اخبار تکنولوژی

اعضای «مافیای تسلا» از شرکت بزرگ ایلان ماسک می‌گویند

ایلان ماسک دیگر در دولت آمریکا نقشی ندارد

تسلا صرفاً سازنده‌ی خودروهای برقی نیست؛ کارخانه‌ای برای پرورش کارآفرینان است. بسیاری از کارکنان پیشین شرکت، معروف به «مافیای تسلا»، پس از ترک آن به راه‌اندازی استارتاپ‌هایی در حوزه‌های متنوعی از جمله خودرو، باتری، رباتیک و حتی قایق‌های برقی روی آورده‌اند.

لوسید در سال ۲۰۰۷ توسط مدیران پیشین تسلا تأسیس شد. Heron Power، شرکت انرژی‌محور تأسیس‌شده توسط درو بَگلینو (معاون سابق انرژی تسلا)، اخیراً در دور اول سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ میلیون دلار جذب کرد. Tekion، استارتاپ فناوری خودرویی به رهبری جی ویجایان، مدیر سابق اطلاعات تسلا اکنون بیش از چهار میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. همگی نمونه‌های بارز پرورش کارآفرینان در تسلا به‌شمار می‌روند.

به گفته‌ی کریس والتی، مدیر پیشین پروژه‌ی Optimus در تسلا، نرخ موفقیت کارکنان سابق تسلا در ایجاد شرکت‌های نوآورانه «بسیار بالا است». او که در سال ۲۰۲۲ شرکت رباتیک Mytra را تأسیس کرد، تأکید می‌کند که در تسلا مهندسان با آزادی عمل بالا، مسئولیت حل مسائل بزرگ را برعهده دارند: «لازم نیست برای حل مسئله از پنج معاون تأیید بگیرید؛ فقط بروید و حلش کنید.»

ژن بردیچفسکی، یکی از اولین کارکنان تسلا و بنیان‌گذار Sila Nanotechnologies، رمز موفقیت را «خوداتکایی رادیکال» می‌داند؛ یعنی وقتی کاری واقعاً نوآورانه انجام می‌دهید، نمی‌توانید از کسی مشورت بگیرید چون قبلاً کسی آن را انجام نداده است.

آزادی عمل با فشارهای شدید کاری همراه است. ایلان ماسک و مدیران دیگر در زمان بحران‌ها روی زمین کارخانه می‌خوابند و از کارکنان انتظار ساعات کاری طولانی دارند. بردیچفسکی می‌گوید: «تسلا جای راحتی برای کار نیست. نه فرهنگ گوگل دارد و نه ساعات کاری معمولی.»

مقاله‌ی مرتبط

والتی می‌افزاید که ماسک تحمل کمی در برابر شکست دارد و کارکردن نزدیک به او مثل «نزدیک‌شدن بیش از حد به خورشید» است؛ البته تجربه‌ی منحصربه‌فردی از «سرعت، مقیاس و نوآوری» در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد که به‌سختی در جاهای دیگر یافت می‌شود.

توبیاس کانرت، مهندس سابق تسلا، از دوران تولید انبوه مدل ۳ به‌عنوان تجربه‌ای یاد می‌کند که او را برای تأسیس استارتاپ شخصی‌اش آماده کرد. به‌گفته‌ی او، مهم‌ترین درس از تسلا، توانایی نوآوری سریع در کنار رعایت الزامات تولید در مقیاس وسیع بود.

به روایت بیزنس اینسایدر، تسلا محیطی سخت اما پرورش‌دهنده برای نوآورانی است که می‌خواهند مرزهای فناوری را جابه‌جا کنند.

لینک خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *