اخبار تکنولوژی

زاکربرگ: هوش مصنوعی جای دوستان را پُر می‌کند؛ روان‌شناسان: انسان جایگزین ندارد

طرح هوش مصنوعی از اپلیکیشن MetaAI

در هفته‌های اخیر مارک زاکربرگ با عینک‌های ری‌بن متا در رسانه‌ها جولان می‌دهد و از آینده‌ای سخن می‌گوید که هوش مصنوعی در آن حکمرانی می‌کند. بنیان‌گذار متا چشم‌انداز مشخصی در سر دارد: رؤیایی که در آن همه‌ی ما باید از فناوری به شیوه‌ای استفاده کنیم که او می‌خواهد. او شاید چهره‌ی چندان محبوبی نباشد، اما نفوذ و گستره‌ی عظیم متا به او این امکان را می‌دهد که خواسته‌اش را به واقعیت تبدیل کند. اپلیکیشن جدید هوش‌ مصنوعی متا شاید دریچه‌ای به این آینده باشد.

برنامه‌ی هوش مصنوعی متا که ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) رونمایی شد، ظاهراً شباهت زیادی به ChatGPT دارد، اما برای تولید کلمات و تصاویر، به‌جای اتکا به مدل‌های زبانی بزرگ OpenAI، از مدل‌های متن‌باز Llama متا استفاده می‌کند.

اپ هوش مصنوعی متا یک میدان مین حریم خصوصی است

ویژگی جالب‌توجه اپلیکیشن هوش مصنوعی متا، بُعد اجتماعی‌اش است: فیدی که در آن می‌توانید پرسش‌هایی را ببینید که کاربران دیگر از هوش مصنوعی پرسیده‌اند. تماشای این گرداب بی‌انتها از محتوای بی‌ارزش هوش مصنوعی، در بهترین حالت سردرگم‌کننده و در بدترین حالت، کابوسی تمام‌عیار است.

درعین‌حال، این برنامه را می‌توانید یک میدان مین حریم خصوصی هم در نظر بگیرید، زیرا طوری طراحی شده است که به بهانه‌ی شخصی‌سازی، به اطلاعات شخصی‌تان در فیسبوک و اینستاگرام دسترسی پیدا می‌کند.

کالی شرودر، مشاور ارشد مرکز اطلاعات حریم خصوصی الکترونیکی یا EPIC می‌گوید:

هر زمان که این شرکت‌ها در توضیحاتشان از واژه‌ی شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند، آن را به معنای «نظارت» در نظر بگیرید. برنامه‌ی متا حجم زیادی اطلاعات فردی را ردیابی می‌کند و با این اطلاعات شما را هدف قرار می‌دهد.

می‌توانیم تصور کنیم که متا با ۳٫۵ میلیارد کاربر فعال روزانه در سراسر جهان، از چه قدرت عظیمی بهره می‌برد. بسیاری از این کاربران حتی نمی‌دانند که قبلاً از نوعی هوش مصنوعی متا استفاده کرده‌اند، چرا که این فناوری از سال گذشته با کادر جست‌وجوی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ یکپارچه شد.

زاکربرگ می‌خواهد مردم دوستان هوش مصنوعی داشته باشند

زاکربرگ در آخرین گزارش درآمدی متا ادعا کرد که تنها برنامه‌ی هوش مصنوعی متا «نزدیک به یک میلیارد کاربر ماهانه» دارد و پیش‌بینی کرد که «فرصت بزرگی برای نمایش توصیه‌های محصول یا تبلیغات» در این بستر وجود خواهد داشت.

ما نمی‌دانیم زاکربرگ و شرکتش دقیقاً چه نقشه‌ای برای هوش مصنوعی متا در آینده دارند. آنچه می‌دانیم این است که او می‌خواهد مردم دوستان هوش مصنوعی داشته باشند و حتی شرکت متا ربات‌هایی ساخته که طبق گزارش‌ها با کودکان وارد نقش‌آفرینی عاشقانه می‌شود. البته فراموش نکرده‌ایم که متا در کل سابقه‌ی چندان درخشانی در حفظ حریم خصوصی و امنیت کودکان ندارد؛ همان‌طور که عادت همیشگی زاکربرگ در تحمیل محصولاتی که کسی خواهانشان نبوده، به میلیاردها کاربرش، هنوز ادامه دارد.

