اخبار تکنولوژی

ماکسیما ۲۰۲۷؛ از خودرو مورد انتظار نیسان چه می‌دانیم؟

ماکسیما ۲۰۲۷؛ از خودرو مورد انتظار نیسان چه می‌دانیم؟

نیسان ماکسیما پس از ۴۲ سال تولید، در سال ۲۰۲۴ بی‌سروصدا از خط تولید کنار رفت. این سدان کهنه‌کار که حتی پیش از تغییر برند داتسون به نیسان در ۱۹۸۱ وجود داشت، در دهه‌ی ۱۹۹۰ به نمادی در دنیای سدان‌های اسپرت تبدیل شد و حتی در فیلم «سریع و خشن» سال ۲۰۰۱ نقش ایفا کرد.

جذابیت ماکسیما در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ با بزرگ‌تر و نرم‌تر شدنش کاهش یافت. نیسان هنگام توقف تولید، احتمال احیای ماکسیما در قالب خودرو برقی را مطرح کرد؛ سخنگوی شرکت با اشاره به ساخت دو خودرو برقی جدید در اواخر دهه‌ی میلادی جاری از طرفداران خواست «منتظر اخبار آینده‌ی ماکسیما باشند.»

برخی خودروسازان سدان‌ها یا حتی خودروهای اسپرت نمادین -مانند میتسوبیشی اکلیپس کراس- را در قالب کراس‌اورهای قدبلند احیا کردند؛ اما به‌نظر می‌رسد ماکسیما همچنان یک سدان باقی بماند. خودروهای سدان با وجود کاهش محبوبیت هنوز بین خریداران محبوبیت دارند، بنابراین احیای ماکسیما به‌عنوان یک سدان پرچمدار منطقی‌ترین گزینه به‌نظر می‌رسد؛ هرچند هر احتمالی وجود خواهد داشت.

سبک طراحی ماکسیما ۲۰۲۷ چگونه خواهد بود؟

رندرهای اختصاصی موتوروان، ماکسیمای احتمالی را به‌عنوان یک سدان چهاردر پرچمدار به‌تصویر می‌کشند. برخی نشانه‌های طراحی از خودرو مفهومی IMs نیسان الهام گرفته شده؛ خودرویی که بر طراحی مورانو جدید، به‌ویژه در نمای جلو با چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی Vشکل پهن، تأثیرگذار بود.

خطوط تیز بدنه در گلگیرهای جلو و عقب با قوس نرم سقف تضاد دارد و به فرم فست‌بک مانند خودروهای کوپه ختم می‌شوند. جلوپنجره‌ی ماکسیمای جدید در رندرها به مورانو شباهت دارد (کوتاه‌تر، اما با همان خطوط افقی).

چراغ‌های باریک جلو برخلاف طرح دوتکه‌ی مورانو، مستقیماً به جلوپنجره متصل هستند و در گوشه‌ها، دی‌لایت‌های زاویه‌دار الگوبردرای‌شده از نیسان N7 دیده می‌شود. در نمای عقب، ضمن حفظ محافظه‌کاری، از دیگر مدل نمادین نیسان یعنی اسکای‌لاین (که زمانی علاوه‌بر مدل‌های GT-R، به‌عنوان سدان چهاردر نیز عرضه می‌شد)، برای چراغ‌های گرد الهام گرفته شده است.

پیشرانه و مشخصات فنی

با توقف تولید نسل قبلی ماکسیما، همه‌چیز به الکتریکی‌شدن نسل جدید تحت برنامه‌ی Ambition 2030 نیسان اشاره داشت (تک یا دو موتوره، مشابه آریا با حدود ۲۴۰ اسب بخار به‌صورت دیفرانسیل جلو یا به‌صورت دیفرانسیل عقب با بیش از ۴۰۰ اسب بخار و برد حدود ۴۸۰ کیلومتر).

طی ۱۲ ماه گذشته شرایط تغییر کرده؛ تقاضا برای خودروهای برقی به‌اندازه‌ی انتظار خودروسازان قوی نیست و نیسان برنامه‌ی دو سدان برقی خود را به‌دلیل ضعف تقاضا لغو کرد. بااین‌حال، با داغ‌شدن بازار هیبریدی‌ها و اذعان نیسان به اشتباه‌بودن حذف آن‌ها برای تمرکز کامل بر خودروهای برقی، احتمال عرضه‌ی ماکسیمای هیبریدی با قدرت و مصرف سوخت مناسب دور از ذهن نخواهد بود.

مقاله‌های مرتبط

به‌نظر می‌رسد نیسان هنوز در را برای آینده‌ی ماکسیما نبسته است. ژاپنی‌ها برنامه دارند طبق برنامه‌ی Ambition 2030 برای عرضه‌ی ۲۷ مدل الکتریکی‌شده و ۱۹ خودرو تمام‌برقی تا سال ۲۰۳۰ شرایط را آماده کنند.


لینک خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *