فروش شاسیبلند تسلا مدل Y در چین افت کرد

فروش تسلا مدل Y در چین در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴) با کاهش قابلتوجهی روبهرو شد و فقط ۱۹٬۹۸۴ دستگاه از این شاسیبلند الکتریکی به فروش رسید. این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به ماه مارس (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴) بیش از ۵۸ درصد کاهش داشته است. با وجود این افت، مدل Y همچنان ۷۰ درصد از فروش داخلی تسلا در چین را به خود اختصاص داده است.
از طرف دیگر صادرات مدل Y از کارخانهی گیگافکتوری شانگهای افزایش چشمگیری داشت. تسلا در آوریل (فروردین اردیبهشت ۱۴۰۴) ۱۳٬۹۷۶ دستگاه از این مدل را به بازارهای خارجی ارسال کرد که نسبت به ماه مارس (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴) نشان از رشد بیش از ۱۵۰۰ درصدی دارد. بااینحال، مجموع صادرات چهار ماههی مدل Y نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افت کرده است.
به نوشتهی Cnevpost، یکی از دلایل اصلی کاهش فروش مدل Y در بازار چین، رقابت شدید با خودروسازان چینی است که محصولات متنوعتر و با قیمت مناسبتری عرضه میکنند. تسلا چین در پاسخ به این فشار، طرحی تشویقی ارائه داده است که طی آن خریداران مدل Y تا پایان ژوئن (۹ تیر ۱۴۰۴) میتوانند از وام ۵ سالهی بدون بهره استفاده کنند.
مقالههای مرتبط:
در مجموع، تسلا چین در آوریل بیش از ۵۸ هزار خودرو فروخت که شامل فروش داخلی و صادرات میشود. فروش داخلی نسبت به سال قبل ۸٫۶ درصد کاهش داشته و صادرات با وجود افت سالانه، نسبت به ماه مارس (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴) بیش از ۵۳۰ درصد رشد کرده است. نوسانات شدید در آمار فروش نشان میدهد تسلا درحال بازنگری در استراتژی خود در بازار چین است و برای تحلیل بهتر باید تا پایان فصل دوم منتظر ماند.