حالا به‌نظر می‌ر‌سد چه بپسندیم و چه نه، قرار است هوش مصنوعی متا را بیشتر و بیشتر در زندگی‌مان ببینیم.

از اپیدمی تنهایی تا ربات‌های عاشق‌پیشه

اما چرا زاکربرگ اینقدر شیفته‌ی هوش مصنوعی متا است؟ کافی است به سخنان تمام‌نشدنی او گوش دهید. او در گزارش مالی ماه گذشته ۳۴ بار از Meta AI نام برد و این روزها مدام در پادکست‌ها ظاهر می‌شود تا توضیح دهد چگونه دیدگاه خاص او برای هوش مصنوعی می‌تواند اپیدمی تنهایی را درمان کند.

زاکربرگ می‌گوید مردم از کمبود دوست رنج می‌برند و چاره‌ی این مشکل، نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در قالب دوستان مجازی است

برای مثال او به دوارکش پاتل، پادکستر، گفت که هر شهروند آمریکایی به‌طور متوسط «کمتر از سه دوست دارد» و «تقاضا برای روابط معنادار بیشتر یعنی چیزی حدود ۱۵ دوست» وجود دارد. البته، هوش مصنوعی قرار است اینجا نقش ناجی را ایفا کند. زاکربرگ می‌گوید:

فکر می‌کنم مردم در بسیاری از وظایف اجتماعی خود از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد، همان‌طور که چرخه‌ی شخصی‌سازی آغاز می‌شود و هوش مصنوعی شما را بهتر و بهتر می‌شناسد، این تجربه فوق‌العاده جذاب خواهد شد.

وقتی به این حقیقت عجیب توجه کنیم که زاکربرگ از معاشرت با دوستان به‌عنوان «وظیفه‌ی اجتماعی» یاد می‌کند، می‌توانیم رؤیای او را بهتر درک کنیم.

تجسم‌های دیجیتال، آواتارهای واقع‌نما و بازتعریف مفهوم ارتباط انسانی

کاربران همین حالا هم در فیسبوک و اینستاگرام با انبوهی از محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی روبه‌رو هستند، اما تصور کنید اگر حساب‌های هوش مصنوعی واقعاً با شما به گفت‌وگو بنشینند، چه می‌شود؟

زاکربرگ به «تجسم» این موجودات هوش مصنوعی اشاره می‌کند. آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی متا، آواتارهای به‌اصطلاح Codec را توسعه داده‌اند: فناوری‌ای که «حضور اجتماعی مجازی بسیار ملموس و غیرقابل‌ تشخیص از واقعیت را ممکن می‌کند.»

خب، چه کسی احساس تنهایی می‌کند وقتی می‌تواند با آواتاری عجیب‌وغریب گفت‌وگو کند؟ شاید روزی پیداکردن دوستان انسانی در فیسبوک دشوار شود، اما ۱۵ ربات فوق‌واقعی همیشه آماده‌اند که با شما دوست شوند!

هیجان واقعی زاکربرگ در خصوص MetaAI به افق جدید تبلیغات برمی‌گردد. او در پسِ فید اجتماعی سطحی برنامه‌ی هوش مصنوعی متا و رؤیای دوستان مجازی، مدل تجاری بسیار واقعی و نوظهور را روی میز خود می‌بیند. تصور اینکه یک یا دو سال دیگر به فیسبوک بروید و دریایی از محتوا و تبلیغات را ببینید که هیچ‌کدام توسط انسان‌ها ایجاد نشده‌اند، دشوار نیست. همان‌طور که خود زاکربرگ در پادکست بن تامپسون می‌گوید: «پتانسیل این کار خیلی خیلی بالا است، حتی فکر می‌کنم بازتعریفی از مقوله‌ی تبلیغات باشد.»

راهبری در میدان مین حریم خصوصی هوش مصنوعی متا

شواهد نشان می‌دهد میلیون‌ها نفری که اکنون به سمت هوش مصنوعی متا هجوم می‌آورند، پیشگامان آگاه فناوری نیستند. فید اجتماعی جدید در برنامه، پرسش‌هایی را نمایش می‌دهد که کاربران به‌صورت عمومی منتشر کرده‌اند.

لینک خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *