رشد ۱۹ درصدی صادرات خودروهای برقی چین؛ چری و جیلی در صدر
بهگزارش CarNewsChina و طبق دادههای ادارهی کل گمرک چین، صادرات خودروهای برقی چین در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۵ بهمیزان ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
شرکت چری با صادرات ۲۵۰٬۸۰۰ واحد، پیشتاز خودروسازان داخلی در صادرات شد و پس از آن شرکتهای MG (متعلق به SAIC) با ۱۶۸,۷۰۰ واحد و جیلی با ۱۶۰,۹۰۰ واحد در ردههای بعدی قرار گرفتند. صادرات جیلی با رشد چشمگیر ۱۰۳٫۳ درصدی نسبتبه سال گذشته مواجه شد و ۷۰,۶۰۰ واحد از صادراتش به بازارهای اروپایی اختصاص یافت. شرکت BYD با صادرات ۱۵۹,۳۰۰ واحد در رتبهی چهارم قرار گرفت.
با اینحال، تنها ۶۱٫۰۵ درصد از خودروها برقی خالص بودند و بقیه خودروها را مدلهای پلاگین هیبریدی تشکیل میدادند که یعنی تقاضا برای خودروهای برقی خالص در بازارهای خارجی نسبتبه بازار داخلی چین کمتر است. شرکت هاوال با ۹۰,۷۰۰ واحد و رشد سالانهی ۸۰ درصدی، در رتبهی پنجم ایستاد.
مقالههای مرتبط
چانگان با افت ۲۹٫۱ درصدی و صادرات ۸۲,۱۰۰ خودرو، به رتبهی ششم راضی شد و تنها خودروساز چینی محسوب میشود که کاهش فروش را تجربه میکند. شرکتهای Roewe و Jetour و GAC Trumpchi و JAC هم بهترتیب با صادرات ۴۸٬۷۰۰ و ۴۱٬۵۰۰ و ۳۰٬۸۰۰ و ۲۷٬۲۰۰ واحد در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
در مجموع، ده صادرکنندهی برتر به سه دسته تقسیم میشوند: چهار شرکت با بیش از ۱۵۰,۰۰۰ واحد صادرات، دو شرکت با بین ۵۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ واحد صادرات و چهار شرکت با کمتر از ۵۰,۰۰۰ واحد صادرات.