح ملی ایران قوی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۵ هزار و ۹۰۰ کانون در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده‌اند. هدف این سامانه ایجاد ارتباط و تعامل میان مساجد و کانون ها و همچنین معرفی فعالیت‌های اعضای کانون‌ها است.

وی با اشاره به سه شبستان «فرهنگ»، «هنر» و «نوآوری» اظهار کرد: در عرصه شبستان فرهنگ ۵ رواق، در شبستان هنر ۵ رواق و در شبستان نوآوری ۲ رواق طراحی شدند که اعضای کانون‌ها باید ذیل این ۱۲ رواق فعالیت های خود را در سامانه به ثبت برسانند. طرح ملی ایران قوی، از هفته دفاع مقدس آغاز شد و تا ساعت ۲۴ شب ۲۲ بهمن ادامه دارد، بن‌مایه این طرح بر اساس بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تاکید ایشان نسبت به این مساله است که ایران باید قوی شود.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به رواق‌های دوازده‌گانه طرح ملی ایران قوی گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور می‌توانند بنا بر علاقه‌مندی خود در عرصه‌هایی نظیر کتاب، فیلم، نمایش، سرود در رواق های طراحی شده فعالیت های خود را در سامانه بچه‌های مسجد ثبت کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هرم فعالیت و مدیریت در عرصه مسجد هرم واژگون است، افزود: بچه‌های مسجد بالای این هرم قرار دارند و ما خادم آنها هستیم، در واقع ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تنها وظیفه برقراری ارتباط با دستگاه‌ها و قوه سه گانه را دارد و انجام فعالیت ها و برنامه ها نیز بر عهده کانون‌های مساجد است.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های کانون‌های فهما در شرایط شیوع کرونا گفت: این حضور و فعالیت در طرح ملی ایران قوی قابل توجه بود و استقبال چمشگیری را از سوی بچه های مسجد شاهد بودیم، برای مثال در رواق کتاب فعالیت‌های متعدد و شاخص حرفه ای صورت پذیرفت.

حجت‌الاسلام ارزانی اظهار کرد: از صدر اسلام و در تاریخ تمدن اسلامی مساجد محل قرائت کتاب نیز بود، دانشگاه های بزرگ اسلامی در دل مسجد شکل گرفتند، در زمان ورود اسلام به ایران، در تمدن مصر، در جزیرة العرب به واسطه حضرات معصومین (ع) این رویکرد نسبت به کتاب در مساجد وجود داشت.

وی در مورد رواق کتاب در طرح ملی ایران قوی افزود: از آغاز فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بیش از ۱۴ هزار کتابخانه در جوار کانون‌های مساجد تاسیس شده است که از این میان بیش از ۱۰ هزار کتابخانه، اطلاعات شان در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده است و همه این کتابخانه‌ها دارای کتابدار هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد فعالیت‌های کانون‌های فهما در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی گفت: بیش از ۱۰۵ هزار نفر در مسابقات کتابخوانی شرکت و بیش از ۲۵ هزار و ۹۰۰ کتاب اعم از کتاب‌هایی با حجم محدود ۶۰ صفحه ای تا کتاب‌هایی با حجم ۵۰۰ صفحه خلاصه‌نویسی شده است، ضمن اینکه اقدامات متعدد دیگری نیز در این عرصه به منصه ظهوررسیده که از جمله آنها می توان به طرح «شنبه‌های کتاب» اشاره داشت. این طرح در واقع از سال ۱۳۹۷ و در استان مرکزی شهرستان دلیجان با ابتکار یکی از ائمه جماعات مساجد این شهرستان شکل گرفت و بنده نیز شخصا به این مسجد رفتم و در جریان فعالیت آنها دراین طرح قرار گرفتم. در این مسجد کتاب معرفی و میان نمازگزاران توزیع می شد و به مدت یک تا دو ساعت بعد از اقامه نماز فرصت مطالعه و نقد کتاب میان مامومین فراهم بود. این طرح جالبی بود که با پیگیری های انجام شده در سطح استان های دیگر به اجرا در آمده و تبدیل به طرح ملی شد به طوری که اکنون بیش از 5000 مسجد در طرح شنبه های کتاب شرکت کردند.

حجت‌الاسلام ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه هرکدام از فعالیت‌های کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد ثبت می‌شود، گفت: این مساله منجر به انتقال تجربیات می‌شود؛ برای مثال تاکنون ۱۸ هزار طرح و ایده در رواق دانش به ثبت رسیده است که خود زمینه ای برای تعامل میان کانون ها در این عرصه محسوب می شود.

وی در ادامه به تعبیر امام راحل درباره مساجد که فرمود «مسجد سنگر است» اشاره کرد و افزود: امروز تلالو سخنان امام خمینی(ره) را در سخنان مقام معظم رهبری نیز می‌بینیم که فرمودند «مساجد را احیا کنیم». این سخن ناظر بر این آیه قرآن کریم است: « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَیٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، با حضور متدینین در مسجد، فعالیت ها و کارکردهای مساجد احیا می شود و این مهم ناظر بر عمران مسجد است چراکه منظور از احیا و عمران صرفا ظاهر مساجد نیست بلکه به معنای رونق حضور نوجوانان و جوانان و تحقق فعالیت‌های مختلف در بستر مساجد است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به تعامل میان کانون‌های فرهنگی و هنری و امام جماعت مسجد گفت: در اساس نامه ستاد آمده است که مدیرمسئول کانون از سوی امام جماعت مسجد معرفی می‌شود، ضمن اینکه فعالیت‌ها تحت اشراف امام جماعت انجام می شود. امروز ما با ۲۵ هزار و ۹۰۰ کانون در سراسر کشور تعامل گسترده‌ای با ائمه جماعات داریم و هرگز حتی یک مورد گزارش از اختلاف میان مدیرمسئول کانون و امام جماعت نبوده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: بیش از ۱۰ هزار کانون فرهنگی هنری تا به امروز مجوز الکترونیکی گرفتند.

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به شورای سیاست گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اعضای شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست این شورا به عهده اوست، دو وزیر دیگر نیز در شورا حضور دارند، همچنین شهردار تهران، روسای سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج مستضعفین، مرکز رسیدگی به امور مساجد، از جمله اعضای دیگر این شورا محسوب می‌شوند که هر سه ماه یکبار در جلسه ای با حضور همه اعضا، فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گزارش می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر

نظرات بسته شده است.