عصر جدید تیکتاک؛ نوبتبه تعدیل نیرو و کاهش هزینهها رسیده است
تیکتاک پس از سرمایهگذاری هنگفت طی دو سال گذشته برای راهاندازی کسبوکار تجارت الکترونیک خود، گامهای جدیدی برای رسیدن به سودآوری برمیدارد.
به گفتهی هفت نفر از کارکنان به بیزنس اینسایدر، از ماه فوریه (بهمن و اسفند)، بخش TikTok Shop تعدادی از کارمندان را بر اساس عملکرد کنار گذاشته، قوانین سختگیرانهتری برای بازگشت به دفتر وضع کرده و دو دور تعدیل نیرو داشته است و همزمان اقدامات جدیدی برای مهار هزینهها اتخاذ میکند.
تیکتاک پیشتر جدیدترین دور تعدیل نیروی خود را آغاز کرد که کارکنان عملیاتی تجارت الکترونیک و برخی کارمندانی را که با برندهای جهانی همکاری میکنند، هدف قرار داد. تیکتاک در ایمیلهایی که برای کارکنان اخراجشده ارسال کرد، نوشت که در حال کاهش پیچیدگی «برای ایجاد یک مدل عملیاتی کارآمدتر جهت رشد بلندمدت تیم» است.
اقدام تیکتاک منعکسکنندهی تلاشهای مشابه مدیران در متا، مایکروسافت و گوگل به شمار میرود؛ شرکتهایی که اخیراً در راستای کاهش هزینهها، مزایای کارکنان را حذف کردهاند، تعداد نیروهای خود را کاهش دادهاند و استانداردهای عملکرد را تغییر دادهاند.
کاهش هزینههای تیکتاک در لحظهی حساسی برای این شرکت رخ میدهد؛ شرکتی که در صورت عدم دستیابی به توافق با دولت دونالد ترامپ بر سر قانون واگذاری سال ۲۰۲۴، ممکن است با ممنوعیت در ایالات متحده مواجه شود.
مقالهی مرتبط
تغییرات محیط کار و عدم اطمینان گستردهتر، بر برخی از کارکنان تأثیر منفی گذاشته؛ یکی از کارکنان اخراجشده میگوید: «طی ۶ ماه گذشته، روحیهی کارکنان و احساس امنیت شغلیشان بسیار پرنوسان بوده است.»
به گفتهی دو نفر از کارکنان، افزونبر کاهش هزینهها از طریق تعدیل نیرو، برخی تیمها در سهماههی جاری اهداف عملکردی خود را بر هزینهها، سود و معیارهای درآمدی مانند ارزش ناخالص کالا (gross merchandise value) متمرکز کردهاند.